Het aandeel van Bing is de afgelopen jaren flink gegroeid. Waar Bing 2,5 jaar geleden nog een marktaandeel van 3,5% had, heeft de zoekmachine tegenwoordig al 9% van de markt in handen. Deze groei is met name te danken aan Windows 10. Gebruikers van dit nieuwe besturingssysteem van Microsoft maken namelijk standaard gebruik van Bing als ze zoeken in de browser Edge of via de zoekfunctie van Windows 10. Je kunt deze gebruikers bereiken door te adverteren via Bing Ads.

Dankzij de handige importfunctie in Bing Ads is het eenvoudig om je bestaande Google AdWords-campagnes te importeren. In dit artikel leg ik uit hoe dit werkt.

Je eerste import

Allereerst is het goed om te weten dat er 3 manieren zijn om je Google AdWords-campagnes te importeren:

  1. via de user interface van Bing Ads;
  2. via de Bing Ads-editor;
  3. via een thirdparty-tool.

Voor je eerste import raden we je aan om gebruik te maken van de Bing Ads-editor (of een thirdparty-tool). Dit heeft te maken met de taalinstellingen, waar je later in dit artikel meer over leest.

Het volgende wordt geïmporteerd:

  1. Campagnes
  2. Advertentiegroepen
  3. Zoekwoorden
  4. Negatieve zoekwoorden en negatieve zoekwoordenlijsten
  5. Google Shopping-campagnes en product feeds (Bing Shopping is nog niet beschikbaar in Nederland)
  6. Labels
  7. Expanded text ads
  8. Targeting
    1. Leeftijd en geslacht
    2. Device
    3. Ad scheduling
    4. Locatie
  9. Extensies
    1. App-extensies
    2. Call-extensies
    3. Callout-extensies
    4. Image-extensies
    5. Locatie-extensies
    6. Review-extensies
    7. Sitelink-extensies
    8. Structured-snippet-extensies

Importeren via de Bing Ads-editor

In Google AdWords kunnen campagnes verschillende talen targeten, terwijl dit in Bing Ads (nog) niet mogelijk is. Hier kun je één taal instellen per advertentiegroep. Als je Google AdWords-campagne meerdere talen target, zal Bing Ads de belangrijkste taal selecteren gebaseerd op de Bing Ads-marktplaats (in Nederland zal dat dus waarschijnlijk Nederlands zijn). Als je een taal target die niet beschikbaar is in Bing Ads, zie je de foutmelding ‘Unsupported target languages’.

Om problemen te voorkomen, adviseren we om campagnes te importeren via de Bing Ads-editor. Dit gaat als volgt:

1. Klik op ‘Import’ en vervolgens op ‘Import from Google’ in de Bing Ads-editor.

Klik op ‘Import’ en vervolgens op ‘Import from Google’ in de Bing Ads-editor.

2. Kies vervolgens voor ‘Import AdWords campaign data directly from your Google account’.

Kies vervolgens voor ‘import directly from your Google AdWords account’.

3. Vul je Google-accountinformatie in, meld je aan en accepteer de import. De trackingcodes (UTM) worden automatisch aangepast naar ‘Bing’.

4. Selecteer wat je wilt importeren, en klik op ‘Change your default settings’ als ‘language targeting’ niet op de juiste taal staat (dit is zeer belangrijk!)

Selecteer wat je wilt importeren en klik op ‘Change your default settings’ als ‘language targeting’ niet op de juiste taal staat

5. Bekijk het overzicht van de campagnes die zijn geïmporteerd.

Lees voor meer informatie over het importeren via de Bing Ads-editor ook ‘Import Using a file‘.

Wat niet wordt geïmporteerd

Niet alles wordt geïmporteerd door de verschillen tussen Google AdWords en Bing Ads, en ook doordat sommige functies historische data van Bing nodig hebben. De volgende onderdelen gaan niet mee in de import:

  1. facturatiegegevens;
  2. doelen;
  3. remarketinglijsten en -associaties;
  4. automated rules;
  5. IP exclusions;
  6. ad-group-level sitelink-, app-, call- en locatie-extensies.

Campagnes automatisch synchroniseren

Na je eerste import kun je campagnes automatisch synchroniseren. Dit doe je als volgt:

  1. Klik op ‘Import campaigns’ en vervolgens op ‘Import from Google AdWords’.
  2. Meld je aan met je Google AdWords-accountgegevens.
  3. Kies je Google AdWords-account.
  4. Kies je import-opties.
  5. Klik op ‘When’ onder ‘Schedule Imports’ om aan te geven hoe regelmatig je campagnes geïmporteerd moeten worden (eenmalig, dagelijks, wekelijks, maandelijks).

Lees ook het artikel ‘Schedule imports‘ als je meer wilt weten over het automatisch synchroniseren van je campagnes.

Wat je zeker moet checken na je import

Check na het uploaden zeker de volgende zaken:

  • Taalinstellingen – Controleer voor de zekerheid nog even of de taalinstellingen goed staan.
  • Biedingen en budgetten – De minimum biedingen van Google AdWords en Bing Ads verschillen. Dit betekent dat biedingen die te laag zijn voor Bing Ads automatisch worden verhoogd. Verder worden shared budgets niet toegevoegd tijdens het importeren via de Bing Ads-editor.
  • Targeting – Bing Ads neemt je targeting van Google AdWords zoveel mogelijk over. Soms zijn er echter zeer specifieke locaties die in Google AdWords beschikbaar zijn, maar niet in Bing Ads. Bing Ads selecteert dan de zogenaamde ‘parent locatie’, oftewel de regio waar de specifieke locatie zich bevindt. Verder zijn er enkele targeting-opties die niet worden geïmporteerd, maar die wel beschikbaar zijn in Bing Ads. Deze kun je handmatig toevoegen. Dit zijn: ‘Automated rules’, ‘Ad-group-level Sitelink Extensions’, ‘Ad-group-level App Extensions’, ‘Ad-group-level Location Extensions’, ‘Ad-group-level Call Ad Extensions’, ‘Remarketing lists en associations’, ‘IP exclusions’.
  • Extensies – Bing Ads heeft een rijke verzameling aan extensies. Zorg er dus voor dat je hier optimaal van profiteert. Je leest hier meer over in de ‘Bing Ads resources‘.

Tenslotte zijn er natuurlijk ook zoekwoorden die wel in Bing worden gebruikt, maar niet in Google. Blijf je campagnes dus continu optimaliseren, zodat je optimaal profiteert van de mogelijkheden van Bing!

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp