Contentmarketing is hot en verdringt steeds vaker traditionele reclamevormen. Goede contentmarketing heeft een positieve invloed op het bereik, de conversie en de omzet van je webshop en/of weblog. In dit artikel vind je daarom de belangrijkste trends en ontwikkelingen op het gebied van contentmarketing voor 2017.

1. Steeds meer content

Contentmanagement heeft met name in de Verenigde Staten inmiddels een belangrijke positie verworven binnen het scala aan beschikbare marketingtechnieken. Budgetten en activiteiten verschuiven steeds meer van traditionele advertentievormen naar contentmarketing. Hoewel Nederland in dit opzicht nog een beetje achterloopt op de VS, is de hoeveelheid geproduceerde content op digitale kanalen ook in ons land de laatste jaren flink gegroeid.

2. Strategie wordt belangrijker

Omdat ‘infobesitas’ in de huidige markt op de loer ligt, wordt het steeds belangrijker om een goede contentstrategie te ontwikkelen. Het formuleren van een duidelijke strategie voorkomt dat jouw content wegzakt in de gestaag uitdijende bulk van blog- en productteksten op het wereldwijde web. Een planmatige aanpak leidt niet alleen tot de creatie van betere content, maar vergroot ook het succes op de lange termijn. Bovendien maakt een goed strategisch concept inzichtelijk aan welke successen en doelstellingen contentmarketing concreet kan bijdragen.

3. Groei van video en virtual reality

Naar verwachting zal contentmarketing een steeds interactiever karakter krijgen. Dit houdt in dat naast teksten, er ook steeds meer ruimte weggelegd zal zijn voor video en virtual reality. Vlogs, die vaak de vorm van een serie aannemen, worden een steeds populairder medium voor het behandelen van diepgaande content.

Vooral wanneer de inhoud van de content ‘ingewikkeld’ is voor de ontvanger, worden video’s vaak beter ontvangen dan teksten. Omdat we grotendeels visuele dieren zijn, wordt een bepaalde ontwikkeling of de werking van een product met een video vaak gemakkelijker uit het rijk der abstractie gehaald. De verschuiving van passieve naar actieve content zal leiden tot een bredere toepassing van podcasts, polls en infographics in blogbijdragen. Ook virtualreality-technologie, die bijvoorbeeld al reclametechnisch wordt gebruikt door grote merken zoals Volvo, zal volgens veel experts de komende jaren een hoge vlucht nemen.

4. Content moet toegesneden zijn op meerdere platforms

Vroeger werd content vrijwel alleen op desktopcomputers en televisies bekeken. Inmiddels maken internetgebruikers ook volop gebruik van smartphones, tablets, notebooks en smarttelevisies voor het bevredigen van hun digitale behoeftes. Het wordt dus steeds belangrijker om crossmediaal te denken en ervoor te zorgen dat content geschikt is voor diverse platforms. Omdat mobiel steeds belangrijker wordt, is het verstandig om hier rekening mee te houden bij het creëren en verspreiden van content.

5. Toenemend belang van gastblogs en influencers

Het belang van gastblogs zal in de nabije toekomst toenemen. Het opbouwen van een trouw lezerspubliek kan een lang en moeizaam proces zijn, zeker als er binnen jouw vakgebied al tientallen goede blogs bestaan. Door bekende namen en autoriteiten binnen jouw branche te strikken voor een gastblog, wordt het mogelijk om sneller de aandacht te trekken van een breed publiek. Meeliften op het succes van andere websites is een beproefde tactiek in een digitaal medialandschap dat gekenmerkt wordt door veel concurrentie.

Ook zogenoemde influencers zullen aan belang winnen. Mensen zijn namelijk eerder geneigd om content tot zich te nemen die wordt aanbevolen door personen die ze al kennen, vertrouwen of volgen. Influencers kunnen net voor die extra push zorgen om jouw content boven de rest uit te laten stijgen. Daarnaast kunnen ze balletjes aan het rollen brengen, en zorgen voor meer shares en backlinks.

6. Uitbesteden van contentmarketing

Veel ondernemers en bedrijven hebben weinig ervaring met het op grote schaal produceren van redactionele content. Naarmate meer bedrijven het belang van contentmarketing gaan onderkennen, zullen ze de creatie en distributie van content steeds vaker uitbesteden. De aangewezen partijen hiervoor zijn gespecialiseerde contentmarketingbureaus. Zij hebben de kennis en expertise in huis om goede strategieën te ontwikkelen. Bovendien beschikken deze bedrijven vaak over professionele tekstschrijvers voor wie SEO-optimalisatie dagelijkse kost is. De verwachting is dan ook dat dergelijke dienstverleners de komende jaren alleen maar in aantal gaan toenemen.

7. De opmars van content curation

Om te voorkomen dat we door de contentbomen het informatiebos niet meer zien, zal content curation steeds wezenlijker worden. Content curation richt zich op het vinden, selecteren en delen van specifieke informatie die vooral voor jouw doelgroep interessant is. Het schept dus orde in de almaar groeiende informatieberg. Content curation valt en staat vooral met duidelijke metadata en kan zowel handmatig als geautomatiseerd worden doorgevoerd.

8. Langer is beter

Langere artikelen worden meer en meer de norm. Ze ontvangen bijvoorbeeld meer shares en backlinks dan korte stukjes en zijn daardoor meestal beter vindbaar. Virtuele assistenten als Google Now, Apple Siri en Microsoft Cortana helpen zoekmachines ook bij het vinden van antwoorden op tal van vragen. Let er bij lange blogartikelen wel op dat je ze voorziet van een goede headline- en zoekwoordenstructuur.

9. Productie en promotie

Een moderne marketeer houdt zich niet alleen bezig met het produceren van content, maar heeft ook oog voor de promotie van zijn materiaal. Dat kan bijvoorbeeld via advertorials, maar ook middels sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en Snapchat. Daarnaast stelt Google via een eigen native advertising network ook kleine ondernemers in staat om content te publiceren op bekende blogs en online-publicaties. Contentmarketing wordt steeds meer een product. En bij het vergroten van het bereik van een product horen diverse vormen van betaalde en onbetaalde promotie.

10. Integratie met social media

Sociale media zullen steeds meer gaan dienen als platforms voor langere content. LinkedIn Publishing is bijvoorbeeld een prima platform voor het publiceren van langere artikelen, zeker omdat LinkedIn automatisch een notificatie stuurt naar je volgers. De indruk van Instant Articles maakt het ook mogelijk om binnen Facebook rijke en doelgerichte content te publiceren.

11. Kwaliteit is onontbeerlijk

De beste manier om in de aanzwellende stroom van vaak matige content het hoofd boven water te houden, is het publiceren van kwalitatief hoogwaardige bijdragen. De tendens voor 2017 is dan ook kwaliteit het wint van kwantiteit. Langere, door complete informatie en gedegen onderzoekswerk gekenmerkte stukken zullen beter presteren dan korte, oppervlakkige artikelen.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp