De gemiddelde marketeer kan tegenwoordig niet meer om content heen. Iedere dag wordt er (zowel via print als online) nieuwe content gecreëerd en verspreid. Kwalitatieve content levert een bijdrage aan de (online) marketingstrategie van een onderneming. Maar op welke platformen kun je jouw content het best delen? En wat is de ideale timing voor het plaatsen van nieuwe content? In dit artikel vind je praktische tips om aan de slag te gaan met contentmarketing.

Bredere doelgroep bereiken

Wanneer je middels zoekmachineoptimalisatie de gewenste resultaten behaald hebt (topposities op belangrijke zoektermen), ben je er nog niet. Zoveel mogelijk potentiële afnemers van jouw product of dienst moeten weet hebben van jouw bestaan.

Tegen de tijd dat jouw onderneming contentmarketing gaat inzetten, is het daarom verstandig om geregeld een uitstapje te maken wat betreft het platform waar de content geplaatst gaat worden. Zo bereik je namelijk andere lezers. Onderstaand een case die afgelopen jaar is uitgewerkt. In eerste instantie heeft een aanbieder van VPN-verbindingen geen directe connectie met een platform over skivakanties. Maar door de brug te slaan naar veilig internetten in het buitenland, wordt het relevant voor de bezoeker.

Contentmarketing VPNdiensten.nlBron: VPNdiensten.nl

Wil je meer inzicht krijgen in het gedrag van jouw potentiële doelgroep? Probeer dan eens Answer the Public. Dit is een tool waarmee aan de hand van vragen, zoekwoorden worden gegenereerd. Hierdoor weet je precies waar vraagstukken van jouw doelgroep liggen. Je kunt hierop inspelen met behulp van passende content.

Socialmedia-bereik

Ben je van plan om jouw potentiële doelgroep online te benaderen? Dan kan het doorplaatsen van content op social media van toegevoegde waarde zijn. Het enorme bereik van platformen als LinkedIn, Facebook en Instagram zal positief bijdragen aan het aantal lezers van jouw artikelen. Daarnaast dragen het aantal lezers en de leestijd van een artikel bij aan je ranking in zoekmachines.

Ook de community kan van waarde zijn voor jouw onderneming. Dit wordt voornamelijk bepaald door de kwaliteit van je content. Kwalitatieve content die ook daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft voor de lezers, zal snel omarmd worden. Zo is de onderneming die de content verspreidt, positief in beeld bij de lezers.

Het kan zomaar zijn dat een (groot) gedeelte van jouw doelgroep actief is op social media. Hoogstwaarschijnlijk zijn deze potentiële klanten niet te bereiken via je eigen kanalen. Het inkopen van ruimte bij socialmedia-kanalen die in trek zijn bij de doelgroep, kan een oplossing zijn.

Timing van livegang

Een belangrijke factor om een contentcampagne succesvol neer te zetten, is timing van de livegang. Vooral bij seizoensgebonden producten is het belangrijk om te onderzoeken in welke periode een product of dienst het meest wordt verkocht.

Wordt de omzet van jouw onderneming voornamelijk behaald in de zomerse periode? Dan is het goed om tijdig te beginnen met het creëren en verspreiden van content. Hierdoor hebben zoekmachines voldoende tijd om de stukken te indexeren. Zo heb je SEO-technisch de meeste kans op topposities op de gewenste zoekwoorden én in de piekperiode.

Daarnaast is het goed om rekening te houden met de autoriteit van de website waar je jouw content op plaatst. In sommige gevallen verschijnt een bericht namelijk in de ‘Google Nieuws’-omgeving. Dit kan resulteren in meer traffic naar het geplaatste bericht. Wanneer je het bericht live zet in de periode dat er meer op een bepaald zoekwoord wordt gezocht, zal dit een positieve bijdrage leveren aan het aantal lezers van de content.

Datagedreven content

Je kent je eigen business natuurlijk als geen ander. Toch kunnen statistieken nieuwe inzichten geven. Google Trends is een voorbeeld van een gratis, online tool die jou inzicht geeft in het zoekgedrag van jouw potentiële klanten. Google Trends geeft je een overzicht van de onderwerpen die nu trending zijn. Door te bekijken waar gebruikers naar zoeken, kun je ideeën opdoen voor een nieuw artikel. Wanneer je met jouw artikel inspeelt op de actualiteit, heb je goede kans op het bereiken van meer bezoekers.

Google Trends

Daarnaast kun je Google Trends gebruiken om zoektermen met elkaar te vergelijken. Vergelijk je bijvoorbeeld ‘online marketing’ met ‘internetmarketing’, dan zie je dat ‘online marketing’ een stuk populairder is. Wil je een grote groep gebruikers bereiken? Dan kan het handig zijn om in jouw artikel ‘online marketing’ te bespreken. Voor jouw eigen business zijn dergelijke handigheidjes ook beschikbaar, maar je moet ze natuurlijk wel nog even vinden.

Langetermijnstrategie

Het is goed om op korte termijn business te halen uit de verspreide content. Je focus moet echter vooral liggen op langetermijnstrategie. Wanneer je contentmarketing gaat inzetten, is het goed om minimaal een kwartaal vooruit te plannen. Zo weet je welke verdiepingsslagen je kunt maken. Die verdiepingsslagen zijn van belang bij een succesvolle contentstrategie; de kwaliteit moet immers gewaarborgd blijven. Zet niet zomaar content weg op diverse platformen, maar maak het doordacht en bepaal bijvoorbeeld de belangrijkste KPI’s van je campagnes.

Al jaren wordt er gezegd dat linkbuilding ‘dood’ is en geen (grote) rol meer speelt in de online vindbaarheid van een website. De waarde van linkbuilding wordt echter bepaald door kwaliteit en relevantie. Door contentmarketing in te zetten voor zowel linkbuilding als online branding, zorg je voor een complete onlinestrategie waar je op lange termijn van kan profiteren.

Heb je voor jouw eigen onderneming nog vragen omtrent het inzetten van contentmarketing, wil je de juiste contentstrategie samen met een specialist bespreken of ben je op zoek naar geschikte kanalen? Neem dan contact op met mij op!

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp