Maak je website beter vindbaar met ankerteksten

Lucien Luijkx
leestijd
Maak je website beter vindbaar met ankerteksten

Een goede webtekst moet niet alleen prettig leesbaar en stilistisch aansprekend zijn, maar ook goed en gemakkelijk gevonden kunnen worden door zoekmachines. Belangrijke, maar vaak onderschatte onderdelen van de SEO-waarde zijn de zogenoemde ankerteksten.

Goede ankerteksten vormen triggers voor de bezoeker om verder te lezen en door te klikken op je website. Maar wat is het geheim achter een goede ankertekst? En hoe kun je dit hulpmiddel gebruiken om je website hoger in Google te krijgen? In dit artikel leggen we het uit.

Wat is een ankertekst?

Een ankertekst, anchor text of linktekst verwijst naar een andere webpagina en is aanklikbaar voor de lezer. Met een ankertekst link je naar een andere pagina op je eigen website of naar een externe webpagina.

Ankerteksten kunnen uit een of meerdere woorden bestaan en zowel in lopende tekst als de menubalk worden geplaatst. Deze korte tekstdelen worden door zoekmachines op prijs gesteld omdat ze − mits goed gebruikt − je bezoekers verder leiden naar relevante en nuttige informatie die op een andere plek staat.

Deze strategie werkt over het algemeen het beste als de woorden in de ankertekst ook grotendeels overeenkomen met het onderwerp van de pagina waar de ankertekst naar verwijst. Een vorm van linkbuilding door directe tekstuele associatie dus.

Scoor zonder technische kennis hoger in Google met Marketgoo. Inclusief SEO-rapport en -plan, en handige extra’s.

Soorten ankerteksten

Er zijn verschillende typen ankerteksten. Ze behoren meestal tot een van de onderstaande categorieën.

  • Generic anchors: zoals de naam al suggereert, maken deze ankerteksten gebruik van algemene termen en woorden. Welbekende voorbeelden zijn zinnetjes en oproepen zoals ‘klik hier’ of ‘ga naar deze pagina’.
  • Branded anchors: dit zijn ankerteksten waarin een merk- of bedrijfsnaam wordt gebruikt als keyword en link.
  • Naked link anchors zijn ankerteksten die linken naar een site door simpelweg een url te gebruiken.
  • Brand + keyword anchor: dit type ankertekst gebruikt zowel de merknaam als een of enkele sleutelwoorden om te linken naar een pagina. ‘SEO-campagne starten op Hulc‘ is bijvoorbeeld een brand + keyword anchor. Dergelijke ankerteksten werken vaak goed omdat ze compactheid en concreetheid koppelen aan SEO-optimalisatie.
  • In het geval van image anchors worden de ‘alt tags’ van afbeeldingen op je site door Google gelezen als ankerteksten.
  • LSI anchors maken gebruik van synoniemen en variaties op je belangrijkste sleutelwoord. Dergelijke ankerteksten houden het onderwerp concreet en verkleinen het risico op een te hoge ‘keyword density’. Belangrijk, want dit laatste wordt vaak door Google afgestraft.
  • Bij exacte ankerteksten gebruik je het centrale keyword ook voor de link. Dit is kort en concreet, maar bij overmatig gebruik ook risicovol. Een overvloed aan exacte ankerteksten wordt door zoekmachines vaak gezien als veredelde spam en doet dus afbreuk aan de geloofwaardigheid van jouw pagina of website.
  • Partial match anchor texts en long tail anchors: dit zijn teksten waarin keywords gedeeltelijk terugkomen, aangevuld met nog een aantal andere termen.

Ankertekst en vindbaarheid

Ankerteksten kunnen de vindbaarheid van je website sterk beïnvloeden. Voor zoekmachines verraden de specifieke woorden die in de tekst worden ingezet namelijk iets over het onderwerp van de pagina waarnaar gelinkt wordt.

Ankerteksten werken tweeledig. Het is ten eerste zaak om zelf goede ankerteksten te gebruiken. Maar: het is ook belangrijk om bruikbare ankerteksten te krijgen op sites die een meerwaarde hebben voor jouw doelgroep.

Het geheim achter goede ankerteksten

Hoewel ankerteksten erg belangrijk zijn voor de SEO-vriendelijkheid, worden de kansen die ze bieden lang niet altijd ten volle benut. Wat een goede ankertekst is, hangt natuurlijk grotendeels af van de aard en doelstellingen van een website of -pagina. Toch zijn er een aantal algemene do’s en don’ts voor het opstellen van goede ankerteksten. We sommen de belangrijkste aandachtspunten voor je op in de volgende alinea’s.

1. Vermijd nietszeggende woorden en omschrijvingen

Het belangrijkste uitgangspunt bij het maken van een ankertekst is dat de gekozen keywords een goede indicatie vormen van de inhoud die de lezer op de pagina aantreft. Je ziet soms dat er woorden en omschrijvingen worden gebruikt die niet veel zeggen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • klik hier;
  • lees meer;
  • deze link;
  • meer informatie;
  • lees hier verder.

Hoewel dergelijke verwijzende omschrijvingen binnen een tekst natuurlijk voor de hand liggen, helpen ze de bezoeker niet. De teksten zeggen niets over de inhoud van de pagina waarnaar wordt gelinkt. Het gevolg: lezers zullen minder snel geneigd zijn om verder te klikken. Bovendien hechten ook zoekmachines minder waarde aan pagina’s die vaag zijn over de geboden inhoud of strekking.

2. Blijf kort en bondig

Er bestaat geen ideale lengte voor een ankertekst. Soms heb je aan een woord voldoende, in andere gevallen zijn enkele woorden of een kort zinnetje geschikter. Toch is het verstandig om anchors kort en bondig te houden. Het is vooral belangrijk dat ze to the point zijn en specifiek verwijzen naar de inhoud van de pagina waar je naar verwijst. Dit laatste doe je door niet te linken achter een ankertekst zonder beschrijvende informatie.

3. Kies een goede positie

Ook de positionering van de ankertekst is een aandachtspunt om rekening mee te houden. Vanuit SEO-perspectief is het vaak een goede keuze om de links direct achter een zoekterm te plaatsen. Zo kun je de ankertekst kort, relevant en specifiek maken.

Toch moet je hiermee oppassen. Steeds dezelfde ankertekst gebruiken voor interne en externe links zorgt voor over-optimalisatie. Zoekmachines interpreteren een geringe variatie in keywords vaak als een signaal voor kunstmatige zoekmachineoptimalisatie. Google zoekt hier actief naar met behulp van het algoritme Penguin. De zoekmachine beschouwt gekunstelde optimalisatie als een negatieve factor bij het ranken van een pagina.

4. Varieer met keywords

Het probleem van kunstmatige SEO-optimalisatie kun je omzeilen door veel variatie aan te brengen in de keywords die je gebruikt. Zo raken sleutelwoorden niet oververtegenwoordigd in de keyword density. Een te hoge keyword density wordt door zoekmachines namelijk gezien als een vorm van verkapte spam.

Je kunt evengoed geregeld linken op de belangrijkste zoektermen, maar het loont zich om ook herhaaldelijk synoniemen te gebruiken. Zo bouw je een natuurlijker ogend linkprofiel op, zonder dat dit ten koste gaat van de bondigheid en relevantie. Bovendien leest een tekst met woordvariatie prettiger.

5. Gebruik verschillende soorten ankerteksten

Het is verstandig om aandacht te besteden aan de juiste distributie van verschillende typen ankerteksten. Afwisseling tussen de diverse soorten is goed voor de SEO-optimalisatie. Om te toetsen wat het beste werkt, kun je bijvoorbeeld kijken welke verdeling topwebsites binnen jouw vakgebied hanteren.

In de meeste gevallen is het aandeel van teksten uit de categorie branded anchor het grootst en dat van exacte ankerteksten (tekst = het sleutelwoord) en generic anchors vrij laag. Houd voor jezelf goed bij welke zoek- en sleutelwoorden je in verschillende teksten hebt gebruikt. Dit kan bijvoorbeeld in een Excel-spreadsheet of met speciale tools als SEMrush, Monitor Backlinks en Ahrefs.

Het is algemeen bekend dat links van en naar websites met veel autoriteit goed zijn voor je SEO. Het omgekeerde is ook het geval. Voorkom dus dat jouw ankerteksten linken naar slechte sites die als spammy worden ervaren. En zorg ervoor dat spammy websites niet naar jouw website linken. Het adagium ‘kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit’ bepaalt grotendeels de manier waarop de zoekalgoritmes van Google werken.

Ga jij aan de slag met goede ankerteksten?

Goede en naar concrete inhoud verwijzende ankerteksten zijn een prima middel om je webpagina’s hoger te laten ranken in Google. Focus je vooral op organische links die gekoppeld zijn aan kwalitatief hoogwaardige content. Door te variëren met zowel keywords als de verschillende typen ankerteksten, voorkom je herhaling en een te hoge keyword density van bepaalde begrippen. Het resultaat: geen strafpunten van Google en webpagina’s die gemakkelijk worden gevonden!

Product
v.a. 5 , p/m

Marketgoo

Scoor hoger in Google. Verbeter je vindbaarheid zonder technische kennis met Marketgoo.

  • Beter vindbaar in Google
  • Automatisch aangemeld bij zoekmachines
  • Persoonlijk SEO-rapport en -plan
  • Concurrenten en zoektermen monitoren
  • Maandelijkse voortgangsupdate
  • Direct aan de slag
Delen
Lucien Luijkx

Lucien is eigenaar van het contentmarketingbureau Contany.nl. Lucien helpt andere ondernemers en bedrijven met het opzetten én uitvoeren van contentmarketing die bij hen past.

Reacties
Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Vul jouw naam in.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.

Hostnet