Heb je WooCommerce geïnstalleerd, een thema uitgekozen en de betaal- en bestelinstellingen nagelopen? Dan ben je klaar voor de volgende stap: de productinstellingen bepalen en je eerste producten toevoegen. In onderstaande video’s vertelt Ian, helpdeskmedewerker bij Hostnet, je meer over deze onderwerpen. De video’s zijn onderdeel van de gratis, Nederlandstalige videocursus ‘WooCommerce voor beginners’.

Productinstellingen WooCommerce

Allereerst werpen we een blik op de productinstellingen. Deze kun je in de WooCommerce-plugin vinden onder het kopje ‘Producten’. Je kunt hier onder meer instellen welke eenheden je meegeeft aan je producten (denk aan gram, kilogram, millimeter en meter). Ook kun je aangeven of, en hoe je productbeoordelingen wilt ontvangen.

Verder kun je instellen hoe je winkelpagina eruit komt te zien. Je kunt alleen de producten laten zien, maar ook de categorieën tonen. Er zijn verschillende combinaties mogelijk. Ook de productpagina’s kun je instellingen meegeven. Hoe groot wil je bijvoorbeeld je productfoto’s weergeven? Bovendien is het voor jou als webwinkeleigenaar handig om op de hoogte te blijven van de productvoorraad. In de productinstellingen is het mogelijk om meldingen te activeren rondom je voorraad.

In onderstaande video laat Ian je alle productinstellingen zien.

Producten toevoegen in WooCommerce

Goed nieuws! Het is namelijk tijd om je eerste producten toe te voegen. Onder het kopje ‘Producten’ kun je klikken op ‘Product toevoegen’. Klik je nu op de knop ‘Catalogus’, dan wordt jouw product zichtbaar in je webshop. Producten kun je indelen als ‘simpel product’, ‘gegroepeerd product’, ‘extern/affiliate product’ of ‘variabel product’. De mogelijkheden per categorie zijn eindeloos. Ian licht ze toe in onderstaande video.

Verder kun je alle informatie en specificaties over je nieuwe product invoeren. Denk aan de prijs, btw-status, omschrijving, voorraad, verzendmethode, gerelateerde producten, afmetingen, maten, foto’s, eventuele kortingen en meer.

Productcategorieën, tags en eigenschappen

Als de producten zijn toegevoegd, is het belangrijk dat ze bepaalde informatie meekrijgen. Denk hierbij aan de desbetreffende productcategorie, tags en eigenschappen. Zo kunnen bezoekers naar een product zoeken.

Onder ‘Producten’ > ‘Categorieën’ kun je de hoofd- en subcategorieën aanmaken. Deze kun je voorzien van een omschrijving. Hiermee vergroot je het gebruiksgemak en de vindbaarheid van je product in zoekmachines. Ook kun je producttags toevoegen. Dit is een extra manier om jouw producten te ordenen. Onderwerpen, kleuren en doelgroepen zijn handige producttags.

Tot slot kun je producten eigenschappen meegeven. Bedenk wat de variabele eigenschappen van jouw producten zijn (bijvoorbeeld maat of kleur). Op deze manier kan een klant eenvoudig filteren om snel het gewenste product te vinden.

Verzendmethoden WooCommerce

Na het toevoegen en labelen van een nieuw product, raden we je aan een blik te werpen op de mogelijke verzendmethoden in WooCommerce. Ga hiervoor in je WooCommerce-plugin naar ‘Instellingen’ > ‘Verzendmethoden’. Je kunt hier de verzendkostencalculator activeren. Zo weten je bezoekers wat de verzendkosten zijn. Ook kun je per ‘Verzendzone’ kiezen welke verzendmethoden er beschikbaar zijn en welke kosten hieraan verbonden zijn. Hoe je dit precies specificeert, legt Ian je uit in de video.

De complete cursus zien?

Ben je benieuwd naar de andere instructievideo’s van ‘WooCommerce voor beginners’? Bekijk ze op YouTube of houd Hostnet Academy in de gaten!

Maak je site met een WordPress-pakket van Hostnet. Inclusief installatie en andere extra's.
Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Jouw naam is verplicht.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.