Droom jij ervan om je eigen webshop te beginnen of ben je ontevreden over je huidige webshop? Wellicht is de WordPress-plugin WooCommerce dan iets voor jou. In dit artikel leg ik je uit wat WooCommerce precies is en wat de voor- en nadelen van deze e-commerceoplossing zijn. Ook zet ik 5 populaire WooCommerce-thema’s voor je op een rij.

Wat is WooCommerce?

WooCommerce is een gratis webshop-plugin voor WordPress. Met deze plugin kun je eenvoudig zelf een moderne webwinkel maken. Wereldwijd is WooCommerce met miljoenen gebruikers de meest populaire webshop-plugin van WordPress. Veel WordPress-gebruikers kiezen voor de plugin doordat deze, net als WordPress, erg gebruiksvriendelijk is.

Voordelen van WooCommerce

Als je WooCommerce in WordPress gebruikt, brengt dit een hoop voordelen met zich mee. Hieronder heb ik de 3 grootste voordelen voor je op een rij gezet.

1. Community

WordPress is gebaseerd op een opensource-systeem waaraan veel ontwikkelaars meewerken. Het voordeel voor jou is dat er hierdoor vaak verbeteringen worden doorgevoerd in WordPress. Het systeem wordt dus continu vernieuwd en voorzien van nieuwe functionaliteiten waarmee jij je site of webshop kunt beheren. Daarnaast zijn er regelmatig beveiligingsupdates. Zo wordt het systeem veilig gehouden.

Toch zit het grootste voordeel ‘m in de community van WordPress. Zij maken steeds nieuwe plugins of ontwikkelen plugins door, en bieden deze plugins vervolgens grotendeels gratis aan. Met deze plugins kun je nieuwe functionaliteiten aan je webshop toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan extra betaalmogelijkheden of een contactformulier.

2. Zoekmachinevriendelijk

WordPress is zoekmachinevriendelijk gebouwd. Dit houdt in dat websites en webshops die gemaakt zijn met WooCommerce, goed gevonden kunnen worden in zoekmachines. Bovendien kun je veel WordPress-plugins waarmee je de vindbaarheid verbetert, gratis downloaden. Met name de plugin Yoast SEO is zeer geschikt om je site of webshop beter vindbaar te maken. Met deze plugin kun je namelijk per pagina instellen op welke zoekwoorden je in een zoekmachine gevonden wilt worden.

3. Flexibel

WooCommerce is extreem flexibel. Je kunt namelijk aan de hand van een thema eenvoudig je website of webshop van uiterlijk veranderen. Daarnaast richten sommige thema’s zich specifiek op de functionaliteiten van WooCommerce, terwijl anderen zich richten op ‘gewone’ websites zonder shop-functionaliteiten.

Er zijn veel gratis, maar ook veel betaalde WooCommerce-thema’s te vinden. Het voordeel van de betaalde thema’s ten opzichte van de gratis varianten, zit ‘m voornamelijk in de mogelijkheden. Betaalde thema’s bevatten vaak meer opties om je pagina’s mee op te bouwen. Ook zijn de betaalde thema’s over het algemeen een stuk gebruiksvriendelijker bij het opbouwen en het beheren van je site of webshop.

Nadelen van WooCommerce

Naast voordelen bestaan er ook nadelen aan het gebruik van WooCommerce. Ik heb de 3 grootste nadelen voor je opgesomd.

1. Verborgen kosten

Ondanks dat je WooCommerce voor WordPress gratis kunt downloaden, moet je toch vaak kosten maken om WooCommerce helemaal naar wens te kunnen gebruiken. Zo moet je investeren in een domeinnaam en een webhostingpakket. Zeker voor webshops die gebouwd zijn met WooCommerce in WordPress, is het belangrijk om een snel en stabiel webhostingpakket te hebben. Met een goed pakket zorg je er namelijk voor dat je webshop snel wordt ingeladen voor je bezoekers.

2. Updates

Een ander nadeel van WooCommerce is dat er veel updates uitkomen. Nu is het zeker goed dat een systeem continu verbeterd wordt, maar dit houdt wel in dat je regelmatig je website of webshop moet updaten. En helaas gaat er soms iets mis bij het updaten van een website of webshop. Om deze fout te herstellen heb je vaak enige technische kennis nodig. Een ander nadeel is dat het installeren van de updates tijd in beslag neemt.

3. Aanpassen van de website of webshop

Ondanks dat WooCommerce over het algemeen gebruiksvriendelijk is, bestaan er wel verschillen tussen de thema’s. Zo zijn met name de gratis thema’s vaak lastiger naar wens in te richten. Dit komt doordat er minder opties verwerkt zijn in het WooCommerce-systeem. Bij betaalde thema’s heb je daarentegen vaak veel meer functies tot je beschikking. Zo kun je het uiterlijk van je site eenvoudiger aanpassen.

Betaalde thema’s bevatten vaak functies die je niet terugziet in gratis thema’s. Zo beschik je met een betaald thema’s vaak over de volgende functies:

  • Aanpassen van verschillende weergaven in het navigatiemenu.
  • Gebruiksvriendelijke fotosliders.
  • Drag and drop-systeem waarmee je eenvoudig pagina’s aanmaakt. Dit systeem is meestal Visual Composer.
  • Ingebouwd contactformulier.
  • Uitgebreid adminpaneel waarmee je de kleuren en lettertypes van de website instelt.

5 populaire WooCommerce-thema’s

Hieronder bespreek ik kort 5 WooCommerce-thema’s waarmee je een professionele webshop kunt maken. De thema’s kosten gemiddeld € 50, maar voor dat geld krijg je wel een hoop extra’s die je niet hebt bij gratis thema’s.

Ik heb de thema’s op basis van de volgende criteria geselecteerd:

  • design;
  • gebruiksvriendelijkheid;
  • mogelijkheden.

1. XStore

WooCommerce-thema: XStore

Bij het thema XStore kun je voor je webshop uit maar liefst 45 verschillende designs kiezen. Zo zijn er designs speciaal voor medische doeleinden, advocaten, marketeers, restaurants, zonnebrillen, sieraden, fietsen en nog veel meer. Ook bevat XStore een basisdesign dat niet gericht is op een specifieke dienst of branche. Dit design kun je dus voor van alles gebruiken.

Sterkste punten van dit thema:

  • Je hebt keuze uit maar liefst 45 designs.
  • Visual Composer is inbegrepen. Je kunt je pagina’s hierdoor met een drag and drop-systeem opbouwen.
  • In XStore zijn veel extra plugins al ingebouwd. Voor deze plugins hoef je dus niet meer te betalen.

Het XStore-thema vind je via deze link: https://themeforest.net/item/xstore-responsive-woocommerce-theme/15780546

2. Shopkeeper

Het thema Shopkeeper valt op doordat je er mooie pagina’s mee kunt ontwerpen. Binnen Shopkeeper heb je de keuze uit zowel moderne designs als designs in retrostijl. Shopkeeper is ontworpen om met behulp van een flow snel conversie mogelijk te maken. Dankzij deze flow kunnen bezoekers namelijk eenvoudig een bestelling plaatsen in een webshop. Verder is Shopkeeper een gebruiksvriendelijk thema doordat je het ook zonder kennis van HTML en CSS kunt gebruiken.

Sterkste punten van dit thema:

  • Mooie designs waarbij je kunt kiezen voor zowel een modern design als een retrolook.
  • Visual Composer is inbegrepen. Hierdoor kun je pagina’s met een drag and drop-systeem opbouwen.
  • Er is veel aandacht besteed aan het gemak waarmee een bezoeker een aankoop kan doen.

Het Shopkeeper-thema vind je via deze link: https://themeforest.net/item/shopkeeper-ecommerce-wp-theme-for-woocommerce/9553045

3. YourStore

WooCommerce-thema: YourStore

Binnen het thema YourStore kun je uit 20 designs kiezen. Er is dus altijd een design dat bij jouw smaak past. YourStore valt op door de visuele uitspattingen van het thema. Zo toont het thema grote productfoto’s, waarmee de focus in een webshop op de producten wordt gelegd. Met name op grote schermen ziet dit er visueel aantrekkelijk uit. Kies je voor YourStore, dan moet je wel beschikken over kwalitatieve en mooie afbeeldingen. Als je dit namelijk niet hebt, is dit thema minder interessant.

Sterkste punten van dit thema:

  • 20 designs waaruit je kunt kiezen.
  • Visual Composer is inbegrepen waardoor je pagina’s met een drag and drop-systeem kunt opbouwen.
  • Het thema bevat bombastisch uitgelichte foto’s die de focus op de producten leggen.

Het YourStore-thema vind je via deze link: https://themeforest.net/item/yourstore-woocommerce-theme/16912793

4. Basel

WooCommerce-thema: Basel
Het thema Basel bevat 34 verschillende designs. Veel van deze desings zijn gericht op een specifiek productsegment. Zo zijn er designs voor games, lingerie, kleding, cosmetica, fietsen, voedsel, schoenen en horloges. Daarnaast bevat Basel een basisthema dat je zelf kunt uitbouwen. Het thema heeft een modern uiterlijk en de navigatie-indeling is altijd vindbaar.

Sterkste punten van dit thema:

  • Je kunt uit maar liefst 34 verschillende designs kiezen.
  • Visual Composer is inbegrepen in dit thema. Hiermee kun je jouw pagina’s opbouwen met een drag and drop-systeem.
  • Het thema bevat veel verschillende plugins en shortcodes.

Het Basel-thema vind je via deze link: https://themeforest.net/item/basel-responsive-ecommerce-theme/14906749

5. Aurum

WooCommerce-thema: AurumBen je op zoek naar een thema zonder al te veel poespas? Dan is het Aurum-thema waarschijnlijk iets voor jou. Aurum is een universeel thema dat je zelf naar je eigen wensen kunt inrichten. Je kunt, in tegenstelling tot de eerder genoemde thema’s, binnen Aurum dus niet kiezen uit verschillende designs. Ook is het thema niet gericht op specifieke productsegmenten. Wel kun je kiezen uit verschillende indelingen, waarmee je bepaalt hoe jouw webshop getoond wordt.

Door het minimalistische ontwerp van het Aurum-thema is het voor bezoekers eenvoudig een product te bestellen. Dit komt doordat de bestelpagina’s eenvoudig en zonder grafische uitspattingen worden getoond.

Sterkste punten van dit thema:

  • Minimalistisch ontwerp.
  • Visual Composer is inbegrepen. Hiermee kun je jouw pagina’s opbouwen met een drag and drop-systeem.
  • Het bestellen van een product is voor bezoekers eenvoudig.

Het Aurum-thema vind je via deze link: https://themeforest.net/item/aurum-minimalist-shopping-theme/9600822

Aan de slag met WooCommerce

Wil je aan de slag met de populaire WordPress-plugin WooCommerce? Op ons YouTube-kanaal en bij het thema ‘WooCommerce’ op Hostnet Academy vind je de gratis videocursus ‘WooCommerce voor beginners’. Hierin neemt Lee je stap voor stap mee in de wereld van WordPress.

Maak je site met een WordPress-pakket van Hostnet. Inclusief installatie en andere extra's.
Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp