Elke webshop heeft als doel om zoveel mogelijk bezoekers te trekken en om omzet te genereren. Maar ook klanten centraal stellen is belangrijk. Helaas weten veel ondernemers niet hoe ze dat moeten doen. Waar moet je beginnen? De basis ligt bij het ontwikkelen van een doeltreffende e-commercestrategie. In dit artikel leg ik uit wat de 5 keyfactoren zijn om als webshop succes te hebben en meer conversie te behalen.

Een e-commercestrategie is een doel op zich

Afhankelijk van het product, slaagt de ene ondernemer beter in een succesvolle e-commercestrategie dan de ander. Dit komt voornamelijk doordat ze prioriteiten verkeerd stellen. Of ze denken dat ze goed bezig zijn, maar in werkelijkheid blijkt dat anders. En anderen weten niet waar ze moeten beginnen en passen willekeurig dingen aan.

Om zulke situaties te voorkomen, help ik je aan de hand van onderstaande 5 factoren met het maken van een succesvolle e-commercestrategie.

1. Zet techniek op plaats 1

Voordat je kunt beginnen met je (online) marketingactiviteiten, is het belangrijk om de webshop technisch in orde te hebben. Kies daarom voor de juiste webshopsoftware, afhankelijk van je ambitie. Een voorbeeld van goede webshopsoftware is Magento 2. Met Magento 2 kun je het platform van je webshop helemaal naar eigen wens opbouwen, zowel de front-end voor bezoekers als de back-end voor e-commercemedewerkers.

Tip: Wil je Magento 2 gebruiken? Dan kun je het beste een VPS gebruiken. Zo weet je zeker dat de software optimaal werkt.

2. Zorg voor een goede online vindbaarheid

Wil je conversie behalen? Dan heb je natuurlijk bezoekers naar je website nodig. Je webshop mag er dan tiptop uitzien, maar zonder potentiële kopers is er geen conversie. Daarom is het belangrijk dat je werkt aan de online vindbaarheid van jouw webshop.

Hoe zorg je voor een goede online vindbaarheid?

Een goede online vindbaarheid begint bij een SEO-strategie. Deze strategie zorgt ervoor dat potentiële klanten naar jouw webshop komen. Focus je daarom op onderstaande 3 punten:

  1. Analyseer de juiste zoekwoorden.
    Op welke termen wordt jouw webshop gevonden? Zijn er andere termen waar je kansen ziet liggen? Als je zoekwoordenonderzoek doet, krijg je handvatten om de vindbaarheid van je webshop te verbeteren.
  2. Gebruik de juiste zoekwoorden.
    Verwerk de zoekwoorden in de content en in andere on-page factoren van je webshop. Zo zien je bezoekers, maar ook zoekmachines, waar de pagina over gaat.
  3. Breng je pagina’s onder de aandacht en bouw autoriteit op.
    Deel je pagina’s via bijvoorbeeld socialmedia-kanalen. Zo weten je bezoekers welke producten je aanbiedt.

Hoe sterker je content, des te groter de kans dat je webshop een goede positie in de zoekresultaten krijgt.

E-commercestrategie

3. Verbeter de gebruikerservaring

Heeft jouw webshop al verkeer, maar converteren je bezoekers niet? Dan is het belangrijk om te onderzoeken waar het fout gaat. Analyseer het online gedrag van je bezoekers, zodat je weet waar de knelpunten zich begeven en je de gebruikerservaring kunt verbeteren. Denk aan de volgende vragen:

  • Komen je bezoekers op de juiste pagina terecht?
  • Vinden ze dat er genoeg aanbod is?
  • Zijn je bezoekers niet tevreden over je USP’s (Unique Selling Points)?

Wanneer je klantdata onderzoekt, krijg je belangrijke informatie in handen om je webshop te verbeteren en je conversie te verhogen. Hoe overzichtelijker en duidelijker je bezoekers de weg weten binnen je webshop, des te groter de kans op een hogere conversie.

Hoe verbeter je de gebruikerservaring van je webshop?

  • Is je webshop op een logische manier opgebouwd door middel van categorieën?
  • Zit er een bepaalde structuur in je webshop, zodat je bezoekers weten waar ze naartoe moeten?
  • Zijn er filters aanwezig, waardoor je bezoekers keuzemogelijkheden hebben?
  • Past je webshop bij de boodschap die je wilt uitstralen?

4. Wek vertrouwen op

Heb je eenmaal een gebruikerservaring op orde? Dan leidt dit tot vertrouwen bij je bezoekers en is de kans groter dat ze overgaan tot aankoop. En uiteindelijk leidt dit tot je gewenste conversie voor meer omzet. Maar hoe kun je nog meer vertrouwen opwekken met je webshop? Ik vertel je het aan de hand van een voorbeeldcase.

Voorbeeldcase: Siebel Juweliers

Siebel Juweliers is een grote speler in juwelen. Het bedrijf merkte dat veel bezoekers bepaalde pagina’s verlieten of dat ze rondkeken, maar niets kochten. Nadat Siebel Juweliers de data analyseerde, kwam het bedrijf tot de ontdekking dat bezoekers steeds soortgelijke webshoppagina’s verlieten. Wat was de oorzaak? Siebel Juweliers kwam onder andere de volgende knelpunten tegen:

  • Er is niet genoeg aanbod in de webshop.
  • De verzendkosten staan niet vermeld.
  • Er zijn geen noemenswaardige keurmerken aanwezig.

Siebel Juweliers ging gelijk aan de slag met de knelpunten. Zo heeft het bedrijf sinds kort het aanbod in sieraden uitgebreid en een keurmerk van Thuiswinkel Waarborg toegevoegd. Ook heeft het bedrijf de USP’s duidelijk naar voren gebracht waarin de verzendkosten staan vermeld:

e-commercestrategie
De 3 toegevoegde USP’s van Siebel Juweliers. Bron: Siebel Juweliers.

5. Na de aankoop

Veel webshops richten zich vaak op potentiële klanten. Maar wist je dat het onderhouden van relaties met huidige klanten net zo belangrijk is? Uit een onderzoek van The Corporate Executive Board Company blijkt dat klanten met een positieve ervaring eerder zullen terugkomen dan ze naar een concurrent gaan.

Hoe zorg je voor goede aftersales?

  • Vraag klanten om hun feedback, bijvoorbeeld hoe ze het bestelproces ervoeren. Hun feedback is zeer bruikbare informatie om je webshop te verbeteren.
  • Beloon je klanten bijvoorbeeld met korting op hun volgende aankoop in de vorm van een kortingscode. Klanten vinden het namelijk fijn als ze iets voor hun feedback terugkrijgen.
  • Zorg dat je huidige klanten loyaal blijven. Dit helpt bij het verhogen van de conversie van je webshop.

Inzet wordt beloond met een goede e-commercestrategie

Door een goede e-commercestrategie op te zetten, zul je na verloop van tijd merken dat conversiepercentages veranderen. Denk aan de juiste webshopsoftware, een goede online vindbaarheid en gebruikerservaring, vertrouwen opwekken en de aftersales. Dan wordt je inzet beloond.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Jouw naam is verplicht.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.