Veel bedrijven ronden het jaar af en blikken alvast vooruit op 2019. Volgend jaar staan er weer nieuwe trends, ontwikkelingen en verwachtingen op ons te wachten. Ook digitale marketing wordt in 2019 interessant. Er gaat namelijk veel veranderen. Daarom vind je in dit artikel 5 verwachte SEO-trends voor 2019.

1. Gebruikerservaring wordt nog belangrijker

Volgens de richtlijnen van Google gaat gebruikerservaring een grotere rol spelen in het zoekmachineproces. Google wil namelijk de ultieme ervaring creëren voor zijn gebruikers. Dat deed het bedrijf al met recente updates, zoals Mobile-First Index en de Speed Update. Maar ook de manier waarop Google nadruk legt op relevante en kwalitatieve informatie, laat zien dat het bedrijf de gebruikerservaring optimaliseert.

Google is continu op zoek naar verbeteringen. Hierdoor zorgt de zoekmachine ervoor dat gebruikers krijgen wat ze graag willen. Om op die verbeteringen in te spelen, onderzoeken online marketeers continu waar Google zich mee bezighoudt. Dat is een enorme uitdaging, maar vooral interessant om zo te proberen online de beste te worden!

Wil je jouw website beter laten scoren? Lees dan het artikel ‘5 tips om met zoekmachineoptimalisatie je website beter te laten scoren‘.

2. Voice search breekt definitief door

Een tweede SEO-trend voor 2019 die je zeker niet mag missen, is voice search. 2019 lijkt namelijk het jaar van voice search te worden. Waarom? Het onderzoek van Gartner voorspelt dat in 2020 een derde van de zoekopdrachten uit gesproken berichten bestaat. Gebruikers gaan echter naar verwachting in 2019 al met hun stem op zoek naar informatie.

Met de komst van bijvoorbeeld Google Home en Amazon Echo gaat het zoekgedrag van mensen veranderen. Google wil immers steeds sneller het antwoord tonen op een zoekvraag.

Wil je inspelen op de voicesearch-trend? Dan is het belangrijk om je website voor deze functie te optimaliseren. Hierdoor kom je sneller bovenin de zoekresultaten te staan, zodat je meer verkeer kunt genereren.

3. Longtail keywords gaan in SEO de dienst uitmaken

Door voice search gaat de manier van zoeken dus steeds meer veranderen. Een paar jaar geleden zochten mensen vooral met korte woorden naar informatie (shorttail). Tegenwoordig doen ze dat met meerdere woorden (longtail). ‘Longtail keywords’ is dus ook een van de SEO-trends voor 2019. En daar kun je goed op inspelen.

Hoe kom je erachter welke longtail keywords interessant zijn om te gebruiken in je optimalisatieproces? De tools AnswerThePublic en Google of Bing Suggest kunnen je hierbij helpen. In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van Google Suggest. Bekijk de suggesties en onderzoek hoeveel zoekvolume elke suggestie heeft. Vervolgens pas je de longtail keywords toe op je website. Zo ben je jouw concurrentie voor.

Voorbeeld Google Suggest
Voorbeeld van Google Suggest

Voorbeeldcase: longtail keywords toepassen

Wellicht dat het toepassen van longtail keywords nog wat vaag klinkt. Om je een beter beeld te geven, vind je hieronder een voorbeeldcase van Muursticker4sale, een webshop met muurdecoratie.

Het zoekgedrag van bezoekers van de webshop verschoof langzaam van shorttail naar longtail keywords. Om hierop in te spelen, werd er een nieuw zoekwoordenonderzoek uitgevoerd voor Muursticker4sale. Via AnswerThePublic werden er relevante zoekvragen in kaart gebracht. En dit resulteerde in onderstaande mindmap met mogelijke interessante zoekvragen.

AnswerThePublic voorbeeld
Voorbeeld van ‘muurstickers’ in AnswerThePublic

Na het analyseren van deze zoekvragen werd er ontdekt dat op sommige vragen daadwerkelijk zoekvolume zat. Daarom werden deze zoekvragen direct toegepast in de content en andere elementen op de website. Zo werd de online vindbaarheid van Muursticker4sale vergroot en de website voor longtail keywords geoptimaliseerd.

AnswerThePublic zoekvolume voorbeeld
Zoekvolume van ‘waar muurstickers kopen’

4. Structured Data maakt content begrijpelijker

Dankzij voice search is Google steeds beter in staat om content op websites te begrijpen. Daarnaast is Structured Data een van de SEO-trends voor 2019. Wanneer je deze speciale dataschema’s gebruikt, kunnen crawlers je content sneller en beter doorgronden. Voorbeelden van dataschema’s zijn kruimelpaden, reviews en producten. Wanneer je deze contenttypes optimaliseert, kun je een zogenoemde ‘rich snippet’ krijgen in zoekmachines. Op onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van een rich snippet: een zoekresultaat met een uitgelicht onderdeel van een pagina. Kijk dus hoe je content kunt optimaliseren, zodat je site beter wordt gevonden in de zoekresultaten.

Voorbeeld rich snippet
Voorbeeld van een rich snippet

5. Autoriteit zorgt voor betrouwbaarheid

Autoriteit is belangrijk in 2019. Ook voor voice search. Betrouwbaar overkomen is daarbij van belang. Het duurt echter een tijdje voordat je autoriteit opbouwt en je betrouwbaarheid toeneemt.

Autoriteit kun je op verschillende manieren toepassen. Bijvoorbeeld door relevante backlinks via linkbuilding en positieve reviews te krijgen. Maar ook door het ontvangen van likes op je socialmedia-kanalen, zoals Facebook. Investeer in de autoriteit van je website en speel in op het zoekgedrag van potentiële bezoekers. Zo kun je jouw website bovenaan de zoekresultaten krijgen.

Ben jij klaar voor de SEO-trends voor 2019?

De SEO-verwachtingen voor 2019 zijn torenhoog. Het belooft een interessant jaar te worden. Zeker de online marketeer van nu zal nieuwe technieken, innovatieve ideeën en creatieve oplossingen ontdekken. Het wordt een uitdaging om met de SEO-trends voor 2019 aan de slag te gaan! Ben jij er klaar voor?

Wil je meer trends voor volgend jaar ontdekken? Lees dan:

Delen
Reacties
  • Messi 25 december 2018 om 21:22

    Geachte,

    Graag wil ik help voor mijn website om beter gevonden te worden en meer klanten te creëren.

    Mvg

    • Lysanne Hopman 27 december 2018 om 09:21

      Beste Messi,

      Dank voor je bericht. Als je via de zoekfunctie op Hostnet Academy zoekt naar ‘SEO’ vind je veel artikelen met handige tips over SEO. Daarnaast kun je eens kijken naar de Startersgids voor SEO van Google: https://support.google.com/webmasters/answer/7451184?hl=nl. In deze gids staat alles over SEO uitgelegd.

      Succes!

  • André 12 januari 2019 om 13:06

    Mijn specialisatie zijn Joomla websites. In het menu publicatie kan ik een metabeschrijving geven en meta trefwoorden. Wat is uw advies, alle twee of alleen de metabeschrijving invullen zoals veel wordt geadviseerd?

    • Davy Slof 17 januari 2019 om 15:58

      Beste André

      Dank voor je bericht. Het is altijd aan te raden om beide velden in te vullen. Met een meta-description kun je namelijk iemand uitnodigen om op jouw website te klikken in de zoekresultaten. Meta-keywords geven de termen weer die bij een pagina horen. Dus als een pagina op jouw website over een bepaald onderwerp gaat, dan kan je met verschillende trefwoorden aangeven waar het over gaat. Zeker als bezoekers de interne zoekfunctie gebruiken op je site en zoeken via bepaalde trefwoorden, komen de juiste pagina’s naar voren die dat specifieke onderwerp bevatten.

      Succes!

Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Jouw naam is verplicht.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.