Met een duidelijk gestructureerde tekst scoor je hoger in de zoekresultaten. Op een overzichtelijke manier schrijven is daarom een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie (SEO). In dit artikel lees je waarom structuur je helpt bij het krijgen van meer bezoekers via Google, en hoe je dat systematisch aanpakt.

Wat structuur en SEO met elkaar te maken hebben

Google wil haar zoekers graag de beste resultaten voorschotelen. Daarom moet Google snappen wat je bedoelt. Duidelijke, overzichtelijke content helpt daarbij. Maar dat is niet het enige. Ook je bezoekers lezen waarschijnlijk graag heldere en scanbare content. Wanneer je hiervoor zorgt, zullen je bezoekers langer op je pagina blijven en niet teruggaan naar de zoekresultaten. Dit is een signaal voor Google dat je waardevolle content biedt, waardoor je in de ranking stijgt.

Dat klinkt heel mooi allemaal, maar hoe zorg je voor een goede structuur van je tekst?

Stappenplan SEO-vriendelijke structuur

Hieronder vind je 9 stappen voor een SEO-vriendelijke structuur van je teksten.

#1 Het begint met structuur op je site

Een tekst staat (bijna) nooit op zichzelf. De tekst maakt bijvoorbeeld als een blog of een productpagina deel uit van een groter geheel. Zorg er daarom voor dat zowel Google (met onder andere een sitemap) als je bezoekers (met onder andere een duidelijke url-structuur/menustructuur) snappen waar ze zich op je site bevinden.

#2 Visueel aantrekkelijke teksten

Onderschat de rol van typografie niet. Je kunt een literair meesterwerk hebben geschreven, maar in Arial lettergrootte 9 heeft bijna niemand zin om het te lezen. Zorg daarom voor prettig leesbare teksten op elk device.

Inspiratie opdoen? Kijk voor mooie fontcombinaties eens op fontpair.co. Bij medium.com zie je hoe uitgebalanceerde typografie eruitziet.

#3 Van werktitel naar pakkende titel

Tijd om te gaan schrijven. Je begint altijd met een werktitel. Dit is ongeveer waar je tekst over zal gaan. Houd hierbij nog geen rekening met SEO of catchiness. Wees wel zo specifiek mogelijk.

Dus niet:
Groente in de stad

Maar wel:
Hoe je een moestuin kunt beginnen op een plek met weinig zonlicht

Ga vervolgens lekker schrijven. Na afloop kun je de titel verder bijschaven. En waarschijnlijk kom je gaandeweg op goede ideeën. Voor SEO is het belangrijk dat je in de titel de belangrijkste zoekterm verwerkt en je duidelijk uitlegt waar de tekst over gaat.

#4 Het belang van tussenkopjes

Zoals je titel beschrijft waar het hele stuk over gaat, zo laat je met tussenkopjes zien waar delen van je tekst over gaan. Sommige mensen vinden het fijn om direct aan het begin al een aantal tussenkopjes te schrijven en deze daarna te ‘vullen’, anderen beginnen liever met een verhaal en maken er daarna tussenkopjes bij.

Vind je het lastig om de tekst in hoofdstukjes op te delen? Doe dan eens inspiratie op bij Wikipedia of WikiHow. Of Google je tekstonderwerp in het Engels en kijk hoe een goed scorend artikel is opgebouwd.

#5 Schrijf op het niveau van je bezoeker

Ongeveer 80% van de Nederlanders kan teksten op B1-niveau begrijpen. Dat zijn teksten waarin vooral veelgebruikte woorden staan. Wil je een breed publiek bereiken? Dan is het slim om niet te ingewikkeld te schrijven. In de structuur houd je daar rekening mee door:

  • gebruik te maken van opsommingen;
  • korte hoofdstukjes te schrijven;
  • tussenkopjes als vragen te formuleren;
  • belangrijke informatie dikgedrukt te schrijven;
  • ingewikkelde concepten uit te leggen met plaatjes;
  • de inhoud samen te vatten in een conclusie.

#6 Spreek met de woorden van je bezoeker

Probeer in de structuur van je tekst ook rekening te houden met de manier waarop je bezoeker iets zou formuleren. Zo heeft een expert het misschien over ‘operational lease’, terwijl een gemiddelde bezoeker de tekst toch echt scant op ‘auto van de zaak’.

#7 De metadescription is belangrijker dan je denkt

De metadescription is het kleine stukje tekst dat zoekers op Google onder de titel van je pagina in de zoekresultaten zien. Hierin moet je zowel uitleggen waar je tekst over gaat, als de lezer nieuwsgierig maken naar de rest. Het is een goede lakmoesproef voor de structuur van je tekst.

Kun je niet in 2 regels uitleggen waar je tekst over gaat? Dan mist je tekst waarschijnlijk focus en structuur.

#8 Zorg dat je bezoeker altijd door kan lezen

Zoals al genoemd in tip #1: je tekst staat (bijna) nooit op zichzelf. Zorg er daarom voor dat je bezoeker altijd door kan lezen. Dit doe je door zowel waardevolle links in de tekst zelf te plaatsen, als een duidelijke call-to-action aan het eind van de tekst te gebruiken.

#9 Ga je al deze regels onthouden tijdens het schrijven?

Zoekmachineoptimalisatie is een doorlopend proces. Het kost erg veel tijd om al je teksten achteraf SEO-vriendelijk te maken. Slimmer is om tijdens het schrijven al rekening te houden met een goede structuur. Webtexttool helpt je hiermee. Je krijgt automatisch tips om je tekst te optimaliseren voor Google en je bezoekers. Zo kun je zonder specifieke SEO-kennis, toch goed scorende teksten schrijven.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Jouw naam is verplicht.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.