Influencermarketing blijft toenemen in populariteit. Maar liefst 2 op de 3 marketeers geeft aan het budget voor influencermarketing komend jaar te willen verhogen. Maar hoe is deze vorm van marketing zo groot geworden? En hoe kun je als bedrijf influencers inzetten? Je leest het in dit artikel.

Influencermarketing inzetten

Dit artikel is geïnspireerd op de Hostnet Academy Live-presentatie ‘Hoe verdien je geld met influencermarketing?‘ van Steven Lammertink, oprichter en CEO van The Cirqle. The Cirqle is een online platform dat influencers en bloggers verbindt aan grote merken zoals KLM, ING Bank en Samsung.

Wat is influencermarketing?

Influencermarketing is de snelstgroeiende vorm van marketing. Influencers zijn letterlijk ‘personen met invloed’. Denk bijvoorbeeld aan beroemdheden of populaire bloggers. Onder de noemer ‘influencermarketing’ prijzen deze influencers bepaalde producten of diensten aan.

Influencers werden altijd al gebruikt in promotionele campagnes. Bij influencermarketing worden deze influencers echter ingezet in de digitale wereld. Bovendien heeft de veelgebruikte push-strategie in reclames nu plaatsgemaakt voor een pull-strategie. Daarbij kiest de doelgroep zelf voor een product of merk.

Waarom influencermarketing?

Een nieuwe marketingtechniek

Tegenwoordig wordt maar liefst 40% van de advertenties geblokkeerd met ad blockers. Bovendien wordt men steeds ‘blinder’ voor traditionele marketingtechnieken. Merken en bedrijven zijn daarom op zoek gegaan naar andere manieren om hun doelgroep te bereiken. Influencermarketing bleek de perfecte oplossing.

Relatief goedkoop

Merken en bedrijven worden door influencers ontzorgd op het gebied van contentcreatie. Een contentcampagne kan in de duizenden euro’s lopen, terwijl influencers vaak een aantrekkelijker tarief hanteren. Bij The Cirqle krijg je als bedrijf de rechten van de afbeelding die de influencer gebruikt. Deze afbeelding kun je vervolgens op meerdere kanalen delen.

Influencermarketing goedkoop

Hoe kan mijn bedrijf influencermarketing inzetten?

Er bestaan influencers in allerlei niches en met verschillende doelgroepen. Er zijn dus altijd influencers te vinden die aansluiten bij jouw merk en producten.

Macro- of micro-influencers

Er bestaan macro- en micro-influencers. Macro-influencers hebben een grote achterban, maar een minder sterke relatie met hun volgers. Micro-influencers hebben minder volgers. De relatie met deze volgers is echter sterker en persoonlijker.

Is je campagne gericht op naamsbekendheid? In dat geval zijn macro-influencers aan te raden. Is je campagne gericht op conversie? Dan kun je beter een samenwerking aangaan met micro-influencers.

Hoe kan ik influencers benaderen?

Als je tot hier bent gekomen met lezen, ben je waarschijnlijk overtuigd van influencermarketing. Maar hoe benader je deze influencers? We zetten 2 manieren voor je op een rij.

  1. Ga op zoek naar de interessantste influencers in jouw branche. Je kunt ze persoonlijk benaderen voor een eventuele samenwerking.
  2. Is dit je te tijdrovend? Dan kun je gebruikmaken van een online platform. Op platforms zoals The Cirqle en Hulc kun je vrijblijvend een campagne starten. Je kiest zelf de influencers die aansluiten bij jouw doel en doelgroep.

Nu je de basis kent, is het tijd om aan de slag te gaan! Wij wensen je veel succes.

Hostnet Academy Live

Benieuwd naar de presentatie van Steven Lammertink van The Cirqle? Bekijk dan het videoverslag van zijn presentatie ‘Hoe verdien je geld met influencermarketing?‘. Wil je een keer aanwezig zijn bij Academy Live? Houd Hostnet Academy in de gaten voor toekomstige evenementen.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Jouw naam is verplicht.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.