Innovatieve start-ups zetten steeds vaker markten en ondernemingen onder druk. Denk aan grootmachten zoals Spotify, Netflix en Uber: zij stootten gevestigde ondernemingen van hun troon en ‘ontwrichtten’ vervolgens de markt. In zijn presentatie ‘De toekomst van cloudproductiviteit‘ legt Tony Krijnen van Microsoft uit hoe start-ups voor nieuwe inzichten in het ondernemerslandschap hebben gezorgd. Ook vertelt hij wat Microsoft met deze inzichten doet en hoe je hier zelf op in kunt spelen.

Technologie zorgt voor disruption

Het ‘ontwrichten’ van een markt door nieuwe technologie wordt digital disruption genoemd. Volgens Tony kunnen juist start-ups en de nieuwe technologieën die zij gebruiken, een bestaande markt volledig op zijn kop zetten. Als voorbeeld noemt hij de muziekindustrie. Ga maar eens na hoe anders deze markt eruitziet sinds het bestaan van Spotify.

Skype, WhatsApp, Uber, wie volgt?

Ben je voor 1995 geboren? Dan ken je vast het geluid van het verbinding maken met een modem nog wel. Ruim 20 jaar later is het eerder regel dan uitzondering dat je overal en altijd verbonden bent met internet. Ook start-ups maken slim gebruik van de nieuwe mogelijkheden die deze continue internetverbinding biedt.

Videovergadering mét vertaling

Wat dacht je bijvoorbeeld van Skype? Met Skype kun je in één klik een full HD-videovergadering starten. Bovendien maken nieuwe ontwikkelingen het zelfs mogelijk om gesprekken te vertalen. Dit houdt in dat jij de moedertaal van jouw Chinese collega moeiteloos kunt verstaan zonder dat je ook maar een woord Chinees spreekt. Kortom, mede door Skype is de markt van de elektronische communicatie een hele andere richting ingeslagen.

We appen wel even!

Hetzelfde geldt voor WhatsApp. Met de komst van deze gratis applicatie nam het aantal sms’ers sterk af en veranderde de markt. Zodoende kun je je nu bijna geen wereld meer voorstellen zonder WhatsApp.

Volgens Tony is het leuk om te zien wat er dankzij internet in de toekomst allemaal mogelijk kan worden. Hij denkt bijvoorbeeld aan zelfrijdende auto’s die je op afstand kunt aanroepen en nog slimmere thermostaten.

Een nieuwe generatie: de millenials

De millenials zijn de generatie die nu op school zit. Volgens Tony is het interessant om te zien hoe anders zij dingen aanpakken. Kijk bijvoorbeeld naar hun communicatie: deze generatie communiceert vrijwel alleen via WhatsApp. En waar bij andere generaties een wereld zonder e-mailadres ondenkbaar lijkt, is bij deze generatie een mailadres eerder een verplichting dan noodzaak. Wellicht nog interessanter is dat deze generatie is opgegroeid met sociale media. Voor hen is deze vorm van communicatie de norm.

De millenials zijn volgens Tony niet geïnteresseerd in ‘ouderwetse’ vormen van communicatie, zij willen juist vrijheid en onbegrensde mogelijkheden. Vraag aan hen wat ze later willen doen en ze zullen antwoorden: “Een start-up beginnen, alleen waarin weten we niet. Dat idee komt later.” Volgens Tony is dit een hele andere denkwijze dan wij gewend zijn. En deze denkwijze kan ook worden doorvertaald naar een business.

Fixed mindset vs. Growth mindset

Volgens professor Carol Dweck van de Stanford University, werken veel start-ups volgens een ‘growth mindset’. Dit is tegenovergesteld aan gevestigde ondernemingen die er vaak een zogeheten ‘fixed mindset’ op nahouden. Tussen deze mindsets zijn op een aantal vlakken flinke verschillen te zien. Kijk zelf maar in onderstaande tabel:

Fixed mindset Growth mindset
Intelligentie… … is statisch. … kan zich ontwikkelen.
Uitdagingen… … worden vermeden. … worden omarmd.
Blokkades Geeft makkelijk op. Gaat door bij tegenslagen.
Inzet Mislukken is nutteloos of erger. Mislukken is essentieel om het te beheersen.
Kritiek Negeert bruikbare negatieve feedback. Leert van kritiek.
Succes van anderen Voelt zich bedreigd door het succes van anderen. Vindt lessen en inspiratie in het succes van anderen.

Bron: Mindset by Carol Dweck – PhD.

De verschillen tussen de mindsets zorgen er volgens Tony voor dat bedrijven met een fixed mindset afvlakken en altijd onder hun volledige potentie blijven. In tegenstelling tot bedrijven met een growth mindset die steeds hogere niveaus bereiken. Betekent dit dan dat iedere organisatie per direct de growth mindset moet nastreven? Nee, dat niet, maar bedrijven met een fixed mindset moeten wel leren snel en kort te schakelen. Doen ze dit niet, dan kan een start-up een grote bedreiging vormen. En dat is belangrijk, want je weet nooit of de volgende disruption jouw onderneming treft.

Het belang van de cloud

Stel dat je als ondernemer helemaal opnieuw mag beginnen (uiteraard wel met behoud van kennis en klanten), wat zou je dan anders doen? Zou jij opnieuw je pand(en) en server(s) aanschaffen? Volgens Tony is dit onwaarschijnlijk dankzij de eindeloze mogelijkheden die de cloud je biedt. Voor veel zaken, zoals bedrijfssoftware en klantdata, zijn er namelijk specifieke oplossingen die je zo vanuit de cloud kunt afnemen en gebruiken.

Als ondernemer moet je je beseffen dat start-ups dus ook met slechts een paar clouddiensten up-and-running zijn. Hiermee kunnen zij dezelfde oplossingen aanbieden als jij, maar vaak wel tegen een lagere prijs.

Begin zelf een start-up!

Wat kun je als ondernemer dan doen? Volgens Tony is het belangrijk om te onderzoeken of je kunt innoveren. Zijn advies? Begin zelf een start-up in je eigen markt! Hierdoor maak je kennis met de mogelijkheden waarmee je eigen bedrijf kan worden ontwricht. Ontdek je dankzij dit experiment een nieuwe en betere/snellere oplossing? Prima, maar onderzoek dan zeker ook of je deze kans kunt benutten.

Hoe pakt Microsoft het aan?

Microsoft doet veel onderzoek naar het gebruik van technologie en software. Onderzoekers kijken bijvoorbeeld met studenten mee om erachter te komen hoe en waarom ze bepaalde dingen doen. Inzichten vanuit onderzoek helpen Microsoft om clouddiensten, zoals Office 365, verder te ontwikkelen.

Het ultieme doel van Microsoft?

“We Will Reinvent Productivity to Empower Every Person and Every Organization on the Planet to Do More and Achieve More.”

– Satya Nadella, CEO van Microsoft (10 juli 2014).

Hostnet.cafe

Benieuwd naar de volledige presentatie van Tony Krijnen? Bekijk dan het videoverslag van zijn presentatie ‘De toekomst van cloudproductiviteit‘. De presentatie van Tony is een onderdeel van Hostnet.cafe, waarin Hostnet maandelijks haar deuren opent voor inspirerende presentaties over uiteenlopende onderwerpen.

Kijk op Hostnet Academy voor meer presentaties en houd de website in de gaten voor toekomstige evenementen in het Hostnet.cafe.

Over Tony Krijnen

Tony Krijnen werkt sinds 1995 bij Microsoft Nederland. Binnen Microsoft helpt hij partners en klanten met de digitale transformatie en met de ontwikkelingen van de cloud die daarin een rol spelen. Tony geeft regelmatig presentaties en demonstraties op evenementen, beurzen en partnerevents zoals Microsoft TechEd, Gartner, IDC en Microsoft IT Forum.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp