Tegenwoordig dient iedere ondernemer én zijn medewerkers over een goed netwerk te beschikken. Succesvolle ondernemers nemen een medewerker of freelancer niet alleen aan op basis van wat hij of zij kán (competenties en diploma’s), maar ook op basis van wie hij of zij ként. Daarmee groeit namelijk het zogenaamde ‘sociaal kapitaal’ van de onderneming.

Steeds meer bedrijven bekijken welk netwerk hun medewerkers hebben en waar zwarte gaten zitten. Blinde vlekken werken ze weg door werknemers te selecteren die toegang hebben tot een gewenst netwerk. Die aanpak leidt aantoonbaar tot betere bedrijfsresultaten.

5 tips om jouw sociaal kapitaal te verhogen

  1. Blinde vlekken in netwerken van je bedrijf: stel vast wat je mist. Heb je hier hulp bij nodig? Doe dan de ‘Organisatiescan Sociaal Kapitaal’.
  2. Selectie aan de poort: kandidaten met een sterk netwerk hebben een streepje voor.
  3. Creëer een netwerkfilosofie voor de lange termijn.
  4. Houd contact met oud-medewerkers, zij zijn je ambassadeurs.
  5. Zoek de ‘Eskimo’ in jouw woestijn: vul je bedrijfsnetwerk met contacten die anders denken. Dit verfrist en helpt je te innoveren.

Mentale tegoedbonnen

Medewerkers die aan hun netwerk werken, bouwen aan hun eigen waarde. Toegang tot een bepaald netwerk kun je zien als een USP, een onderscheidend vermogen. Goed netwerken vereist wel beleid. Probeer niet zoveel mogelijk visitekaartjes te scoren tijdens events en ga vooral niet je handel slijten. Denk niet aan acquisitie, maar probeer mensen oprecht te helpen. Dat kan al met kleine dingen, bijvoorbeeld met een tip of een visie.

Stel je tijdens netwerkbijeenkomsten op zoals je bent tijdens een verjaardagspartijtje; als iemand een vraag heeft, probeer je hem of haar te helpen. Mensen helpen van nature graag. Uit de leer van de psychologie is bekend dat als je iemand helpt, je een mentale tegoedbon hebt uitstaan. Zodra je genoeg tegoedbonnen hebt uitstaan, krijg je vanzelf iets terug. Al is het na 5 jaar. Ga niet voor de korte klap, voor het snelle resultaat, maar heb vertrouwen dat het goedkomt.

Spoor de gaten in je netwerk op

De uitdaging van bovenstaande netwerkstrategie is dat het veel tijd kost. Het is dus belangrijk om er niet op los te netwerken, maar om heel goed na te gaan waar in je netwerk gaten zitten. Als je die in kaart brengt, dan kun je gerichter je netwerk aanvullen. Niet blind zaaien dus, maar handelen vanuit een netwerkstrategie.

Kies je live events met zorg uit. Zie een event als een bouwsteen in het vergroten van je sociaal kapitaal. Zoek contacten die complementair zijn, ga op zoek naar mensen die anders denken. Dat brengt je op ideeën en geeft je inspiratie. Ga bijvoorbeeld eens naar een event voor een totaal andere doelgroep. Dat kan heel verfrissend uitpakken, doordat je mensen ontmoet die anders tegen zaken aan kijken. Geef geluk en toeval een kans. Stel je ongedwongen en vrijblijvend op, net zoals tijdens een verjaardagsfeestje.

Kwaliteit, diversiteit en intensiteit

Bij de opvolging van je contacten kun je een onderverdeling maken in de kwaliteit en diversiteit van je contacten. Hoe hoger de kwaliteit of diversiteit, hoe hoger de intensiteit van de inspanningen die je doet om het contact warm te houden. Alles bij elkaar vraagt netwerken dus een flinke inspanning, zowel vooraf als achteraf. Maar als het netwerk eenmaal draait, is het van grote waarde.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp