Veel bezoekers op je website krijgen is leuk. Maar wat heb je eraan als ze na verloop van tijd weer weggaan, zonder over te gaan tot conversie? Dat is hetzelfde als mensen een fysieke winkel binnenlopen en geen aankoop doen. Je hebt er dus niets aan als er veel verkeer naar je website komt om vervolgens alleen rond te surfen. In dat geval gaat er iets niet goed. Dan is het tijd om aan de bel trekken om die online conversie wél te behalen. Hoe je dat doet, een online strategie ontwikkelen, lees je in dit artikel.

Klant is koning

Als ondernemer moet je vanuit de klant denken. De klant is uiteindelijk koning. Daar zal alles vanaf moeten hangen. Helaas gaat dat nog vaak mis bij organisaties. Ze kijken vooral door hun eigen bril in plaats van dat ze vanuit de klant denken. Door de klant voorop te stellen in alle verkoopprocessen kun je een doeltreffende online strategie ontwikkelen. Hierdoor kun je veel nieuwe klanten aantrekken, en ervoor zorgen dat je klanten fans voor het leven zijn.

Ga mee op klantreis

Vanuit de klant denken is één ding. Maar hoe pak je dat aan? Ga met de klanten mee op reis en bekijk waar hun behoeften liggen. Voordat klanten tot aankoop overgaan, leggen ze een bepaalde reis af. Deze reis is van cruciaal belang. De meesten weten namelijk niet wat hun eindbestemming is. Jij moet er dus voor zorgen dat jouw webshop het punt is waar ze naartoe gaan. Belangrijk is dat jij je klanten kunt bieden wat ze nodig hebben, en waar ze naar op zoek zijn. Kun jij klanten dit niet bieden? Dan bestaat de kans dat ze naar je concurrent gaan. En daardoor verlies je klanten.

Breng klantgegevens in kaart

Een belangrijk onderdeel om de behoeften van klanten te bepalen, is door onderzoek te doen naar wat je huidige bezoekers doen op jouw website. Dit kan bijvoorbeeld met Google Analytics. Wat is bijvoorbeeld de reden dat bezoekers weggaan in plaats van dat ze afrekenen?

Doordat je klantgegevens in kaart brengt en alle statistieken inzichtelijk maakt, krijg je belangrijke informatie in handen om in te spelen op de behoeften van klanten. Je weet immers waar ze vandaan komen. Maar ook naar welke pagina’s ze zoeken, hoe lang ze gemiddeld op je website blijven, en welke pagina’s ze interessant vinden. Uiteindelijk kun je KPI’s opstellen en sturing geven aan de dagelijkse verkoopprocessen.

Optimaliseer je website

Zijn er webpagina’s die het goed doen? Probeer deze dan nog succesvoller te maken, zodat de conversie omhoog gaat. Zijn er bepaalde redenen waarom webpagina’s niet goed scoren? Bekijk waar het fout gaat. Optimaliseer deze pagina’s door bijvoorbeeld content te creëren, de pagina’s anders in te richten of informatie te bieden waar de bezoeker behoefte aan heeft. Online succes hangt voor een groot deel af van hoe goed je jouw klanten kent. Zorg dat je dit helder voor ogen hebt en hierop kunt inspelen.

Zorg dat je online vindbaar bent

Het optimaliseren van je website is één ding. Maar als klanten je niet kunnen vinden, heb je daar niet zoveel aan. Daarom is het belangrijk dat je online vindbaar bent voor klanten die aan hun reis beginnen. Begeef je op de route die ze afleggen en zorg ervoor dat jouw webshop het eindstation is.

Bedenk ook een doeltreffende SEO-strategie, zodat klanten naar jou toekomen in plaats van dat ze naar je concurrenten gaan. Stel verder KPI’s op die passen bij jouw dienstverlening en bij je uiteindelijke organisatiedoelen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de volgende 2 vragen: Hoeveel bezoekers wil je per dag ontvangen? En wil je binnen een aantal maanden de eerste positie bekleden binnen de zoekresultaten op de belangrijkste keywords?

Doe zoekwoordenonderzoek

Mocht het vergroten van je online vindbaarheid tot jouw KPI’s behoren, zorg dan eerst dat je zoekwoordenonderzoek doet. Zo bepaal je welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jouw website. Zorg er dan ook voor dat je op deze zoekwoorden inspeelt door relevante content te creëren. Je kunt natuurlijk zelf zoekwoorden bedenken, maar het belangrijkste is het gedrag van jouw potentiële klanten. Gebruik verschillende tools voor het achterhalen van de zoekvolumes, zoals Google’s Keyword Planner en UberSuggest van Neil Patel. Bouw vervolgens autoriteit op in het backlinkprofiel, zodat je jouw online vindbaarheid vergroot. Uiteindelijk zal dit zeker bijdragen om online succesvol te zijn.

Case: een online strategie ontwikkelen

Een succesvolle online strategie ontwikkelen, is niet wat je binnen één dag doet. Daarom deel ik met jou de case van Outdoor Living Mall Fonteyn om je een voorbeeld te geven.

Fonteyn verkoopt al jaren tuinproducten in de breedste zin van het woord. De concurrentie in deze markt is groot. Daarom heeft ze een online strategie ontwikkelt die vandaag de dag succesvol is. Hoe is Fonteyn te werk gegaan?

  1. Allereerst zijn de huidige rankings in kaart gebracht. Fonteyn bekeek welke pagina’s goed scoorden en welke minder goed. Dit onderzoek was vooral belangrijk voor de start van het tuin- en buitenlevenseizoen.
  2. Ook heeft Fonteyn de websitestatistieken op een rijtje gezet. Ze bekeek hoeveel bezoekers op welke pagina’s komen, waar ze afhaken, en wat hun gedrag is op de website.
  3. Vervolgens heeft het bedrijf alle data geanalyseerd, om zo conclusies te trekken over pagina’s die minder conversie opleverden. Ze heeft gekeken waar mogelijke oorzaken lagen om hierop in te spelen.
  4. Uiteindelijk bleek dat zoekwoorden niet goed werden gebruikt in de content. Daardoor werd de online vindbaarheid van sommige pagina’s onvoldoende benut.
  5. Fonteyn voerde zoekwoordenonderzoek uit voor de pagina’s, waarbij ze ook speciaal keek naar longtail keywords. Bijvoorbeeld ‘tuinhuis online kopen’.
  6. Uiteindelijk is de tekst van de pagina’s herschreven en de content uitgebreid. Zo kon Fonteyn haar online vindbaarheid vergroten.

Tuinmeubelen van Fonteyn

Afbeelding 1: Tuinmeubelen van Fonteyn

Klanten als uitgangspunt

Je kunt succesvol zijn in een online wereld vergelijken met een visser die de juiste vis wil vangen. Zonder een duidelijke online strategie en het juiste aas, ga je uiteindelijk geen vis vangen. Zorg daarom dat je van tevoren duidelijk voor ogen hebt wie je doelgroep is (de juiste vis), welk marketinginstrument je gaat inzetten (het juiste aas) en welke strategie je gebruikt (de manier hoe je de vis wilt vangen). Deze elementen moeten ervoor zorgen dat klanten naar jouw website gaan. Houd daarbij de klant als uitgangspunt en speel in op hun behoeften.

Een online strategie ontwikkelen? Volg de bovenstaande stappen en jij bent er klaar voor!

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Jouw naam is verplicht.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.