Zakelijke ideeën zijn inspirerend! Ze geven ons het gevoel dat we het verschil kunnen maken. Dat we iets groots kunnen doen. Ons enthousiasme stijgt en we willen meteen met ons businessidee aan de slag gaan. Maar wat betekent ‘aan de slag gaan’? Een visitekaartje afdrukken? Je LinkedIn-beschrijving wijzigen? Een website bouwen? Iemand vinden die bereid is om samen met jou een bedrijf op te bouwen?

Hoewel je wellicht alle bovenstaande zaken (en meer) moet regelen, zijn dit niet je eerste stappen. Hieronder vind je enkele stappen die je moet nemen om jouw businessidee te verfijnen en te valideren – vóórdat je begint met de uitvoering ervan.

Stap 1: zorg dat je businessidee staat als een huis

Sommige mensen krijgen midden in de nacht een geweldig idee, anderen onder de douche. En weer anderen lopen er toevallig tegenaan. Maar voordat jij je laat meeslepen en je baan opzegt om fulltime in dit idee te investeren, moet je er zeker van zijn dat jouw idee kredietwaardig is en dat er een markt voor is.

Doe wat online research om te zien wie je concurrenten zullen zijn, wat ze aanbieden en hoe ze hun activiteiten uitvoeren. Zorg ervoor dat het de moeite en tijd waard is om hierin te investeren. Vaak blijkt dat een ander er al vandoor is gegaan met jouw briljante bedrijfsidee. Daarom is onderzoek zo belangrijk: anders kan het je jouw waardevolle tijd en geld kosten. Wijst je onderzoek uit dat je van jouw idee een succes kunt maken? High five! Je hebt een gat in de markt gevonden.

Stap 2: mindmap jouw idee

Mindmappen helpt je om orde te scheppen in je hoofd. Door afzonderlijke ideeën samen te voegen en hiërarchieën te maken, breng je structuur aan. Het is net alsof je jouw ideeën in de vorm van een boom visualiseert – je hoofdidee vormt de stam, je andere ideeën zijn takken die zich nog verder kunnen afsplitsen.

Hieronder lees je hoe je jouw idee kunt ontrafelen met behulp van de mindmap-techniek.

1. Gooi al je gedachten op 1 hoop

Noteer gedurende 15 minuten elk idee en elke gedachte rondom jouw businessidee. Je hoeft nog niet aan structuur te denken; het doel is om alles uit je hoofd en op papier te krijgen. Het belangrijkste aspect van deze stap is om al je gedachten ongefilterd in kaart te brengen. Denk niet na over wat mogelijk is en wat niet – schrijf het gewoon allemaal op.

2. Schep orde in chaos

Nu is het tijd om de rommel op te ruimen. Groepeer alle aan elkaar gerelateerde ideeën of gedachten, zoek overkoepelende categorieën en vorm hiërarchieën en relaties. Voeg ideeën toe waar je denkt dat deze ontbreken, elimineer herhalingen en bewerk waar nodig. Het doel is om de tumult in je hoofd te structureren.

Stap 3: maak een businessplan

Om jouw businessidee te kunnen uitvoeren, heb je eerst een businessplan nodig. Beschrijf hierin de fases, je strategieën en hoe je van plan bent om alles aan te pakken. Vermeld ook de middelen die je nodig hebt, en hoe je de financiering hiervoor rond krijgt.

Waar haal je jouw voorraden vandaan? Hoeveel geld besteed je aan marketing? Ook deze vragen moeten in jouw plan worden beantwoord. Als je er om wat voor reden dan ook niet klaar voor bent om een volledig businessplan te schrijven, kun je ook een kleinere versie van 1 pagina maken:

Zo schrijf je een businessplan van 1 pagina

Stap 4: registreer een domeinnaam

Wijst jouw onderzoek (stap 1) uit dat je businessidee potentie heeft? Stel je idee dan veilig voordat voordat een ander ermee vandoor gaat. Er worden elke minuut domeinnamen geregistreerd, en een mooie kans wil je niet laten lopen. Zelfs als je niet klaar bent om al een website te bouwen, kan het geen kwaad om de domeinnaam alvast te kopen. Je kunt deze doorsturen naar je persoonlijke profielpagina of (als je deze al hebt) de profielpagina van je bedrijf. Zodra je klaar bent om jouw website te bouwen, kun je deze op je domeinnaam plaatsen.

Wat de meeste ondernemers niet weten, is dat je best creatief mag zijn in je domeinnaamkeuze. ‘Creatief’ betekent niet dat je bewust voor spelfouten kiest of getallen en koppeltekens in de domeinnaam plaatst; dat is juist niet aan te raden. ‘Creatief’ betekent wél dat je kiest voor een nieuwe, branchegerelateerde domeinextensie zoals .tech, .store, .press of .space. Of, als je op zoek bent naar iets veelzijdigers: .site, .online of .website.

Kies een creatieve domeinnaam voor je businessidee

Bijvoorbeeld: ga in plaats van www.mijnbusinessidee.com voor een uniek en kort alternatief als www.mijnbusiness.site. Nieuwe domeinextensies zijn eigentijds, branchegericht en opvallend. En doordat ze nog relatief onbekend zijn, laten ze jouw idee er fris uitzien.

Stap 5: zet je financiën op een rij

Weet welke financiële verplichtingen je hebt en wat voor soort financiële middelen je tijdens de beginfase in je bedrijf moet stoppen. Zorg er ook voor dat je een bron hebt waaruit je deze financiële middelen kunt halen. Moet je een zakelijke lening afsluiten? Maak dan alle papieren in orde. En zorg voor een proces waarmee je jouw uitgaven en kosten kunt bijhouden.

De meeste ondernemers investeren zelf in hun bedrijf en gebruiken de beginjaren om alle winst te herinvesteren. Dit helpt hen om uit de schulden te blijven en in een passend tempo te groeien. Werkt deze strategie ook voor jou? Ga er dan voor. Of huur een financieel adviseur in om jou te adviseren over de te volgen weg.

Terug naar jou

Je bedrijf zal jou niet direct voldoening geven. In het begin zul je stress ervaren. Er zullen meerdere momenten zijn waarop je aan jezelf en je idee twijfelt. Je zult waarschijnlijk vaker dan verwacht op het punt staan om op te geven. Als je echter in je idee blijft geloven, aan je proces blijft vasthouden en de ene voet voor de andere blijft zetten, werpt je stress snel zijn vruchten af. Het beste advies is om elke dag zoveel mogelijk kennis tot je te nemen en deze in jouw voordeel te gebruiken.

Claim je unieke plek op internet. Bekijk of jouw domein nog beschikbaar is.
Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Jouw naam is verplicht.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.