Jouw domeinnaam is meer dan alleen een url. Een domein kan de branding van je merk verdubbelen. Je webadres is voor klanten het eerste contactmoment met jouw merk. Daarnaast zorgt het adres ervoor dat ze een beeld krijgen van wat ze van jouw bedrijf kunnen verwachten.

Een goede domeinnaam registreren is de basispijler is van een langdurig, succesvol merk. Een domeinnaam helpt je een online identiteit op te bouwen waarmee jij je onderscheidt van de concurrentie, en helpt bij het bouwen van een geloofwaardig merk. Daarom is het goed om te overwegen om een slimme domeinnaam te kiezen die kort, betekenisvol en makkelijk te onthouden is.

Kies voor nieuwe domeinextensies

Met meer dan 1 miljard geregistreerde domeinnamen, is het een goed idee om een industriespecifieke, nieuwe domeinextensie (nTLD) te registreren. Hierdoor is de kans groter dat je een korte, trefwoordrijke en relevante domeinnaam hebt. Dit bespaart je niet alleen geld, maar helpt je ook op de lange termijn om de geloofwaardigheid van je merk te vergroten.

Nieuwe domeinextensies vergroten je geloofwaardigheid

Nieuwe domeinextensies zijn betekenisvol en werken goed als alternatief voor de gebruikelijke domeinen. De domeinextensies .store, .tech, .site, .space, .website, .online en .press zijn betekenisvolle achtervoegsels die duidelijk aangeven wat je doet.

Dit betekent dat je nieuwe domeinextensies op verschillende manieren kunt gebruiken om jouw marketingstrategie te versterken en een geloofwaardig merk op te bouwen. Dit artikel belicht 5 redenen waarom de juiste domeinnaam waarde en geloofwaardigheid toevoegt aan jouw merk.

Wil je weten hoe een nieuwe domeinextensie in de praktijk werkt? Laat je inspireren door het succesverhaal van de broodjeszaak Brood.Store.

5 redenen waarom de geloofwaardigheid van jouw merk begint bij je domeinnaam

1. Nieuwe domeinextensies zijn toekomstgericht

Voice search verandert de manier waarop mensen zoeken op het web. Nu Siri, Alexa en andere spraakassistenten de virtuele wereld snel overnemen, wordt het noodzakelijk om een domeinnaam te hebben die:

  • kort is;
  • eenvoudig is;
  • gemakkelijk uit te spreken is;
  • simpel te begrijpen is;
  • eenvoudig te spellen is.

Omdat nieuwe domeinextensies nog relatief in de kinderschoenen staan, is het mogelijk om een domeinnaam te vinden die alle bovenstaande punten bevat. De beschikbaarheid aan namen betekent dat je een goede domeinnaam kunt kiezen die uit 1 of 2 woorden bestaat, makkelijk te begrijpen is en waarde toevoegt aan jouw online merk.

Een gesproken zoekopdracht van ‘www.only4mez-store.com’ kan bijvoorbeeld niet het gewenste resultaat opleveren. Door een nieuwe domeinextensie te gebruiken, zoals .store, kun je bijvoorbeeld ‘www.thewomen.store’ of ‘www.onlywomen.store’ registreren. Zo’n naam is makkelijk te vinden en herkenbaar voor je merk.

Ook Sven Snel van Mobian liet zijn technische ambitie terugkomen met de nieuwe domeinextensie .tech.

2. Nieuwe domeinextensies bieden een herkenbaar e-mailadres

Een van de belangrijkste aspecten om een geloofwaardig merk op te bouwen, is professionaliteit en gezaghebbend overkomen. Je wilt dat mensen je serieus nemen. Focus je daarom op de details. Gebruik een nieuwe domeinextensie die ook zorgt voor een e-mailadres dat herkenbaar is voor je merk. Hierdoor val je niet alleen op, het laat ook je professionaliteit zien.

Stel je voor dat je op een evenement in gesprek bent met een potentiële klant of investeerder aan wie je jouw e-mailadres wilt geven. Dit is zo’n situatie waarin het noodzakelijk is dat je overkomt als een professional die weet wat hij doet. Dan zal keessmit@bedrijfsnaam.site het beter doen en makkelijker te onthouden zijn dan keessmit@mijnlangebedrijfsnaam-domeinnaam.nl.

Kortom: Een herkenbaar, relevant e-mailadres bouwt vertrouwen en geloofwaardigheid op voor jou en je merk.

3. Nieuwe domeinextensies werken goed voor ‘branded links’

Een ‘branded link’ is een verkorte url die is gebouwd rondom een merknaam of een gerelateerde term. De url helpt je bedrijf te associëren met de links, inhoud en informatie die je online deelt.

Iedereen kan branded links gebruiken

Je bent vast wel eens korte links op social media tegengekomen, zoals bit.ly of virg.in. De meeste kleine bedrijven zien deze branded links als iets wat alleen grote bedrijven met een groot budget kunnen gebruiken. Maar iedereen kan branded links gebruiken om online content te delen!

Branded links helpen bij branding

Wat veel bedrijven niet weten, is dat verkorte links goed werken voor de branding van je merk. De meeste links van bit.ly of buff.ly komen over als gecodeerde teksten die niet echt iets betekenen. Maar met een relevante domeinextensie kun je een korte link gebruiken die niet alleen geloofwaardigheid opbouwt, maar ook helpt bij het creëren van meer betrokkenheid en merkherinnering.

Je hoeft alleen maar een slimme naam te registreren op een zinvolle domeinextensie. En je vervolgens aan te melden op een platform dat de mogelijkheid biedt om branded links op maat te maken.

4. Nieuwe domeinextensies bieden geweldige redirects

Wanneer je een bepaald product promoot of je websiteverkeer naar specifieke interne pagina’s stuurt, heb je een eenvoudige en relevante url nodig. De url’s van de meeste interne pagina’s zijn echter lang, onhandig en betekenisloos. Een voorbeeld hiervan is deze ‘deep link’ naar de Kindle-pagina van Amazon:

https://www.amazon.com/gp/browse.html/ref=as_li_ss_tl?node=133141011&linkCode=sl2&tag=amznip-kindle.store-20&linkId=4cd0d831c10ebb77bbf4aeeb9b352a3a.

Van ingewikkelde link naar slimme redirect

Dit is geen goede link om te delen. Een goede manier om het verkeer naar deze url te leiden, is via een contextrijke domeinnaam die kort en gemakkelijk te onthouden is. In dit geval heeft Amazon de url ‘www.kindle.store’ gecreëerd. Dit is een eenvoudige domeinnaam die makkelijk te onthouden is en doorverwijst naar de eerder genoemde ‘deep link’. De domeinnaam is niet alleen gebruiksvriendelijk, maar werkt ook goed voor de branding van Kindle.

Een aantal andere voorbeelden van slimme redirects:

Het gebruiken van slimme redirects is een geweldige brandingstrategie voor jouw nieuwe product of landingspagina. Kies de meest relevante domeinnaam op basis van de positionering die je wilt opbouwen voor je merk. Bijvoorbeeld:

  • .tech voor technologie
  • .fun voor vermaak
  • .store voor retail of e-commerce
  • .space voor je persoonlijke blog, yogastudio, etc.
  • .site voor je website, bouwplaats, etc.

5. Nieuwe domeinextensies geven relevante backlinks

Een van de belangrijkste aspecten van SEO is het verkrijgen van kwalitatieve en relevante backlinks. Maar wist je dat de ankertekst (de specifieke woorden of tekens waarop een hyperlink is ingesteld) ook een belangrijke rol speelt? Niet veel mensen weten dit, maar als de woorden van de ankertekst overeenkomen met de woorden in de url van de hyperlink, geeft dit een positief signaal aan Google over de geloofwaardigheid van de link.

De ankertekst vertelt de zoekmachine dat de inhoud en de link relevant zijn om jouw SEO te versterken. Bijvoorbeeld: de ankertekst ‘stronger tech’, die een backlink krijgt naar www.stronger.tech, werkt goed voor een betere SEO-score.

In het artikel ‘De invloed van een domeinextensie op je SEO-resultaten‘ lees je onder andere welke factoren van invloed zijn op het kiezen van de juiste domeinextensie voor je merk.

Conclusie over nieuwe domeinextensies

Het registreren van een nieuwe domeinextensie bied je volop kansen. Je kunt bijvoorbeeld een solide merk creëren. De mogelijkheid om een makkelijke, herkenbare en relevante domeinnaam te gebruiken, betekent dat kleine bedrijven en start-ups kunnen profiteren van een duurzame en unieke online aanwezigheid. Zonder dat ze hoeven in te leveren op hun naamkeuzes.

Claim je unieke plek op internet. Bekijk of jouw domein nog beschikbaar is.
Delen
Reacties
  • Timo Peters 22 september 2020 om 15:47

    Ik was altijd groot fan van hostnet. Helaas speelt ook Hostnet je zoekgegevens door aan derde zodat deze snel een domein voor je neus weg kunnen kopen. Erg jammer dat dit gebeurt. Dit is dus 1 grote reden waarom de geloofwaardigheid van hostnet niet zo goed is.

    • Lysanne Hopman 05 oktober 2020 om 13:24

      Beste Timo,

      Wat vervelend dat je dit hebt ervaren. Hostnet speelt echter nooit zoekgegevens van klanten door aan derde partijen met als doel domeinnamen snel te verkopen. Ik hoop dat je zo antwoord op jouw reactie hebt.

      Met vriendelijke groet,

      Lysanne

Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Jouw naam is verplicht.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.