Je hebt er vast al iets over gehoord: Facebook gooit zijn algoritme op de schop. De sociale netwerksite wil zorgen voor een betere online tijdsbesteding, waarbij gebruikers meer berichten van vrienden en familie op hun tijdlijn zien. Hoe boks je daar als bedrijfspagina tegenop? Je leest het hier.

Betekenisvolle sociale interacties

Onlangs heeft Facebook onderzoek gedaan naar de invloed van social media op ons welzijn. Uit dit onderzoek bleek het volgende:

  • Passief gebruik van Facebook (waarbij de gebruiker enkel door de tijdlijn scrolt) kan leiden tot negatieve gevoelens.
  • Online interactie met dierbaren heeft juist een positieve invloed op het welzijn.

Facebook zegt gebruikers daarom te willen helpen om ‘betekenisvolle sociale interacties’ aan te gaan. De personen met wie een gebruiker veel interactie heeft, komen hoger op de tijdlijn. Als een logisch gevolg komen berichten van bedrijven lager op de tijdlijn te staan. Gelukkig is er geen reden tot paniek: je kunt het een en ander doen om jouw plek op de tijdlijn te behouden.

1. Spoor je volgers aan hun nieuwsvoorkeuren te wijzigen

Facebook heeft niet alles in eigen hand. Je volgers kunnen via hun browser zelf aangeven dat ze jou bovenaan hun tijdlijn willen zien. Dit doen ze door binnen Facebook te navigeren naar ‘Voorkeuren bewerken’ > ‘Geef aan van wie je het eerst berichten wilt zien’. Je volgers hoeven hier enkel jouw Facebook-pagina te selecteren. Vervolgens verschijnen jouw berichten altijd bovenaan het nieuwsoverzicht.

Browser: voorkeuren nieuwsoverzicht aanpassen
Voorkeuren aanpassen in de browser

Ook binnen de Facebook-app is dit mogelijk. De stappen hiervoor zijn bijna hetzelfde: ‘Instellingen’ > ‘Voorkeuren voor nieuwsoverzicht’ > ‘Geef aan van wie je het eerst berichten wilt zien’.

iOS: voorkeuren tijdlijn aanpassen
Voorkeuren aanpassen in de Facebook-app van iOS
Android: voorkeuren tijdlijn aanpassen
Voorkeuren aanpassen in de Facebook-app van Android

Natuurlijk kan het ongemakkelijk voelen om je volgers om deze gunst te vragen. Aan de andere kant: jouw volgers vinden je berichten heus interessant. Anders hadden ze ook niet op de like-button gedrukt. Schaam je dus niet, maar verleid je volgers via social media, je website of nieuwsbrief om hun voorkeuren aan te passen.

2. Zorg voor interactie

Zoals gezegd richt het nieuwe algoritme zich op betekenisvolle sociale interacties. Maar wie zegt dat je als bedrijf geen waardevolle interacties kunt creëren? Volgens Facebook verschilt de impact van het nieuwe algoritme per bedrijfspagina. Hoe meer interactie er op jouw pagina is, hoe minder je van het algoritme zult merken.

Enkele tips voor het creëren van interactie:

Interessante content

Content die jij interessant vindt, is niet per definitie interessant voor je volgers. Zorg dat je je goed verdiept in jouw doelgroep. Wie zijn je volgers? Wat houdt ze bezig? Plaats enkel berichten die een toegevoegde waarde hebben voor je publiek.

De dialoog aangaan

Door een vraag te stellen in je Facebook-post, stimuleer je jouw volgers om een reactie te plaatsen. Vergeet niet om ook op reacties te reageren. Zo kan een echte dialoog ontstaan.

Visuele content

Een Facebook-post met alleen tekst valt niet op in de tijdlijn. Door een afbeelding, GIF of video toe te voegen, trek je de aandacht van je volgers.

De juiste timing

Uit onderzoek blijkt dat Facebook-gebruikers tussen 15.30 en 23.00 uur de meeste betrokkenheid tonen. Houd hier rekening mee bij het plannen van je Facebook-berichten.

Engagement gedurende de dag

Inspelen op de actualiteit

Een knipoog naar de actualiteit kunnen veel Facebook-gebruikers waarderen. Inspiratie opdoen? Bekijk dan deze voorbeelden.

3. Vermijd like-, share- en tagberichten

Dé manier om interactie te creëren, is via ‘like, share en win’-acties. Maar Facebook is daar niet zo enthousiast over: sinds kort komen deze berichten lager op de tijdlijn. Mensen zitten immers helemaal niet op ‘engagement bait’ (aangewakkerde betrokkenheid) te wachten, aldus Facebook.

Hetzelfde geldt voor oproepen om vrienden in een bericht te taggen. Ook dit behoort niet tot de betekenisvolle sociale interacties die Facebook-baas Mark Zuckerberg voor ogen heeft. Wees dus gewaarschuwd: like-, share- en tagberichten kunnen in je nadeel werken.

4. Houd het feitelijk

Verspreid je nieuws via jouw Facebook-pagina? Let dan goed op. Facebook heeft namelijk maatregelen aangekondigd tegen nepnieuws. Volgens Zuckerberg is er vandaag de dag te veel sensatiezucht, desinformatie en polarisatie. Dit wil hij tegengaan met hulp van Facebook-gebruikers. Voortaan worden zij gevraagd om nieuwsbronnen te beoordelen op betrouwbaarheid.

De nieuwsbronnen met een goede beoordeling krijgen voorrang op dubieuze nieuwsbronnen. Voor een positieve beoordeling is het verstandig om je berichtgeving feitelijk en objectief te houden. Kijk daarom uit met ‘clickbait’ (een sensationele titel die tot klikken verleidt) en schreeuwerige berichten. En, het moge duidelijk zijn: controleer je feiten grondig.

Tot slot

Dit waren ze, mijn 4 tips om je plek op de tijdlijn te behouden. Heb jij nog andere tips? Deel ze hieronder!

Delen
Reacties
  • Marinus 28 februari 2018 om 13:50

    Het lijkt mij ook verstandig af en toe eens door je lijst van volgers te ‘bladeren’. Wie zijn die mensen en waarom volgen ze nu net jouw pagina? Natuurlijk, je familieleden volgen je, maar wie nog meer, en waarom? Daar kun je direct op inspelen, door persoonlijke boodschappen of antwoorden op vragen.

    • Linda Bakker 01 maart 2018 om 10:02

      Dat is zeker een goed idee, Marinus! Als je weet wie jouw volgers zijn, kun je je berichten veel beter op hen afstemmen.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Jouw naam is verplicht.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.