Als je wilt dat jouw webteksten gelezen worden, denk dan goed na voor wie en voor wat je schrijft. Je websitebezoekers willen namelijk direct zien of de informatie op een webpagina voor hen relevant is. Het schrijven van een goede webtekst is zeker niet eenvoudig. Integendeel, het is een vak apart. Maar er zijn een aantal richtlijnen waar (bijna) iedere goede tekst aan voldoet. In dit artikel zet ik er 5 voor je op een rij.

1. Zorg voor een goede opbouw

Teksten voor een website moeten kort, scanbaar en eenvoudig zijn. Per alinea kun je het beste een maximum van 6 zinnen aanhouden. Verplaats je bij het schrijven ook in je websitebezoekers. Vraag jezelf af naar welke informatie je bezoeker op zoek is, en speel hierop in. Verwerk daarnaast de 5 W’s (wie, wat, waar, wanneer en waarom) in je tekst.

Tip: De kop en de eerste alinea van je tekst zijn de belangrijkste onderdelen van een pagina. Zij moeten de lezer motiveren om door te lezen.

2. Schrijf beknopt en concreet

Zorg dat je teksten beknopt en concreet zijn. Dit doe je door slechts 1 onderwerp per alinea te behandelen. Zoek ook uit welke aanspreekvorm het beste past bij jouw publiek. Moet je formeel taalgebruik hanteren en je bezoeker aanspreken met u? Of past een informele tekst beter bij de doelgroep? Gebruik tot slot duidelijke voorbeelden in je tekst.

3. Maak actieve zinnen

Zinnen in de actieve vorm lezen prettiger dan passieve zinnen. Ook zijn passieve zinnen vaak langer dan noodzakelijk. Schrijf je tekst dus in de bedrijvende/actieve vorm. Een voorbeeld van een passieve zin: ‘Met een druk op de knop wordt je domeinnaam direct geregistreerd’. Nu dezelfde zin in actieve vorm: ‘Druk op de knop en registreer direct je domeinnaam’.

4. Schrijf scanbaar

Met (sub)koppen en dikgedrukte woorden maak je jouw webtekst scanbaar voor je bezoekers. Wanneer een (sub)kop de inhoud van de alinea dekt, gaat de bezoeker vanzelf de desbetreffende informatie lezen als hij daarnaar op zoek is. Voor de scanbaarheid van je tekst is het ook goed om opsommingen, kernwoorden, links en afbeeldingen te gebruiken.

5. Vermijd typ-, spel- en taalfouten

Al is je webtekst nog zo goed geschreven, als deze vol met fouten staat, haken je bezoekers alsnog af. Ook wij weten dat een taalfoutje zo gemaakt is. Gelukkig bestaan er handige websites waarop je vragen kunt stellen, kunt meepraten en advies kunt vragen over de Nederlandse taal. Denk aan Onzetaal.nl en Taalvoutjes. Daarnaast raad ik aan om (indien mogelijk) iemand te laten meelezen. Want 2 zien meer dan 1, toch?

Heb jij tips of aanvullingen? Laat dan gerust een reactie achter.

Delen
Reacties
  • Daniel Laan 31 oktober 2017 om 13:48

    Leuk om te lezen, Charlotte!

    – Relevante zoekwoorden gevonden vanuit jouw SEO-analyse? Zet deze en mogelijke synoniemen in de tekst.
    – Schrijf speels door herhaling van dezelfde woorden te voorkomen.
    – Plaats je links of afbeeldingen in jouw tekst? Zorg er dan voor dat de URL’s blijven verwijzen naar het doel, ook al wordt de foto verwijderd bij de bron. Bied daarom liever zelf afbeeldingen aan.

    Groeten,
    Daniel

    • Charlotte Wigny 31 oktober 2017 om 14:28

      Bedankt voor je reactie en je goede tips, Daniel!

      Met vriendelijke groet,
      Charlotte

Reageer

Praat mee over dit onderwerp