De mkb-sector dreigt een belangrijke boot te missen. Het CBS meldt dat de trend van groeiende online verkopen onverminderd doorzet. Daarbij is nu een sterke online groei van concurrentie van buiten Nederland te zien. Ondertussen verdienen 3 op de 4 mkb’ers minder dan een kwart van hun omzet online. Wie wekt de mkb-sector?

De combinatie mkb en internetverkoop is tot nu toe niet erg gelukkig. Er zijn uitzonderingen, maar een groot deel van de ondernemers blijft inzetten op een voor hen vertrouwde manier van zakendoen. Het volgende beeld ontstaat als we voor deze mkb’ers een eenvoudige online SWOT-analyse opstellen:

1. Opportunity

Als er ergens een kans in de markt ligt, dan is het in online groei. Volgens het CBS was alleen al in het 4e kwartaal van 2017 een gemiddelde omzetgroei van 21% te zien. Volgens Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org gaat het in specifieke markten, zoals kleding en eten/drinken, om nog hogere groeipercentages. De Nederlandse economie groeide in 2017 in totaal met slechts 3,3%. Waar de grootste groeikans ligt (offline of online), mag dus duidelijk zijn.

2. Threat

Het CBS heeft niet alleen gekeken naar de Nederlandse webwinkelomzet. Er is ook in beeld gebracht welke bestedingen wegvloeien naar het buitenland. Daar is een duidelijke dreiging te zien.

In 2017 hebben Nederlandse consumenten voor 1,5 miljard euro besteed in buitenlandse webwinkels. Dat is een verdubbeling in 4 jaar tijd. Dit betreft een voorzichtige schatting, want het CBS kan alleen registreren hoe geldstromen binnen de Europese Unie lopen. Uitgaven bij webwinkels buiten de EU, zoals AliExpress en Lightinthebox, blijven buiten beeld.

De reactie van de mkb-sector

Het is duidelijk dat het speelveld van de mkb’er verandert. Dit lijkt echter beperkt aan te zetten tot een andere manier van handelen. Helemaal verrassend is het niet. Vorig jaar toonde MKB Nederland namelijk al aan dat ‘online groei’ een ondergeschoven kindje is bij de meeste mkb’ers. Dat beeld wordt dit jaar bevestigd in het MKB Benchmark 2018 van Webtexttool en eZiner.

Aan de hand van dit laatste onderzoek vullen we de SWOT-analyse verder in:

3. Strength

De meeste mkb’ers zetten in op een vertrouwde mix. In de benchmark wordt in het onderdeel ‘strength’ vaak dezelfde sterktes benoemd: service, eigen netwerk en lokaal aanwezig kunnen zijn. Deze formule heeft in het verleden zijn waarde bewezen. Nu de crisis achter de rug is, zien ook veel mkb’ers weer een groeiende omzet.

Je mag echter vraagtekens zetten bij de sterktes. De huidige mix mag dan leiden tot herstel na de crisis, maar online spelers die niet kunnen terugvallen op ‘netwerk’ en ‘lokale aanwezigheid’ groeien vele malen harder. Waarmee maak je de mkb-sector dan weer echt onderscheidend in deze tijd?

4. Weakness

Het is geen toeval dat het online omzetaandeel van mkb’ers beperkt blijft. Er is maar weinig tijd beschikbaar om het aantal internetverkopen te laten stijgen. Online wordt vaak ‘erbij’ gedaan. In twee derde van de bedrijven is minder dan 2 uur per week beschikbaar voor social media. Bij zoekmachineoptimalisatie (SEO) geldt dit voor bijna drie vierde van de mkb’ers.

Het tijdgebrek wordt niet gecompenseerd met het inhuren van kennis van buiten. De meeste online activiteiten zijn binnen het bedrijf uitgezet, terwijl er maar zelden specialisten in huis zijn.

Waar blijft de wake-up call?

Je zou zeggen dat de huidige situatie weinig reden voor passiviteit geeft. De wens om te veranderen is echter beperkt zichtbaar bij mkb’ers. Bijna de helft van de mkb’ers ziet online niet als verkoopkanaal, maar als visitekaartje. Over het algemeen is de tevredenheid over aanwezige internetkennis binnen het eigen bedrijf groot, namelijk 55%.

‘Waarom veranderen nu het beter gaat?’ lijkt eerder het motto dan ‘Het dak repareren als de zon schijnt’, terwijl de groei van het aantal internetverkopen en internationale concurrentie in vol tempo doorgaat. Wie wekt de mkb-sector uit haar winterslaap?

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Jouw naam is verplicht.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.