Het jaar is nog maar net begonnen en de eerste bestellingen in je webshop zijn wellicht al binnen. Dat is fijn! Maar wist je dat je meer uit je webshop kunt halen, zodat je het bezoekersaantal en de conversie een boost kunt geven? In dit artikel vind je 5 e-commercetrends voor 2019. Ben jij er klaar voor?

1. Augmented reality voor extra klantbeleving

De eerste e-commercetrend voor 2019 is augmented reality. Augmented reality is kortgezegd een digitale laag over de werkelijkheid heen. Hierdoor versmelten de ‘echte wereld’ en virtuele wereld met elkaar.

Voorbeeld van augmented reality: IKEA Place

IKEA zet via IKEA Place augmented reality op een succesvolle manier in. Met deze app voeg je een virtueel meubelstuk toe aan de werkelijkheid. Zo kun je via je smartphone verschillende banken proberen in je woonkamer. Misschien had je nooit gedacht dat een rode bank bij je interieur past.

Met IKEA Place biedt IKEA een stukje extra beleving aan haar klanten. In de onderstaande video zie je hoe IKEA gebruikmaakt van augmented reality.

2. Chatbots om je klanten sneller te helpen

Chatbots groeien als paddenstoelen uit de grond: je ziet ze steeds vaker langskomen als je bijvoorbeeld contact opneemt met een klantenservice. Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner die je klanten snel kan helpen. De bot stelt vragen aan de klant. Zo krijg je een specifiek beeld van zijn of haar behoefte.

Waarvoor kun je chatbots inzetten?

Je kunt chatbots gebruiken voor bijvoorbeeld de afdeling Klantenservice. Makkelijke vragen kunnen snel worden beantwoord, waardoor je Klantenservice voor een groot deel wordt ontlast. Maar chatbots zijn ook in te zetten als een persoonlijke shop-assistent die klanten onder andere kledingadvies geven.

Voorbeeld van een chatbot: Bol.com lost het op met Billie

Klantenservice van Bol.com maakt gebruik van chatbot Billie. Je kunt je vraag invullen en als het goed is, krijg je het juiste antwoord. Is je vraag te complex? Dan word je doorgestuurd naar een klantenservicemedewerker van Bol.com. Het bedrijf gebruikt de chatbot ook om klanten een productreview te laten invullen, zie de video hieronder.

3. Voice commerce voor spraakbestellingen

Lennart Moes van online marketingbureau Rocket Digital vertelde in het artikel ‘Dit zijn de SEA-trends voor 2019 volgens experts‘ al dat voice search dit jaar booming wordt. Maar ook voor e-commerce gaat voice search een trend worden.

Voice search is niets anders dan je zoekopdracht inspreken in plaats van dat je de opdracht typt. Dus bij voice commerce klik je niet door het bestelproces heen, maar plaats je de bestelling al pratend via een virtuele assistent of slimme speaker. Dat kan bijvoorbeeld met Siri of Google Assistent.

Pizza bestellen bij Domino’s via spraakbesturing

In Australië kunnen pizzaliefhebbers al met behulp van de stembesturing ‘Dom’ hun favoriete pizza bestellen bij Domino’s. Klanten hebben hierdoor de mogelijkheid om tijdens het proces hun bestelling te wijzigen. En goed nieuws als je van pizza houdt, want in het magazine RetailTrends vertelde Domino’s dat het plan is om spraakbestelling via voice commerce ook in Nederland aan te bieden.

4. ‘Mobile first’-design als uitgangspunt voor je webshop

Een andere e-commercetrend voor 2019 is ‘mobile first’-design. Mobile first betekent dat je tijdens het ontwerpen van je webshop mobiele apparaten als uitgangspunt neemt. De weergave van je webshop op tablets en desktops stem je af op het ‘mobile first’-design.

Online winkelen ‘on the go’

Steeds meer mensen winkelen ‘on the go’: in de pauze of onderweg, maar ook op de bank of (ja echt) in de badkuip. Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor werd 29% van de online bestellingen in het derde kwartaal van 2018 via de smartphone gedaan. Dit aantal zal zeker de komende jaren groeien. Wil je op deze trend inspelen? Maak je webshop responsive voor mobiele apparaten. Zo kunnen potentiële klanten ook via hun smartphone bij je bestellen.

5. Social shopping om waardevolle content te delen

Ten slotte is social shopping één van de e-commercetrends voor 2019. Social shopping is het starten van het verkoopproces via social kanalen. Dit kan via social media en apps, maar ook via een platform zoals Fashionchick. Met social shopping deel je waardevolle content die je doelgroep aanspreekt. Hierdoor is de kans groter dat ze tot aankoop overgaat.

Licht je producten uit via social media

Verschillende socialmedia-kanalen bieden de mogelijkheid om kenmerken van je product toe te voegen aan een bericht. Op Instagram kun je bijvoorbeeld producten taggen die op de afbeelding te zien zijn. Of voeg de prijs en een link naar de bestelpagina toe.

Via een Facebook-advertentie kun je meerdere producten of een video uitlichten. Facebookgebruikers die je advertentie zien, kunnen via een call-to-action direct klikken naar de bestelpagina. Of ze kunnen anderen taggen die je advertentie wellicht interessant vinden.

In het artikel ‘Shoppen op Instagram‘ lees je hoe je social shoppen kunt inzetten op je Instagram-account.

Wat zijn volgens jou de e-commercetrends voor 2019?

Na het lezen van dit artikel ben je op de hoogte van 5 e-commercetrends voor 2019. Er zijn uiteraard nog veel meer trends, zoals storytelling en personalisatie. Daarom ben ik benieuwd wat volgens jou één van de e-commercetrends voor 2019 is. Laat het ons weten in een reactie!

Ontdek nog meer trends voor 2019:

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Jouw naam is verplicht.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.