Gefeliciteerd! Je hebt een schitterend product of een grandioze dienst op de markt gebracht, en je bent inmiddels online aanwezig met een eigen website of webshop. Bovendien werkt je website prettig op mobiele apparaten, is de content op je website SEO-vriendelijk geschreven, en kan je site goed worden gecrawld en geïndexeerd door de spiders van zoekmachines.

Toch wil het maar niet lukken om tussen al die anderen uit jouw branche gevonden te worden in de zoekresultaten. De reden: te weinig sites verwijzen naar jou of de ‘kwaliteit’ van deze backlinks is te laag. Want hoe betrouwbaar en toonaangevend zijn deze sites? Google beschouwt backlinks immers als aanbevelingen, en mede aan de hand van deze aanbevelingen bepaalt de zoekmachine hoe hoog jouw website komt te staan in de zoekresultaten.

Alhoewel Google websites steeds meer beoordeelt op basis van hun content en techniek (het gedrag van jouw websitebezoekers weegt inmiddels het zwaarst), is het vrijwel onmogelijk om een website te laten ranken zonder (kwalitatieve) backlinks. In dit artikel leg ik je uit hoe je kwalitatieve backlinks verkrijgt zonder dat je daarvoor per se een online marketingbureau in de arm hoeft te nemen.

Gevarieerd linkprofiel

Allereerst dient te worden vermeld dat naast het volume en de kwaliteit ook de variatie in je backlinks zeer belangrijk is. Hoe waarschijnlijk is het immers wanneer jouw site honderd keer wordt vermeld op een partnerpagina of catalogus, maar nooit linkverwijzingen krijgt vanuit fora, blogs en socialmedia-platforms?

Dit artikel gaat over het verkrijgen van backlinks van relevante websites met een hoge autoriteit. Voor verdere tips rondom het opbouwen van een gevarieerd linkprofiel, verwijs ik je naar een eerder artikel op Hostnet Academy.

Wat heb jij te bieden?

Voordat je op zoek gaat naar kwalitatieve linkpartners en deze gaat benaderen, is het van belang dat je andere webmasters iets terug kunt bieden. Natuurlijk kan een link op jouw site door anderen als waardevol worden beschouwd. Echter zal Google snel doorhebben dat het om een georganiseerde ruil gaat, en hecht de zoekmachine direct minder waarde aan de backlinks voor beide websites.

Daarom is het krachtiger als je voor iedere backlink die je krijgt, een link terugplaatst op een andere relevante site die jij in het beheer hebt. Een manier om dit te realiseren, is door een klein netwerkje op te zetten voor linkruilmogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld gratis een WordPress-website aanmaken, en hier een blog op bijhouden over relevante ontwikkelingen binnen jouw markt.

Alhoewel je zo gratis een netwerk van linkruilmogelijkheden creëert, kost het je natuurlijk wel enige inspanning om deze sites een mooie invulling te geven en daarmee interessant te maken voor linkpartners. Uiteindelijk werpt deze initiële inspanning zijn vruchten af. Het zal je namelijk verbazen hoeveel webmasters tevreden zijn met een link terug op bijvoorbeeld een Weebly-website (brengt immers ook variatie in hun linkprofiel).

Probeer ook verder te kijken. Heb jij een goede vriend(in) of kennis die een Facebook-pagina met duizenden volgers beheert, waarbij de pagina gerelateerd is aan jouw branche? Probeer dan iets met hem of haar af te spreken, waardoor je die Facebook-pagina kunt inzetten als waardevol ruilmiddel (bijvoorbeeld voor het plaatsen van promotie-acties). Daarnaast kan een relevant en kwalitatief goed geschreven gastblogartikel (met daarin uiteraard een link naar jouw website) voor sommige webmasters al reden genoeg zijn om niet een backlink terug te vragen.

Hoe je kwalitatieve linkpartners vindt

Een eerste snelle manier waarop je relevante en kwalitatieve linkpartners vindt, is door te kijken naar het backlinkprofiel van je concurrenten. Oftewel: welke sites verwijzen er naar je belangrijkste concurrenten en is het aannemelijk dat deze sites ook een linkje naar jou willen plaatsen?

Een manier om kosteloos te zien waar jouw concurrenten hun backlinks vandaan halen, is via de ‘Open Site Explorer’-tool van Moz. Kijk naar de sterkste backlinks, deze herken je aan een hoge Page Authority en Domain Authority (het liefst een Domain Authority boven 20 en Page Authority boven 30). Stuur daarna een bericht naar de website-eigenaar met de vraag of ze een link naar jouw site willen plaatsen. Verderop in dit artikel leg ik uit hoe je dit het beste kunt doen.

Tip: Moz Pro heeft een trial van 30 dagen. Je kunt de SEO-tool dus gratis uitproberen.

Een andere gratis methode die ik zelf graag gebruik, is de zoekopdracht ‘<Onderwerp>inurl:”(nl|be|net|biz|info|com|org)/links‘ in Google. Zo vind je gemakkelijk via Google relevante websites die over een linkpagina beschikken. Hierbij gebruik je in de zoekopdracht steeds als eerste woord het onderwerp waar de websites die je zoekt over moeten gaan. Om zoveel mogelijk relevante resultaten via deze weg te krijgen, kun je variëren met het laatste woord uit de zoekopdracht. In plaats van ‘/links’ kun je bijvoorbeeld ook ‘/partners’, ‘/linkpartners’, ‘/samenwerkingen’ of ‘/en-verder’ gebruiken.

De potentiële linkpartners beoordelen op kwaliteit, dat doe je in eerste instantie met je logische verstand. Ziet de site er goed uit? Heeft de website voldoende relevante content en wordt deze content regelmatig bijgehouden? Als de linkpartnerpagina wordt volgestouwd met honderden (irrelevante) links, kun je beter verder kijken. Daarnaast kun je met de ‘Waybackmachine’ van Archive.org zien hoe de website in het verleden eruitzag. Als je door deze check erachter komt dat er een aantal jaren geleden op deze site porno- of gokcontent heeft gestaan, kun je deze website beter links laten liggen.

Hoe je kwalitatieve linkpartners benadert

Over waardevolle linkruilmogelijkheden beschikken en weten wie je moet benaderen, is niet voldoende als je outreach-e-mails gelijk in de prullenbak of spamfolder belanden. Wat je vooral niet moet doen om écht waardevolle linkpartners over te halen, is ze gestandaardiseerde copy-paste-berichten of bulkmails sturen. Veel webmasters van websites met een hoge autoriteit krijgen dagelijks te maken met dit soort onpersoonlijke en spammerige linkbuilding-e-mails.

Om met jouw e-mail op te vallen én te overtuigen, dient jouw bericht oprechte betrokkenheid te combineren met humor en een duidelijke boodschap. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Iedere outreach-e-mail kan naar onze mening globaal worden onderverdeeld in de volgende 7 onderdelen: onderwerpsregel, begroeting, introductie, verzoek, wederdienst, afsluiting en signatuur. Wij hebben de marketingprincipes van het AIDA-model verwerkt in iedere e-mailcomponent, waar het volgende 7-stappensysteem voor het opstellen van outreach-e-mails uit is voortgekomen:

7 stappen om een outreach-e-mail op te stellen

Voor een uitgebreide beschrijving van de bovenstaande stappen om tot een overtuigende outreach-e-mail te komen, verwijs ik je graag door naar dit artikel.

Blijf finetunen

Het belangrijkste bij linkbuilding is om voortdurend nieuwe dingen uit te proberen en zo gaandeweg meer inzicht te krijgen in wat voor jouw website of webshop werkt. Neem de voorbeelden uit onze outreach-e-mailtemplate niet klakkeloos over, maar gebruik deze ter inspiratie om zelf continu tot een betere e-mailtekst te komen.

Wij zijn erg benieuwd naar hoe deze tips jou (wel of niet) verder hebben geholpen in jouw linkbuilding-inspanningen. Heb jij nog verdere suggesties en/of aanvullingen? Laat dan gerust een reactie achter.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp