Zoekwoordenonderzoek doen wordt een eitje met deze ultieme handleiding

Bart van der Meer
leestijd
Zoekwoordenonderzoek doen wordt een eitje met deze ultieme handleiding

Misschien dat je wel eens van zoekwoorden hebt gehoord. Nu denk je vast: zoekwoorden, leuk, maar wat moet ik ermee? In deze ultieme handleiding leer je alles over zoekwoorden. Je doet kennis op over zoekwoordenonderzoek, hoe je het uitvoert en hoe je hiermee jouw concurrenten te slim af kunt zijn.

Wat is een zoekwoord?

Een zoekwoord is een woord dat je intypt in Google als je ergens naar op zoek bent. Google toont je vervolgens resultaten die gerelateerd zijn aan wat jij hebt ingetypt. Kortom: wat je intypt in Google heet ook wel een zoekopdracht. Die opdracht bestaat uit een of meerdere zoekwoorden.

Scoor zonder technische kennis hoger in Google met Marketgoo. Inclusief SEO-rapport en -plan, en handige extra’s.

Hoe kun je zoekwoorden gebruiken?

Zoekwoorden kun je gebruiken om meer bezoekers naar je website te krijgen. Wat houdt dit in? Als je middels een zoekwoordenonderzoek relevante zoekwoorden voor je website vindt en deze prioriteert, kun je die woorden omtoveren tot pagina’s. Wanneer iemand jouw gekozen zoekopdracht in Google typt, bestaat de kans dat diegene op je website terechtkomt.

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Met een zoekwoordenonderzoek vind je grote hoeveelheden zoekwoorden die je kunt prioriteren. Uiteindelijk heb je dan de mogelijkheid om de meest relevante zoekwoorden te verwerken tot pagina’s.

Het zoekvolume

Nadat je vanuit je onderzoek zoekwoorden hebt gevonden, ga je kijken wat het zoekvolume van deze woorden is. Op basis daarvan kun je in kaart brengen welke zoekwoorden waardevol genoeg zijn om uiteindelijk pagina’s over die zoekwoorden te maken. Klinkt dit ingewikkeld? In principe is het heel eenvoudig: hoe meer zoekvolume, hoe waardevoller een zoekwoord is, hoe sneller je een pagina met dat woord moet maken.

Laptop met vraag in Google 'Wat is een zoekwoordenonderzoek?' en twee handen met een cappuccino

Waarom is een grootschalig zoekwoordenonderzoek waardevol?

Door een grootschalig zoekwoordenonderzoek uit te voeren, ga je dieper nadenken over jouw producten of diensten. Daarnaast breng je de gedachtegang van een potentiële klant in kaart. Hierdoor kom je waardevolle zoekwoorden tegen. Later in dit artikel vertel ik je hoe je een zoekwoordenonderzoek uitvoert.

Pak de zoekwoorden die je concurrenten niet hebben

Met een groot zoekwoordenonderzoek kun je ook zoekwoorden pakken die je concurrenten niet hebben. Hierdoor kun je veel verkeer naar je nieuwe pagina’s trekken. Ik leg je hieronder uit wat ik precies bedoel.

De meeste mensen pakken een zoekwoordenonderzoek vrij eenvoudig aan. Ze nemen de meest voor de hand liggende producten en productcategorieën in hun markt of branche. Op basis hiervan bedenken ze een aantal zoekwoorden. Die woorden stoppen ze in een zoekwoordplanner, zoals Google Keyword Planner, en kijken wat het zoekvolume is.

Nu komt het probleem: wanneer iedereen – dus ook jij – de bovenstaande handeling uitvoert, krijgt iedereen dezelfde resultaten. Dan wordt het vechten om dezelfde zoekwoorden en ben je niet uniek. Daarom kun je met een groot zoekwoordenonderzoek unieke en waardevolle zoekwoorden vinden.

Afkijken van je concurrenten

Je kunt ook waardevolle zoekwoorden vinden door bij je concurrenten af te kijken. Dat hoeven niet alleen directe concurrenten te zijn, maar ook grote marktleiders zoals bol.com of Coolblue geven je inzicht. Haal je concurrenten door Ahrefs (betaald) of Google Keyword Planner, zodat je de exacte zoekwoorden ziet waar ze op scoren in de organische zoekresultaten in Google.

Op bovenstaande manier vind je niet de meest unieke zoekwoorden. Het neemt echter niet weg dat zulke zoekwoorden waardevol zijn. Wil je het meeste uit je website halen? Dan is dit zeker een goede manier om belangrijke zoekwoorden te vinden.

Wil je precies weten hoe je een concurrentieanalyse voor zoekwoorden uitvoert? In het artikel ‘Uitleg: Google Zoekwoorden Analyse van Concurrenten‘ lees je hoe je een analyse maakt.

Hoe doe je zoekwoordenonderzoek?

Nu je weet wat een zoekwoordenonderzoek is, leg ik je uit hoe je een start maakt met jouw eigen zoekwoordenonderzoek.

Wat heb je nodig voor een zoekwoordenonderzoek?

Om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren, heb je een zoekwoordplanner nodig. Een paar voorbeelden hiervan zijn:

Daarnaast is het essentieel om in een tool notities te maken en gegevens te verwerken. Vanuit mijn persoonlijke ervaring raad ik Google Spreadsheets of Microsoft Excel aan. Maar als je zelf een soortgelijke tool hebt, kun je die ook gebruiken.

Wat ga je doen tijdens een zoekwoordenonderzoek?

Gedurende het zoekwoordenonderzoek ga je zoekwoorden in kaart brengen. Hieronder leg ik de 3 stappen aan je uit.

1. Zoekwoorden in kaart brengen

Allereerst begin je met het noteren van al jouw producten of diensten. Vervolgens geef je voor elk product of elke dienst antwoord op de onderstaande vragen. Vraag 6, 7 en 8 zijn optioneel.

  1. Wat voor product of dienst is het?
  2. Hoe gebruiken mensen mijn product of dienst?
  3. Waarvoor gebruiken mensen mijn product of dienst?
  4. In welke categorie valt mijn product of dienst?
  5. Wat zijn veelvoorkomende vragen over mijn product of dienst?
  6. Voor welk probleem is mijn product of dienst een oplossing? (optioneel)
  7. Welke middelen worden tijdens deze oplossing gebruikt? (optioneel)
  8. Hoe noem je deze oplossing? (optioneel)

Noteer de antwoorden in jouw spreadsheet. Let daarbij op dat je ze ordent. Doe je dit niet? Dan bestaat de kans dat je uiteindelijk met onjuiste gegevens werkt.

2. Zoekwoordplanner gebruiken

In stap 2 gebruik je een zoekwoordplanner om meer zoekwoorden te vinden. Ter demonstratie leg ik je in dit artikel Yoast Google Suggest Expander uit. Je kunt ook andere zoekwoordplanners gebruiken, want in principe werken ze allemaal hetzelfde. Ben je er klaar voor?

  1. Ga naar Yoast Google Suggest Expander.
  2. Vul bij ‘Keyword’ je zoekwoord in, zoals ‘tafel kopen’, en selecteer bij ‘Language’ de taal ‘Dutch’.
  3. Klik dan op ‘Verzenden’.

Vervolgens verschijnt de volgende pagina. Let op: Gebruik bij Yoast Google Suggest Expander altijd een zoekwoord met een volume van meer dan 200 punten. Zometeen laat ik je precies zien hoe je het zoekvolume van een zoekopdracht kunt checken.

Voorbeeld uitkomst Yoast Google Suggest Expander

Yoast Google Suggest Expander geeft je een aantal suggesties op basis van relevantie. Ook maakt de tool een lijst van zoekwoorden op alfabet. Zoals je op de bovenstaande afbeelding ziet, begint de lijst met ‘tafel kopen a’ zoals ‘tafel kopen arnhem’.

Herhaal de bovenstaande stappen 1, 2 en 3 een paar keer en noteer alle relevante zoekwoorden in je spreadsheet. Je kunt er ook voor kiezen om vanuit Excel een csv-bestand te maken en deze te uploaden naar Google Drive. Dit maakt het nog wat makkelijker voor je.

3. Google Keyword Planner

In de laatste stap ga je het zoekvolume van je gevonden zoekwoorden meten met Google Keyword Planner. Zo breng je in kaart hoe waardevol je zoekwoorden zijn. Heb je geen Google Ads-account? Maak er dan 1 aan. Laten we beginnen:

  1. Ga naar Google Keyword Planner en log in. Heb je een bestaand account? Ga direct naar stap 6. Als je een nieuw account hebt aangemaakt, zie je de onderstaande pagina. Klik op ‘U bent ervaren met Google Ads?’.
  2. Klik vervolgens op ‘Maak een account zonder campagne’.
  3. Op deze pagina zie je dat je het factureringsland, de tijdzone en de valuta kunt selecteren. Indien nodig, kun je dit aanpassen. Klik vervolgens op ‘Verzenden’.
  4. Nu is het tijd om het zoekvolume van je gevonden zoekwoorden te meten! Rechts bovenaan zie je een aantal knoppen die je straks gaat gebruiken. Maar voordat het zover is, klik je eerst op ‘Uw account verkennen’.
  5. Als het goed is, zie je nu jouw accountpagina. Klik rechtsboven op de knop ‘Tools’.
  6. Klik vervolgens op ‘Zoekwoordplanner’.
  7. Je krijgt de onderstaande pagina te zien. Selecteer het linkervak ‘Nieuwe zoekwoorden vinden’. Via het rechtervak haal je het zoekvolume van grote lijsten in 1 keer op. Daar kom ik later op terug.
  8. Nu is het tijd om je zoekwoord in te vullen. Ik heb wederom als voorbeeld ‘tafel kopen’ gebruikt. Klik op ‘Aan de slag’.
  9. Uiteindelijk krijg je een pagina met ontzettend veel gegevens voor je neus. In de eerste kolom zie je jouw zoekwoord staan, in dit geval ‘tafel kopen’. Daaronder geeft Google een hoop suggesties weer. Noteer alle relevante zoekwoorden en het bijbehorende zoekvolume in jouw spreadsheet. Vervolgens herhaal je stap 9 voor de zoekwoorden die je eerder hebt gevonden via de zoekwoordplanner.

Ten slotte is het tijd om je gevonden zoekwoorden te clusteren. Dit houdt in dat je zoekwoorden met een laag zoekvolume samenvoegt tot 1 pagina. Hoe clusteren werkt, leg ik je hieronder uit.

Waarom moet je zoekwoorden clusteren?

Het is belangrijk om je zoekwoorden te clusteren, omdat je soms een paar zoekwoorden hebt die sterk aan elkaar gerelateerd zijn. Los van elkaar hebben ze niet zoveel zoekvolume. Zulke zoekwoorden kun je clusteren op basis van zoekvolume, schrijfwijze en intentie van je bezoekers. Zo maak je van meerdere zoekwoorden 1 pagina. Gooi dus niet alle zoekwoorden met een laag zoekvolume weg, maar kijk eerst of je ze kunt clusteren.

Voorbeeld van zoekwoorden clusteren

Klinkt clusteren nog wat vaag? Laat ik je het uitleggen via een voorbeeld:

Een zoekwoord als ‘rode eikenhouten tafel kopen’ dat een zoekvolume van 10 heeft, kun je gemakkelijk clusteren met andere zoekwoorden. Denk aan ‘groene eikenhouten tafel kopen’. Beide zoekwoorden hebben een laag zoekvolume, maar kunnen samen elkaar versterken als je ze samenvoegt onder het zoekwoord ‘gekleurde houten tafel kopen’.

Hoe prioriteer je zoekwoorden?

Zoekwoorden kun je prioriteren op basis van zoekvolume. Selecteer hiervoor de zoekwoorden die het meest waardevol zijn. Gemiddeld kun je zeggen dat een zoekwoord met een zoekvolume hoger dan 200 al heel waardevol is. Bij zoekwoorden die een lager volume hebben, is het goed om te kijken of je die zoekwoorden kunt clusteren tot een pagina. Ook is het mogelijk om in kaart brengen hoe groot de kans is dat je bezoeker een klant wordt en hoeveel die klant oplevert.

Op basis van die 2 dingen ga je de zoekwoorden prioriteren. Daarna kun je aan de slag met het maken van je pagina’s.

Wil je weten hoe je zoekwoorden in je pagina’s verwerkt? Bekijk dan stap 3 in het artikel ‘5 tips om met zoekmachineoptimalisatie je website beter te laten scoren‘.

Wat is het eindresultaat van een zoekwoordenonderzoek?

Je hebt nu alle vragen in dit artikel doorlopen. Nu wil je vast weten hoe het eindresultaat van een zoekwoordenonderzoek eruitziet. Hieronder heb ik een voorbeeld gemaakt van een zoekwoordenonderzoek met het zoekwoord ‘tafel kopen’. In jouw geval zal dit natuurlijk veel uitgebreider zijn.

Voorbeeld zoekwoordenonderzoek in Google Spreadsheet

Ga zelf aan de slag met een zoekwoordenonderzoek

Zo, nu kun je zelf aan de slag gaan met je zoekwoordenonderzoek. In dit artikel heb ik je alles over zoekwoordenonderzoek uitgelegd. Wil je nog meer weten over dit onderwerp? Bekijk dan het blog van Klik Proces. Ik wens je veel succes met jouw zoekwoordenonderzoek!

Product
v.a. 5 , p/m

Marketgoo

Scoor hoger in Google. Verbeter je vindbaarheid zonder technische kennis met Marketgoo.

  • Beter vindbaar in Google
  • Automatisch aangemeld bij zoekmachines
  • Persoonlijk SEO-rapport en -plan
  • Concurrenten en zoektermen monitoren
  • Maandelijkse voortgangsupdate
  • Direct aan de slag
Delen
Bart van der Meer

Bart van der Meer is eigenaar van online marketingbureau Klik Proces. Klik Proces is gespecialiseerd in SEO, zoals zoekwoordenonderzoek, copywriting en linkbuilding.

Reacties
Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Vul jouw naam in.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.

Hostnet