Anno 2019 wil iedere onderneming online opvallen. Consumenten gebruiken namelijk steeds vaker het internet om producten te bestellen of diensten af te nemen. Als organisatie kan de stap naar het digitale landschap groot zijn. Zeker als je jarenlang succesvol naamsbekendheid hebt opgebouwd met offline promotie. Echter loont het juist om een doeltreffende aanpak voor offline en online te creëren, omdat deze 2 elkaar versterken. In dit artikel lees je hoe je zelf je naamsbekendheid vergroot middels promotie, en wat het jouw organisatie kan opleveren.

Stap 1 – Formuleer heldere doelstellingen

De eerste stap is het formuleren van heldere doelstellingen. Wat wil je bereiken met je organisatie? Wil je dat het brede publiek jouw bedrijf leert kennen? Of is jouw uiteindelijke doel het realiseren van een hogere conversie?

Veel doelstellingen ondersteunen elkaar, en daarom is het goed om primaire en secundaire doelstellingen op te stellen. Hiermee bouw je het fundament voor je organisatie en weet je waar je naartoe wilt.

Meer weten over het opstellen van goede bedrijfsdoelstellingen? Lees dan ook ons artikel ‘Zo stel je bedrijfsdoelstellingen op én behoud je ze‘.

Stap 2 – Bepaal je marketingkanalen

Na het formuleren van je doelstellingen is het tijd om je marketingkanalen te kiezen. Welke middelen zet je in om jouw bedrijf op de kaart te zetten? Als je net begint om naamsbekendheid op te bouwen, moet je meestal flink investeren. Wanneer je eenmaal naamsbekendheid hebt opgebouwd, zal je zien dat het eenvoudiger is om financieel te groeien.

Zit je nog in die startfase? Dan raad ik je aan om zowel offline als online aan de slag te gaan. Laat aan de buitenwereld zien wat jouw onderneming te bieden heeft, en waarin jij uitblinkt ten opzichte van de concurrent. Maar hoe pak je dat aan?

Offline promotie

Bij promotie draait het om aandacht voor je organisatie en uiteindelijk ook herkend worden door je publiek. Offline promotie helpt je daarbij. Bekende offline promotiemiddelen zijn flyers, posters en brochures. Hierbij worden bijvoorbeeld producten of diensten, of leuke aanbiedingen getoond.

Als je er bijvoorbeeld voor zorgt dat je brochures op plekken liggen waar je publiek komt, bestaat de kans dat ze jouw website gaan bezoeken. Maar belangrijker nog, men leert jouw bedrijfsnaam en producten kennen. Wanneer je op meerdere plekken aanwezig bent, zorgt dit voor herkenbaarheid. En dit draagt bij aan de voorkeur voor jouw organisatie boven die van je concurrenten.

Online promotie

Om echt op te vallen bij je publiek, is het verstandig om ook te investeren in online promotie. Veel organisaties doen dit door online te adverteren, banners te plaatsen of gastartikelen te schrijven. Door online op meerdere plekken jouw organisatie te laten zien, krijg je hetzelfde effect als bij offline promotie.

Adverteren is een middel waarmee je veel aandacht kunt trekken. Het is aan te reden niet op 1 paard te wedden. Je kunt bijvoorbeeld naast Google Ads ook op social media adverteren, of werken met influencers. Misschien dat je in eerst instantie weinig terugziet van je investering, maar het draagt wel degelijk bij aan je naamsbekendheid. Zo pluk je er op de lange termijn de vruchten van.

Stap 3 – Meten is weten

Om de inzet van je promotie-activiteiten effectief te maken, moet je weten wie je doelgroep is en hoe zij bij je organisatie terechtkomen. Daarbij geldt ook nu de regel: meten is weten.

Met Google Analytics of andere meetinstrumenten kun je erachter komen waar je websitebezoekers vandaan komen, hoelang ze op je website blijven en wat voor activiteiten ze ondernemen. Zo weet je welke kanalen effectief zijn en waar nog kansen liggen. Dit helpt je om je promotiecampagnes verder te optimaliseren.

Case – Naamsbekendheid Voordeeluitjes.nl

Vrijwel iedere startende onderneming begint met weinig naamsbekendheid. Het kost tijd om een bedrijf op de kaart te zetten, en bekend te maken bij het brede publiek. Dat ondervond ook Voordeeluitjes.nl. Maar middels een doeltreffende strategie en daadkrachtige aanpak hebben ze inmiddels veel naamsbekendheid opgebouwd en een sterke positie in de markt veroverd. Hoe hebben zij dat aangepakt?

Printmedia

Het opbouwen van naamsbekendheid is een van de grootste uitdagingen voor een organisatie. Toch is het niet onmogelijk, mits je een goede en doordachte strategie hebt. Voordeeluitjes.nl is klein begonnen maar inmiddels uitgegroeid tot een gevestigde naam in de travelbranche.

Binnen de travelbranche is er veel concurrentie. Daarom moest Voordeeluitjes.nl op zoek naar een manier om op te vallen in de menigte. Na uitgebreid onderzoek is er gekozen voor offline promotie via printmedia. Voordeeluitjes.nl zette een eerste stap naar meer naamsbekendheid door te adverteren of deals te sluiten met tijdschriften, dagbladen en regionale kranten met een grote oplage.

Mediacampagnes

Alleen de inzet van printmedia bleek niet genoeg voor de beoogde naamsbekendheid. Uit onderzoek bleek dat veel potentiële klanten van Voordeeluitjes.nl dagelijks kijken naar de televisie of luisteren naar de radio. Daarom besloot de site ook radio- en televisiecampagnes in te zetten. Het marketingbudget hiervoor haalden ze uit de extra omzet dankzij de inzet van printmedia. Bij de keuze voor de radio- en televisiestations is gekeken naar de doelgroep van de stations, en het aantal luisteraars en kijkers.

De inzet van radio en televisie zorgde voor een toename van de naamsbekendheid. Ook de omzet van Voordeeluitjes.nl steeg. Uiteindelijk was het daardoor mogelijk om nieuwe campagnes te ontwikkelen en een nog groter publiek aan te spreken.

Online activiteiten

De offline promotie heeft veel invloed gehad op het succes van Voordeeluitjes.nl. Maar het huidige naamsbekendheidsniveau werd pas behaald nadat er ook aandacht en tijd werd gestoken in online marketing. Voordeeluitjes.nl zet bijvoorbeeld online advertenties, social media en blogs in.

Inmiddels komen er dagelijks honderden bezoekers naar de website en groeit het aantal conversies nog steeds. Dit komt mede doordat Voordeeluitjes.nl de inzet van offline en online promotiemiddelen combineert. Zo versterken de middelen elkaar.

Tot slot – Stel prioriteiten in je campagnes

Natuurlijk gaan deze promotieactiviteiten gepaard met een kostenplaatje. Voor niets gaat nog altijd de zon op en daarom is het van cruciaal belang om prioriteiten te stellen. Als je weet wat je marketingbudget is, kun je kijken naar interessante promotiemiddelen voor je organisatie. Vervolgens kun je berekenen hoeveel dit gaat kosten, en kun je een inschatting maken wat wel en niet haalbaar is. Zo kun je uiteindelijk effectieve campagnes draaien en je naamsbekendheid vergroten.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Jouw naam is verplicht.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.