Internet is voor klanten vaak het eerste contactpunt met jouw producten. En in veel gevallen zelfs het enige contactpunt. Als ondernemer wil je dus een goede eerste indruk maken. Een website met goede webteksten helpt je daarbij. Om je op weg te helpen met het schrijven van webteksten, vind je hieronder een beknopt stappenplan. Veel succes!

1. Bepaal het doel en de doelgroep

Laat om te beginnen je toetsenbord nog even met rust. Dat komt later. Het is goed om eerst op papier te zetten wat je met je website wilt bereiken en wie je doelgroep is.

Het doel: het ‘waarom’ van je website

Je website kan verschillende doelen hebben. Denk bijvoorbeeld aan het informeren van bezoekers over jouw onderneming of directe online verkoop. Bedenk voor jezelf wat je met je website wilt bereiken. Het liefst doe je dit in een paar woorden of zinnen. Het doel van je website vormt het vertrekpunt voor je webteksten.

De doelgroep: de ‘wie’ van je website

Vraag jezelf af op wie je jouw website wilt richten. Wie zijn deze personen? Waar in Nederland of in de wereld bevinden zij zich? Wat zijn hun interesses? En in welke levensfase bevinden zij zich?

Mijn advies: wees kritisch en eerlijk tegenover jezelf. Door je doelgroep te breed te definiëren, loop je het risico niemand aan te spreken met je website. Je doelgroep te precies definiëren is echter ook gevaarlijk: men kan zich helemaal niet aangesproken voelen. Hoe weet je dan of je goed zit? Je kunt persona’s opstellen. Dit zijn personificaties van een specifieke groep klanten. Persona’s opstellen kost tijd, maar geeft je veel inzicht in wie jouw klanten nu eigenlijk zijn.

Meer weten over persona’s? Lees dan ook het artikel ‘5 meest gestelde vragen over persona’s’ op Frankwatching.

2. Bepaal wat je wilt vertellen

Je doel en doelgroep heb je als het goed is in kaart. Nu is het tijd om een lijst te maken met onderwerpen waarover je het op je website wilt hebben. Veelvoorkomende onderwerpen die je op websites terug ziet komen, zijn:

  • producten en/of diensten;
  • contactgegevens;
  • missie en visie;
  • geschiedenis;
  • links naar socialmedia-kanalen;
  • partners;
  • vacatures;
  • nieuws en/of blogartikelen;
  • veelgestelde vragen;
  • reviews of quotes van klanten.

Kies onderwerpen die passen bij jouw onderneming. Voel je niet verplicht om iets te vertellen over je geschiedenis als je naar jouw idee geen boeiend verhaal hebt. Ik raad je wel aan om altijd contactgegevens op je site te plaatsen. Alleen zo kunnen je websitebezoekers verifiëren dat jouw onderneming echt bestaat en benaderbaar is.

Heb je een globaal overzicht van de onderwerpen voor je website? Dan ben je bijna klaar om te gaan schrijven. Maar leg voordat je gaat starten nog even de lijst met onderwerpen naast het doel en de doelgroep(en) van je website. Is jouw doel bijvoorbeeld directe verkoop, maar vertel je niets over je producten of diensten? Of zijn sponsoren jouw doelgroep, maar vertel je niets over sponsoring? In beide gevallen wordt het lastig om je doel te bereiken.

Aan de slag met het schrijven van je webteksten!

3. Aan de slag!

Tijd om de eerste letters op papier te zetten. Ik vind het zelf prettig werken om mijn eerste teksten te schrijven in Word. Zo behoud je het overzicht. Je kunt teksten ook direct invoeren in de back-end van je website. Houd er wel rekening mee dat het je meer tijd kan kosten om je teksten achteraf op te zoeken, en dat je sneller afgeleid raakt door andere elementen op je website.

Houd je doel voor ogen

Probeer bij het schrijven goed het doel van je teksten in gedachten te houden. Ik weet als geen ander dat je in je enthousiasme zomaar te veel op papier kunt zetten. Veel en lange teksten leiden echter af van de boodschap die je wilt overbrengen. Houd het dus concreet, maar wees wel jezelf. Past een uitgebreid verhaal over je missie en visie bij jouw onderneming? Ga er dan voor. Maar verkoop je low-budget prullenbakken die veel andere webshops ook verkopen? Dan adviseer ik je het lekker kort en bondig te houden.

Laat je inspireren

Plagiaat is verboden. Maar het is niet verboden om inspiratie op te doen op andere websites. Kijk bijvoorbeeld hoe grote bedrijven bepaalde onderwerpen behandelen. Of kijk eens op internationale websites. Je zult zien dat je na wat rondklikken vanzelf inspiratie krijgt om te schrijven. En nogmaals: het kopiëren van teksten is absoluut niet toegestaan.

Lukt het niet? Morgen weer een dag.

Zelfs de beste tekstschrijvers hebben momenten waarop het even niet lukt. Dat is niet erg. Staar je in zo’n geval niet blind op een wit scherm, maar ga even iets anders doen. Wie weet lukt het een paar uur later of de volgende dag wel.

Lees voor meer tips ook mijn artikel ‘Checklist: Zijn jouw teksten klaar voor het web?‘.

4. Schrappen, bijschaven en proofreaden

Hopelijk is het je gelukt om een eerste versie van je webteksten te schrijven. Nu is het tijd om kritisch naar je eigen teksten te kijken. Niet alleen om foutjes eruit te halen, maar ook om te toetsen of je teksten aansluiten op het doel en de doelgroep(en) van je website.

Zet je kritische bril op

Wat mij altijd helpt, is om mijn teksten even weg te leggen. Op een later moment kijk ik er vervolgens nog eens rustig naar. Vaak kom je dan zinnen tegen die je prima kunt inkorten of voorbeelden die overbodig zijn. Hieronder vind je een aantal tips om efficiënt je teksten bij te schaven:

  • In spreektaal gebruiken we vaak de overtreffende trap. Zaken zijn ‘heel erg mooi’ of ‘vet goed’. Dit doen we om onze gesprekspartner te overtuigen. Veel mensen doen dit ook op papier, terwijl het niet nodig is. Ga dus in je tekst op zoek naar ‘overtreffende woordjes’.
  • Wat we vaker op papier doen dan in spreektaal, is gebruikmaken van ‘passieve zinnen’. Door passieve zinnen worden je teksten langer dan nodig is. Vergelijk het zelf:
    • Passief: De website wordt gehost door Hostnet.
    • Actief: Hostnet host de website.
  • Gebruik je lange zinnen met veel komma’s? Kijk of je deze zinnen kunt splitsen in meerdere zinnen.

Laat iemand meelezen

2 zien meer dan 1. Vraag dus of iemand jouw teksten naleest, oftewel laat je teksten proeflezen (proofreaden). Het liefst is dit een persoon die behoort tot je doelgroep en een beetje kennis heeft van taal. Hij of zij ziet vaak foutjes of onduidelijkheden waar jij als schrijver overheen leest. Uiteraard kun je ook meerdere personen vragen om mee te lezen.

5. Publiceren

Als je tevreden bent met je teksten, kun je de teksten op je website publiceren!

Tot slot

Onderhoud je website regelmatig, want zo laat je zien dat je energie steekt in je bedrijf. Heb je een nieuwe mijlpaal bereikt? Laat dit dan weten op je website. Heb je nieuwe producten of een nieuwe menukaart? Kondig dit dan aan op je website en deel het (indien van toepassing) via je socialmedia-kanalen. Het fijne is dat zoekmachines zoals Google dol zijn op websites die regelmatig geüpdatet worden. Grote kans dus dat je moeite nog eens extra wordt beloond met een goede positie in de zoekresultaten.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Jouw naam is verplicht.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.