Maak je gebruik van Google Adwords voor het genereren van meer bezoekers naar je website? Lees dan verder! In dit artikel leggen we je uit hoe je meer kunt halen uit je Google AdWords-campagne. Per niveau geven we aan welke stappen je kunt nemen om je campagne te optimaliseren.

Dit artikel is geïnspireerd op de Academy Live-presentatie ‘Haal meer uit je Google AdWords-campagne(s)‘ van Maurice Vriend van Oogst. Oogst is een digital marketingbureau met een sterke focus op het gebruik van klantdata.

Zoekresultaten in Google

De eerste 3 tot 5 zoekresultaten in Google zijn vrijwel altijd betaalde campagnes vanuit Google AdWords. Wat veelal voorkomt, is dat de bovenste 3 Google AdWords-resultaten ook nog eens verwijzen naar dezelfde website. De betaalde zoekresultaten in Google verschuiven daarmee steeds meer naar een top 3-spel.

CPC en Google AdWords

De populariteit van Google AdWords blijft stijgen. Dat is met name terug te zien in de toename van de kosten per klik (CPC). In de financiële sector zijn de CPC het hoogst. Google blijft de ruimte voor advertenties in de zoekresultaten dan ook vergroten.

Search Engine Advertising-model

Het Search Engine Advertising-model, zoals uitgelegd door Maurice, bestaat uit 4 niveaus. We zetten ze hieronder op een rij en we benoemen de belangrijkste aspecten om rekening mee te houden.

1. Aanwezigheid in Google AdWords

Heb je weinig tijd en beperkte budgetten, maar wil je toch met Google AdWords aan de slag? Dan behoor je tot dit niveau. Je hebt de basiskennis van Google AdWords en je hebt de vaardigheden om je Google AdWords-campagne te starten. Het belangrijkste aspect om je op te focussen, is het kiezen van de juiste zoektermen.

Zoektermen kiezen voor Google AdWords

Hoe specifieker je zoektermen, hoe hoger de slagingskans van je Google AdWords-campagne. Verhuur je bijvoorbeeld een chalet in Neukirchen? Dan kun je voor conversie beter inzetten op ‘chalet huren Neukirchen’ dan op ‘chalet Oostenrijk’. Bekijk ook wie jouw concurrenten op de zoektermen zijn. Zo kun je achterhalen of je in dit rijtje past. Wellicht geeft de zoekterm ‘goedkoop chalet’ vergelijkingssites weer voor mensen die zich in de oriënterende fase bevinden. Een dergelijke Google AdWords-campagne voor jouw chalet zal daarom een laag slagingspercentage hebben.

Goede advertentie maken voor Google AdWords

Een Google AdWords-advertentie wordt beoordeeld met de Google Quality Score. Hierin komen een aantal elementen aan bod om de relevantie en kwaliteit van je advertentie te beoordelen. De belangrijkste is de CTR, ofwel de doorklikratio. Hoe hoger deze is, hoe relevanter Google jouw advertentie acht. Om de doorklikratio te verbeteren, kun je jouw meta-titel en meta-beschrijving optimaliseren. Laat de zoekterm terugkomen en maak gebruik van call-to-actions.

2. Resultaatgerichte Google AdWords-campagne

Een niveau verder is het implementeren van een resultaatgerichte Google AdWords-campagne. Het is aan te raden om op dit niveau je Google AdWords-groep te koppelen aan een Google Analytics-account.

Google Analytics en Google AdWords

Met Google Analytics krijg je inzicht in de statistieken rondom je Google AdWords-campagnes. Hoeveel conversies heeft de campagne opgeleverd? Hoelang zijn bezoekers op je website geweest? En wat is het bouncepercentage? Met deze gegevens krijg je een totaalbeeld van de resultaten van je Google AdWords-campagne.

Advertentiegroepen labelen

Tevens kun je met de koppeling tussen Google Analytics en Google AdWords advertentiegroepen labelen. Zo krijg je een goed overzicht van welke advertenties aanslaan en welke je beter kunt stopzetten. Zie je bijvoorbeeld dat merkgerelateerde zoektermen veel conversie opleveren? Dan kun je je advertentiebudget verplaatsen naar deze groep.

3. Data-integratie in je Google AdWords-campagne

Nog een stap verder is het integreren van data in je Google AdWords-campagne. Dit niveau is al meer voor gevorderden. Maurice Vriend benoemt enkele voorbeelden van data-integratie met Google AdWords.

Meer afdelingen betrekken bij je Google AdWords-campagne

Je kunt andere afdelingen van je bedrijf betrekken bij je Google AdWords-campagne. Denk aan de afdeling logistiek. Zie je bijvoorbeeld een correlatie tussen de voorraad van het product en het conversiepercentage van de campagne? Dan is het een idee om meer van die producten op voorraad te hebben en het advertentiebudget te verhogen.

Producten labelen in Google AdWords

Een ander voorbeeld van data-integratie met je Google AdWords-campagne is het labelen van je producten in Google AdWords. Op welke merken draai je een hoge marge? Deze merken mogen hogere CPC hebben. Je kunt ook labels meegeven aan je pricing en voorraad.

Koppeling tussen Google AdWords en CRM

Je kunt Google Analytics gebruiken als de schakel tussen Google AdWords en CRM. Wil je bijvoorbeeld weten wie van je leads uiteindelijk klant zijn geworden? Dan is het aan te raden om formulieren een uniek nummer mee te geven. Zo zie je in Google Analytics een handig overzicht en kun je de ID’s de waarde ‘wel/geen klant’ meegeven. Hierdoor weet je precies welke zoekwoorden de meeste klanten hebben opgeleverd.

Remarketing met Google AdWords

Remarketing maakt het mogelijk om gericht te targeten op een doelgroep. Je kunt bijvoorbeeld uitsluitend je advertentie weergeven aan mensen die je website eerder hebben bezocht. Of alleen je applicatiegebruikers of nieuwsbriefontvangers jouw advertenties tonen. Het aantal mogelijkheden met remarketing is groot, en zeker de moeite waard om mee aan de slag te gaan.

Call tracking in Google AdWords

Tot slot is het mogelijk om een gratis tool te implementeren op je website middels Google AdWords. Een call tracker houdt bij via welke zoektermen bezoekers die je bellen op je website zijn gekomen. Ook op deze manier kun je je Google AdWords-campagne verder optimaliseren.

4. Data-intelligentie voor optimalisatie Google AdWords

Het vierde niveau in Google AdWords is data-intelligentie. Wil je aan de slag met data-intelligentie voor Google AdWords? Dan is het belangrijk dat je je data verzameld hebt op een platform voor datamanagement. Hier zijn bijvoorbeeld je CRM-data, callcenterdata en website-interacties aan elkaar gekoppeld.

Door op een platform voor datamanagement gegevens te combineren, is het mogelijk om heel specifiek te targeten. Dit kan van pas komen in het toepassen van advertentiecampagnes, maar ook op andere afdelingen, zoals de klantenservice.

Aan de slag met Google AdWords

Nu we de 4 niveaus van Google AdWords op een rij hebben gezet, is het tijd om aan de slag te gaan. Begin bij de eerste stap en bouw zo je weg naar de top!

Hostnet.cafe

Hostnet opent maandelijks de deuren van het Hostnet.cafe voor inspirerende presentaties over uiteenlopende onderwerpen. De presentatie van Maurice vond plaats in het Hostnet.cafe. Wil jij ook een keer aanwezig zijn bij Hostnet Academy Live? Houd dan Hostnet Academy in de gaten voor toekomstige evenementen in ons Hostnet.cafe.

Delen
Reacties
  • Kimberly 30 november 2017 om 14:06

    Informatief! Wij zitten in de struggle wel of niet betalen voor adwords? Het gaat al snel richting 5 euro per klik, en het is helaas niet zo dat iedere klik een positief effect heeft.. https://www.orangeidea.nl

    • Charlotte Wigny 30 november 2017 om 16:45

      Beste Kimberly,

      Bedankt voor je reactie! In sommige markten betaal je inderdaad hoge kosten per klik. Wij adviseren je goed na te denken wat Google AdWords je op lange termijn kan opleveren. Haal je bijvoorbeeld dankzij AdWords een grote klant binnen, dan is je campagne zeker de moeite waard.

      Met vriendelijke groet,

      Charlotte

Reageer

Praat mee over dit onderwerp