Linkbuilding is tegenwoordig een belangrijk onderdeel van SEO. Experts zijn het erover eens: kwalitatieve linkbuilding die gefaseerd wordt uitgevoerd, heeft een enorm effect op de vindbaarheid in Google. Maar wat is linkbuilding precies en wat kan dit voor jouw onderneming betekenen?

Hoe werkt linkbuilding?

Zoekmachines zoals Google hebben algoritmes om te bepalen welke pagina’s relevant zijn bij specifieke zoektermen. Je kunt jouw website optimaliseren, zodat Google deze als relevant en nuttig herkent. Daarnaast bekijkt Google hoeveel andere websites naar jouw pagina linken op hun website. Het aantal links dat vanaf andere websites naar jouw pagina verwijst, weegt mee voor de ranking in Google. Deze links naar jouw site worden backlinks genoemd. Het verkrijgen van backlinks heet linkbuilding.

Voorheen was linkbuilding hoofdzakelijk een kwestie van kwantiteit. Er werd veel gefocust op links die specifiek voor SEO ontworpen waren en niet voor de menselijke bezoeker. Regelmatig waren dit links van sites die nauwelijks relevant waren en geen enkele vorm van context bevatten. Om de manipulatie van het algoritme te voorkomen, heeft Google een aantal updates uitgebracht. Websites worden hierdoor gedwongen om pagina’s te creëren die gericht zijn op kwaliteit; zowel inhoudelijk als in de links die naar deze pagina’s verwijzen. Google herkent kunstmatige backlinks feilloos, zoals backlinks van artikel-directories en van startpagina’s.

Linkbuilding in 2018

Tegenwoordig is linkbuilding dus pas echt effectief wanneer de backlinks van relevante en betrouwbare websites komen. Weten welke websites voor linkbuilding relevant zijn, is weten welke websites voor jouw doelgroep relevant zijn. Zodra je weet waar jouw doelgroep actief is, kun je links creëren die waardevol zijn voor Google én waarop ook daadwerkelijk wordt geklikt door jouw doelgroep. Je vergroot hiermee het bereik, wat kan bijdragen aan een toename van verkeer richting jouw website.

Daarnaast is het essentieel om enkel websites voor backlinks te selecteren die betrouwbaar zijn. Google houdt van kwaliteit, niet van kwantiteit. De zoekmachine houdt een ‘reputatiescore’ bij van iedere website op het internet. Hoe hoger deze score, des te belangrijker Google denkt dat de website is. Backlinks die van websites met een hoge score afkomstig zijn, tellen daarom ook zwaarder mee voor de ranking van jouw website.

Linkbuildingstrategie

Het kost tijd om een goede linkbuildingstrategie te ontwikkelen en deze uit te voeren. Google let streng op Black Hat SEO en wil een natuurlijk linkprofiel van een website. Dit houdt in dat er wordt gecontroleerd op de relevantie van de links, hoe jouw website aan deze links komt, hoeveel links er worden aangemaakt en in welk tijdbestek dit gebeurt.

Wanneer je dit goed uitvoert, zal het aantal relevante links van grote invloed zijn op de beoordeling van jouw website. Zo zal je een hogere positie in Google behalen. Het is aan te raden om linkbuilding voor jouw website door een ervaren bureau te laten uitvoeren.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp