Als bedrijf kun je te maken krijgen met negatieve reviews of persberichten. Om je (online) reputatie te behouden, is het belangrijk dat zulke reviews en berichten niet op de eerste pagina in zoekmachines komen te staan. Ze kunnen namelijk je conversieratio en potentiële klanten negatief beïnvloeden. Hoe je zorgvuldig kunt omgaan met negatieve reviews en berichten? In dit artikel geef ik je handige tips.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws over je bedrijf

Om je online reputatie te beheren, is het goed om te weten wat mensen online over je bedrijf zeggen. Hoe je dat doet? Je kunt gewoonweg jouw bedrijfsnaam googelen en kijken welke resultaten tevoorschijn komen.

Google Alerts

Ook met Google Alerts krijg je inzicht in wat er over je bedrijf wordt gezegd. Met Google Alerts ontvang je dagelijks of wekelijks een melding als iemand je bedrijfsnaam op het internet noemt. Zo kun je direct klanten of websites benaderen vóórdat hun negatieve review of bericht meer mensen bereikt.

Google Alerts raad ik niet aan voor grote bedrijven, zoals Funda.nl, omdat het aantal meldingen veel hoger ligt. Daardoor is het managen van negatieve berichten lastiger.

Omgaan met negatieve reviews

Bepaal zelf wat in de zoekresultaten naar voren komt

Als bedrijf kun je vaak zelf invloed uitoefenen op wat in de zoekresultaten naar voren komt. Zoals met Google Mijn Bedrijf, social media en blogs, en klantreviews.

Google Mijn Bedrijf

Met Google Mijn Bedrijf krijg je een gratis lokale bedrijfsvermelding in Google. In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van bedrijfsgegevens in de zoekmachine. Je kunt algemene informatie toevoegen, maar het is ook mogelijk om deze informatie aan te vullen met tijdelijke aanbiedingen en nieuws.

Voorbeeld Google Mijn Bedrijf

Daarnaast kun je via Google Mijn Bedrijf reageren op vragen van klanten. Of je vraagt aan je klanten om een review achter te laten in de applicatie.

Social media en blogs

Ook via social media en blogs op je site is het mogelijk om de resultaten in zoekmachines te beïnvloeden. Op socialmedia-kanalen zoals Facebook, Twitter en Instagram kun je bedrijfspagina’s aanmaken. Plaats je regelmatig berichten op deze pagina’s? Dan verschijnen ze al snel bovenin de zoekresultaten. Dit geldt ook als je af en toe nieuwe blogs op je website publiceert of video’s op YouTube zet.

Via social media sta je direct in contact met je (potentiële) klanten. Stuit je op een ontevreden klant? Dan is het van belang dat je van deze klant een tevreden klant maakt. Hoe? Het antwoord luidt: door persoonlijke aandacht te geven en een oplossing te bieden. Hiermee voorkom je dat het negatieve bericht van de klant viral gaat. Met eventuele imagoschade als gevolg.

Wees niet bang voor negatieve reviews. In het artikel ‘De kracht van slechte reviews op je website‘ lees je er meer over.

Klantreviews

Ten slotte kun je ook via klantreviews bovenin de zoekresultaten komen. Vraag aan tevreden klanten of ze een review over je bedrijf willen schrijven op bedrijfsverzamelgidsen, zoals De Telefoongids, of op beoordelingssites, bijvoorbeeld op Kiyoh. Bij zulke sites kun je vaak een pakket afnemen. Je ontvangt dan een keurmerk waardoor je klanten zien dat je een betrouwbaar bedrijf bent. Heb je genoeg beoordelingen? Dan krijg je onderstaande sterren in de zoekresultaten. De sterren zorgen ervoor dat je sneller opvalt en ze geven een betrouwbaar beeld.

Beoordeling in Google

Heb je last van veel negatieve reviews?

Ontvang je veel negatieve reviews of berichten? Dan is het hoogtijd om hiermee actief aan de slag te gaan.

Omgaan met negatieve reviews kan lastig zijn

Veel bedrijven weten niet goed hoe ze moeten omgaan met negatieve reviews. Het kan best lastig zijn. Ik raad je dan aan om als eerste de oorzaak van het probleem op te lossen en contact op te nemen met de betreffende klant of website. Vervolgens kun je een bedrijf inschakelen om je online reputatiemanagement te regelen. Het bedrijf gaat dan intensief aan de slag om alle negatieve reviews en berichten uit de eerste 10 zoekresultaten te krijgen.

Heb jij nog een tip over hoe je kunt omgaan met negatieve reviews? Laat het me weten in de reacties onder dit artikel.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Jouw naam is verplicht.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.