Er is (bijna) weer een jaar voorbij en 2018 heeft ons veel webdesign-innovaties opgeleverd. Bijvoorbeeld videocontent. Daarom heb ik een lijst samengesteld met 9 designtrends voor 2019, waarvan ik denk dat ze de meeste potentie hebben om een trend te worden. Of te blijven.

1. Kleurrijk minimalisme

Afgelopen jaar gebruikten designers veel levendige kleuren in hun ontwerpen. Mijn verwachting is dat deze trend in 2019 alleen maar groter gaat worden. Kleuren zullen nog overweldigender en opvallender zijn. Wil je dus de aandacht trekken met jouw merk of bedrijf? Ga dan in 2019 voor gedurfde kleuren!

Pantone heeft zijn trendvoorspelling voor de kleur van 2019 al bekendgemaakt. Nieuwsgierig? Je vindt dé kleur via de volgende link: https://store.pantone.com/eu/en/color-of-the-year-2019

Kleurrijk minimalismeKleurrijk minimalisme

Bron links: Maxim Nilov. Bron rechts: Alexander Laguta, Kate Laguta.

2. Creatieve (merk)fotografie

Moderne fotoshoots en campagnes van grote merken zijn in 2018 brutaler, opvallender en kleurrijker geworden. Deze fotoshoots en campagnes trekken vaak de aandacht met behulp van illustratieve of kunstzinnige decors. Deze designtrend zal in 2019 terugkomen.

Creatieve (merk)fotografieCreatieve (merk)fotografie

Bron links: Paloma Rincón. Bron rechts: Kenny Coil, Mark Berenguer, Andi Devon.

3. Complexe en two-tone gradients

Gradients, ook wel kleurverlopen, maakten de afgelopen jaren een comeback in de designwereld. Ook volgend jaar zullen gradients in veel verschillende vormen terugkomen. Denk aan complexe gradients met levendige kleuren in combinatie met een verscheidenheid aan texturen.

Complexe en two-tone gradientsComplexe en two-tone gradients
Bron links: Cosmin Capitanu. Bron rechts: Eddy Lobanovskiy.

4. Asymmetrische en overlappende elementen

Misschien dat je in eerste instantie bij asymmetrie denkt aan het gebrek aan evenwicht. Maar asymmetrie is zoveel meer! Designers kunnen asymmetrie juist toepassen om harmonie te creëren. Hierdoor brengen ze ontwerpen in evenwicht door traditionele grids (rasters van hulplijnen) en regels te vermijden.

Wanneer je speelt met typografie, afbeeldingen, geometrische vormen en illustraties kun je een uniek resultaat creëren.

Asymmetrische en overlappende elementenAsymmetrische en overlappende elementen

Bron links: Daniel Tan. Bron rechts: Shaban Iddrisu.

5. Opvallende typografie

Een andere designtrend voor 2019 is ‘opvallende typografie’. Want hoe groter en vetter, hoe beter. Designers zullen in 2019 kiezen voor artistieke effecten, extra grote lettertypes en enorme titels.

Vooral de schreefloze lettertypes die geïnspireerd zijn op Helvetica domineren het web. En hoewel ze nog steeds in de mode zullen blijven, met name de (extra) bold lettertypes, kun je het komende jaar meer variatie verwachten op het gebied van typografie.

Bron links: Clément Gérard. Bron rechts: AREA 17.

6. Augmented reality

Hoewel augmented reality nog in de kinderschoenen staat, blijft het in populariteit stijgen. Je ziet het steeds vaker terug op zowel websites als in apps. Een handjevol online winkels hebben augmented reality al geïntegreerd. Een voorbeeld hiervan is de IKEA Place app.

De ontwikkeling van augmented reality geeft online winkelen een extra beleving voor klanten. En dat is wat online winkels willen! Kortom: augmented reality is dus een van de designtrends voor 2019 om in de gaten te houden.

 Bron: IKEA.

7. Op maat gemaakte illustraties (met mini-animaties)

Ook op maat gemaakte illustraties is een designtrend voor 2019. Ze hebben afgelopen jaar hun positie namelijk niet verloren. Deze illustraties worden steeds vaker gebruikt op zowel websites als in apps.

Dankzij een unieke illustratie met opvallende kleuren, (mini-)animaties en/of gradients kun je jouw bedrijf of merk meer laten opvallen. Een goede illustrator kan je hierbij helpen. Bijvoorbeeld door een levendige illustratie te maken, afgestemd op jouw behoeften.


Bron links: Zak Steele-Eklund. Bron rechts: James G.

8. Micro-interacties en UI-animaties

Micro-interacties zijn kleine animaties die vooral in apps worden gebruikt om subtiele visuele effecten te creëren. Het doel van deze animaties is om de gebruiker te verrassen. Maar ook om een moment te creëren dat uitnodigend is en verwelkomend aanvoelt.

Ik verwacht dat designers in 2019 deze (micro) UI-animaties meer dan ooit gaan gebruiken. Hoe? Waarschijnlijk zul je verborgen animaties achter elk UI-element vinden. Hoe klein ze ook zijn.

Meer weten over UI-animaties? Bekijk dan de presentatie ‘UI-animaties: meer dan puntjes op de ‘i”.


Bron links: Daniel Sun. Bron rechts: Ketan Rajput.

9. Isometrische afbeeldingen

De laatste designtrend voor 2019 is ‘isometrische afbeeldingen’. De afgelopen jaren zijn deze afbeeldingen steeds in verschillende design-disciplines teruggekomen. Daarom verwacht ik dat de trend zich volgend jaar gaat voortzetten.


Bron links: Julien Renvoye. Bron rechts: rwds.

Wat is volgens jou een van de designtrends voor 2019?

In dit artikel heb ik je een lijst aangereikt met 9 designtrends voor 2019. Maar ik ben benieuwd wat volgens jou een van de designtrends voor volgend jaar is. Laat je het me weten in de comments?

Ontdek nog meer trends voor volgend jaar:

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Jouw naam is verplicht.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.