Het bijhouden van een blogsectie is vandaag de dag een belangrijke manier om bekendheid te genereren en een bedrijf te positioneren. Bloggen kan zeker de moeite waard zijn, maar het is wel belangrijk om een blog goed te onderhouden en te promoten.

Maar wat zijn de beste manieren om een blog onder de aandacht van je doelgroep te brengen? In dit artikel ga ik hier dieper op in.

1. Goede blogs, daar begint het mee

Om echt op te vallen in de drukbevolkte wereld van het internet en online marketing, is het allereerst van belang om te werken aan een stevig fundament. De basis voor een goed weblog wordt gevormd door goede content. Idealiter is dit in de vorm van een aantal ‘pillar posts’ die de basis vormen voor de rest van het blog.

Promotie is prima, maar als de basis wankel is en bestaat uit taaltechnisch en inhoudelijk slechte blogposts, zul je niet snel een trouwe lezersgroep opbouwen. Omdat niet iedereen een geboren schrijver is, kan het de moeite waard zijn om een contentmarketing-bureau met professionele tekstschrijvers in te schakelen. Zij kunnen voor jou een aantrekkelijk artikel schrijven dat precies is toegesneden op jouw doelgroep.

2. Speel met je blog in op trends en wees origineel

Probeer actief in te spelen op trends en nieuwe ontwikkelingen binnen het eigen vakgebied. Door na te gaan wat populair is binnen een specifieke branche, kom je te weten met welke onderwerpen potentiële bezoekers van jouw blog zich bezighouden. Probeer vervolgens interessante en aparte invalshoeken te vinden. Zo worden jouw blogteksten net iets sterker, aansprekender en unieker dan die van je concurrenten.

Wil jij meer weten over de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van contentmarketing? Lees dan ook het artikel ‘Contentmarketing in 2017: 11 tips voor jouw blog‘.

3. Zorg dat de inhoud van je blogs makkelijk deelbaar is

Het hebben van goede content is meestal niet genoeg. De inhoud van je blog moet ook deelbaar zijn. Het gebruik van goede headlines is daarbij onontbeerlijk. Een kop of tussenkop moet interessant en pakkend zijn, en de lezer prikkelen om door te klikken naar de rest van het artikel.

Het helpt ook om variatie in je blogberichten aan te brengen. Dit kun je doen door regelmatig afbeeldingen en infographics te gebruiken, maar ook door diverse soorten artikelen te plaatsen. Bovendien kun je door sociale media (Twitter, Facebook, Pinterest, etc.) en online communities te gebruiken, links te delen, contact te zoeken met andere bloggers en je lezerspubliek aan te moedigen om berichten te delen, het bereik van jouw blog verder vergroten.

4. Maak je blogs goed vindbaar in Google

Om een lezerspubliek op te bouwen, is het van belang dat je blogs goed vindbaar zijn in Google. Een belangrijk onderdeel daarbij is het gebruik van de juiste keywords. Door onderzoek te doen naar sterke sleutelwoorden, stel je vast waar mensen naar zoeken. En door met deze sleutelwoorden rekening te houden bij het opstellen van headlines en het schrijven van een tekst, wordt een blog beter vindbaar. Vergelijk het met een goede bewegwijzering: een plek kan nog zo bijzonder zijn, maar als je de plek niet weet te vinden blijft deze onontdekt.

Ook het toevoegen van alt-tags aan afbeeldingen is handig en zorgt er meestal voor dat een tekst via Google Images gemakkelijker traceerbaar wordt.

5. Benader je volgers op een persoonlijke manier

Een goede blogger kent de wensen en voorkeuren van zijn publiek en speelt daar actief op in. Probeer bijvoorbeeld zo exact mogelijk te identificeren waar de doelgroep naar op zoek is of tegen welke concrete problemen potentiële lezers aanlopen. Door daar vervolgens op een slimme en persoonlijke wijze op in te spelen, blijft je boodschap hangen en groeit de kans dat mensen jouw blog gaan volgen.

Sowieso is het belangrijk om je te realiseren dat een blogger geen schriftgeleerde in een ivoren toren is. Het sturen van persoonlijke e-mails met relevante, het liefst zo specifiek mogelijke informatie (geen spam dus) naar geïnteresseerden kan ook een goede manier zijn om het aantal volgers van jouw blog te vergroten.

6. Antwoord altijd op reacties of vragen

Bloggen werkt het beste als er ook sprake is van interactie tussen schrijver en lezer. Post dus niet alleen veel berichten, maar probeer ook altijd een persoonlijk antwoord en persoonlijke feedback te geven aan lezers die hebben gereageerd op een van je blogberichten of -artikelen. Des te groter is de kans dat je schare volgers en de hoeveelheid traffic op de website gestaag groeit.

Heb je nog vragen of opmerkingen over het promoten van je blog? Plaats hieronder je reactie.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp