Veel webshops hebben moeite om hoog in Google te ranken. Zeker in competitieve branches. Gelukkig kun je in zo’n branche met de juiste stappen alsnog hoog in de zoekresultaten terechtkomen. Hoe? In dit artikel vind je een handig stappenplan en een aantal voorbeelden van webshops die scoren in Google.

Hoog scoren in Google kan lastig zijn

In branches waar de competitie moordend is en veel grote spelers actief zijn, kan het lastig zijn om hoog in Google te scoren. Grote spelers hebben vaak een hoger marketingbudget en hebben dus meer middelen om hun website online te promoten. Kleine of middelgrote webshops kunnen echter met goed onderzoek alsnog hoog in Google ranken.

Waarom wil je een hoge positie in Google?

Wil je online succes hebben? Dan wil je natuurlijk zo hoog mogelijk scoren in de resultaten van Google. Een hoge positie bepaalt namelijk hoe vaak mensen op een resultaat klikken en dus de website bezoeken. In de onderstaande afbeelding zie je een globale weergave van hoe de verdeling van de top 20 in Google is opgebouwd.

Organic Click Thru Rate by Search Position

Zoals je kunt zien, levert de eerste positie veel meer bezoekers op dan de andere plekken. Daarom is het goed om te kijken hoe je op nummer 1 in Google kunt komen en wat je daarvoor nodig hebt. Daarbij is het van belang om te onderzoeken hoe je concurrentie dat doet.

Breng je concurrentie in kaart

Om je kansen voor een nummer 1-positie in Google te bepalen, is het belangrijk om je concurrentie in kaart te brengen. Zijn het voornamelijk grote spelers? Of zijn ze vergelijkbaar met jezelf? Zo weet je met wat voor partijen je te maken hebt. Maar je komt er ook achter waar hun sterktes en zwaktes liggen. Daarnaast kun je voorzichtig inschatten hoe groot de kans is dat je bovenaan de resultaten komt.

Hoe kun je hoog in Google komen?

Nu komt vast de vraag in je op hoe je hoog scoort in Google. Via het onderstaande stappenplan achterhaal je hoe je dit kunt aanpakken.

1. Breng zoekwoorden in kaart

Zoekwoorden vormen de basis van een website. Ze bepalen namelijk hoe bezoekers jouw webshop vinden. Prepaidsimkaart.net is het gelukt om in een zeer competitieve branche boven grote spelers als Simyo en KPN op nummer 1 in de organische zoekresultaten van Google te scoren. Dit kun je op de onderstaande afbeelding zien.

Voorbeeld top 3 Google voor zoekwoord

Prepaidsimkaart.net pakt ook bij andere zoekwoorden de eerste positie. Kijk maar eens naar de lijst op de afbeelding hieronder.

Voorbeeld lijst gerelateerde zoekwoorden in ranking Google

Het is dus belangrijk dat je in kaart brengt op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Onderzoek via bijvoorbeeld Google Keyword Planner of Ubersuggest hoe vaak er maandelijks op deze zoekwoorden wordt gezocht. Koppel dan de belangrijkste woorden aan jouw onderneming en laat ze terugkomen op je site.

2. Pas je zoekwoorden toe in de content

Nu je de belangrijkste zoekwoorden in kaart hebt gebracht, is het tijd om deze toe te passen in de content op je website. Dit doe je door informatieve en kwalitatieve teksten te creëren waar je bezoekers echt iets aan hebben. De tekst moet antwoord geven op de zoekvraag van je klanten of zelfs hun probleem oplossen. In de onderstaande afbeelding zie je hoe de webshop Muscleconcepts.nl informatie in de tekst heeft verwerkt. Bijvoorbeeld over BCAA. Het resultaat? Het bedrijf staat met 2 resultaten in de top 3 van Google. Dit komt doordat Muscleconcepts.nl specifieke content over een bepaald onderwerp heeft gemaakt.

Voorbeeld specifieke content voor SEO

3. Bouw je autoriteit op met backlinks

Je hebt inmiddels content met specifieke zoekwoorden op je site staan. Nu is het moment om aan je autoriteit te werken.

Met backlinks kun je jouw autoriteit opbouwen. Hoe werkt het? Via backlinks verwijzen andere websites naar jouw site. Deze links zorgen ervoor dat er een bepaalde waarde wordt overgedragen. Dit is belangrijk, omdat het aangeeft hoe waardevol jouw site is. Hoe meer relevante backlinks, hoe beter. Zorg dus dat je genoeg backlinks verdient.

Wil je weten hoe je backlinks bemachtigt? Lees dan het artikel ‘Hoe krijg je gratis kwalitatieve backlinks naar je website of webshop?‘.

Achterhaal je backlinks met Majestic

Met Majestic (betaald) kun je achterhalen hoeveel backlinks je pagina heeft bemachtigd. In de volgende 2 afbeeldingen zie je een voorbeeld van de BCAA-pagina van Muscleconcepts.nl. Het bedrijf heeft de afgelopen tijd backlinks vergaard en heeft hierdoor autoriteit opgebouwd. Deze autoriteit zorgt ook voor de hoge positie in Google op de zoekwoorden zoals ‘BCAA pillen’.

Voorbeeld Majestic zoekwoorden

Voorbeeld Majestic zoekwoorden

Hoog in Google scoren doe je zelf

Het lijkt nu misschien eenvoudig om direct aan de slag te gaan met zoekwoorden, content en autoriteit. Maar let op: Het is een tijdrovende klus om hoog in Google te scoren. Je hebt er namelijk de nodige kennis voor nodig.

Gelukkig heeft dit artikel je handvatten aangereikt om jouw webshop hoger te laten ranken in Google. Als je het verschil kunt maken met specifieke informatie, dan is het een stuk eenvoudiger om als webshop online succes te behalen in een competitieve markt. Veel succes!

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Jouw naam is verplicht.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.