Tegenwoordig zoeken consumenten eerst op internet naar producten en diensten voordat ze een aankoopbeslissing maken. Maar als consumenten niet goed weten wie je bent, zijn traditionele manieren voor meer naamsbekendheid niet het juiste middel om merkloyaliteit op te bouwen. Hoe zorg je dan wel voor merkloyaliteit bij je klanten? In dit artikel geef ik je 5 tips.

De loyale klant

De markt wordt steeds competitiever. Daarom zoeken consumenten naar merken die hun het beste bieden. Niet alleen producten of diensten, maar ook service. Hebben ze dit gevonden? Dan zijn ze sneller een loyale klant.

Het grootste voordeel van loyale klanten is dat ze winstgevend zijn voor je bedrijf. Terugkerende klanten hebben namelijk de neiging om grotere of vaker aankopen bij je te doen. Zijn ze tevreden? Dan is de kans groot dat ze je merk via mond-tot-mondreclame promoten. En dat kan bijdragen aan meer klanten en dus verkooporders.

5 manieren om merkloyaliteit te verhogen

De uitdaging is om van nieuwe klanten terugkerende klanten te maken. De beste manier om dit te realiseren? Verhoog de merkloyaliteit van je klanten. Hieronder vertel ik je op welke 5 manieren je dit kunt doen.

1. Maak je klantenservice prioriteit nummer 1

Je klantenservice weerspiegelt hoeveel waardering je voor klanten hebt. Een goede klantenservice is belangrijk als je merkloyaliteit wilt opbouwen. Een klant evalueert namelijk elke vorm van online en offline communicatie met je merk. Hoe het werkt? Een klant houdt een score bij van zijn behandeling. Bijvoorbeeld wanneer diegene een kapot product meldt, een vraag stelt, in de wachtrij staat of opnieuw bij je bestelt. Vervolgens beoordeelt de klant je service als positief of negatief.

Goede communicatie is belangrijk

Het bovenstaande houdt dus in dat je werknemers en geautomatiseerde communicatie goed moet zijn. Dat wil zeggen: vriendelijk, beleefd, behulpzaam, efficiënt en vooral snel. Wanneer klanten bijvoorbeeld contact met je opnemen via social media, verwachten ze binnen een paar minuten reactie. Elk probleem van een klant is een kans om jouw service te laten zien. Dit zorgt ervoor dat je een hechte band met je klanten opbouwt en behoudt.

Maak je klantenservice prioriteit nummer 1

2. Vraag om feedback en implementeer deze

Een andere manier om merkloyaliteit op te bouwen, is door feedback te vragen. Je ontvangt feedback nadat je jouw klanten hebt geholpen. Vraag wat er volgens hen goed ging en wat beter had gekund. Werk vervolgens aan je tekortkomingen en versterk je goede punten. Hoe meer feedback je krijgt, hoe beter je in staat bent om de perceptie van mensen over je merk te begrijpen.

Laat je klanten zich gehoord voelen

Elke keer dat je op feedback reageert, laat je klanten weten dat je waarde hecht aan wat ze zeggen. Daarnaast geef je aan dat je overweegt hun suggesties te gebruiken om jezelf te verbeteren. Dit zorgt ervoor dat ze zich gehoord voelen. Zo versterk je je positie om klanten te behouden.

Ontvang je negatieve feedback? Ontdek hoe je het beste omgaat met zulke feedback.

3. Maak het leven van je klanten makkelijker

De derde manier is om het leven van je klanten makkelijker te maken. Hoe makkelijker je hun leven maakt, hoe vaker ze naar je terugkomen. Hoe doe je dit? Bedenk manieren waarop je de klantervaring eenvoudiger of sneller kunt maken. Overweeg om je betalingsproces te stroomlijnen, zodat klanten zonder twijfel bij je binnenstappen en weer tevreden naar buiten gaan. Hoe minder ze hoeven te doen, des te gelukkiger ze zullen zijn.

Ondersteun je klanten

Zorg er ook voor dat je communicatie ondersteunend is in plaats van een belemmering. Probeer je klanten bijvoorbeeld zo snel mogelijk via social media te helpen en laat ze niet een lang, geautomatiseerd telefoonmenu doorlopen. Hoe makkelijker je het contact voor je klanten maakt (en dus hun leven), hoe loyaler ze zullen zijn.

Ingewikkeld, geautomatiseerd telefoonmenu

4. Houd je merkervaring consistent

Consistentie is één van de belangrijkste elementen om merkloyaliteit bij klanten te verhogen. Klanten moeten tijdens elk contact of elke aankoop hetzelfde gevoel meekrijgen.

Beloftes

Bij terugkerende klanten is de kans groot dat ze weer bij jou komen door gemak of je goede klantenservice. Zorg er dus voor dat je als merk elke keer beloftes nakomt. Wil je indruk maken op klanten? Houd beloftes klein, maar bied je klanten meer. Dat is een uitstekende strategie.

5. Zet influencers in voor een review

Ten slotte kun je influencers inzetten om positieve mond-tot-mondreclame voor je merk te maken. Producten en diensten die invloedrijke mensen aanraden, zorgen vaker voor terugkerende klanten.

Vind geschikte influencers

De meeste influencers gebruiken social media om een product te promoten. Door hun volgers hebben ze de macht om het imago van een merk te vergroten of juist teniet te doen. Zoek daarom influencers die passen bij je doelgroep. Zo komen ze niet alleen geloofwaardiger over, ook dragen ze bij aan het opbouwen van merkloyaliteit.

In het artikel ‘Scoren met influencermarketing: zo doe je dat‘ vind je handige tips om influencers in te zetten.

Ontwikkel een basis voor merkloyaliteit

Het opbouwen van merkloyaliteit is een lang en tijdrovend proces. De consument moet op een punt komen dat hij zich persoonlijk verbonden voelt met je merk. Zelfs als diegene de advertentie of merknaam zich niet meer kan herinneren. De beste manier om een basis voor merkloyaliteit te ontwikkelen? Marketing, branding en een uitstekende klantenservice. Succes!

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Jouw naam is verplicht.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.