Als je een website wilt starten, moet je een domeinnaam registreren bij een hostingprovider. Een domeinnaam is een uniek adres op internet dat bestaat uit een naam en een extensie (zoals .com en .nl). Deze extensie wordt ook wel Top Level Domain (TLD) genoemd en is het meest rechtse deel in een domeinnaam. In dit artikel lees je welke factoren van invloed zijn op het kiezen van de juiste domeinextensie en welke invloed dat heeft op je zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Verschillende typen TLD’s

Domeinextensies werden in eerste instantie geïntroduceerd om makkelijker tussen verschillende domeinen te surfen. 6 algemene topleveldomeinen (gTLD’s) werden vervolgens op de markt gebracht. Hiermee kwam er voor verschillende typen organisaties een eigen domeinextensie. De bekendste hiervan is .com. De .com extensie werd geïntroduceerd voor websites met commerciële doeleinden.

Naast de algemene domeinextensie is er nog een ander type TLD: de domeinextensie met een landcode, oftewel het country code Top Level Domain (ccTLD). Tussen 1985 en 1990 zijn de ccTLD’s op de markt gebracht. Een ccTLD bestaat uit de landcode van het land waarvoor de extensie bedoeld is. In Nederland is deze extensie .nl, in Duitsland .de en in Spanje .es.

Vanaf 2001 werden nieuwe gTLD’s uitgebracht, waaronder .info en .pro. Dat was na de oprichting van de Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) in 1998. ICANN is een internationale non-profitorganisatie die is opgericht om het internet veilig en stabiel te houden. De lijst met domeinextensies is ondertussen in hoog tempo doorgegroeid. Er zijn inmiddels zelfs domeinextensies uitgegeven die gebruikmaken van Arabische karakters in plaats van de gebruikelijke Latijnse karakters. Een volledige lijst van alle extensies (met Latijnse karakters) is te vinden op de website van Internet Assigned Numbers Authority (IANA).

Welke SEO-voordelen bieden de verschillende domeinextensies?

Voor- en nadelen van een country code Top Level Domain

Voordeel
Een ccTLD is het sterkste signaal om bij Google aan te geven waar de oorsprong van de website zich bevindt. Als alle andere SEO-factoren gelijk zijn, scoort de website ‘voorbeeld.nl’ beter in Google.nl dan ‘voorbeeld.de’ of ‘voorbeeld.fr’.

Nadeel
Een nadeel van een ccTLD is dat je voor elke taal een nieuwe extensie moet aanschaffen. Dit kan behoorlijk in de kosten lopen. Daarnaast zien de crawlers van Google (de robots die alle websites scannen) meerdere websites niet als één website doordat ze verschillende extensies hebben. Hierdoor moet elke website zelf autoriteit opbouwen.

Deze autoriteit is de waarde die Google aan een website toekent. Hoe meer autoriteit een website heeft, hoe langer Google op de website blijft om dieperliggende pagina’s te indexeren. Hierdoor leidt een hogere autoriteit tot betere kansen om een goede positie in Google te bereiken. Dit is echter niet de enige factor die bepaalt welke websites goed scoren. Google gebruikt meer dan 200 signalen om na te gaan welke resultaten het meest relevant zijn.

Voor- en nadelen van een generic Top Level Domain

Door de komst van nieuwe domeinnamen zoals .pizza, .amsterdam en .club, kunnen websites zich beter onderscheiden. Met behulp van de extensie kunnen ze aangeven waar hun website over gaat. Er wordt veel gespeculeerd over de voordelen en nadelen voor SEO van de nieuwe extensies. Matt Cutts, een engineer in het search-qualityteam van Google, geeft aan dat de nieuwe TLD’s geen betere kans hebben om hoog in Google te scoren dan oudere TLD’s of ccTLD’s. Toch zijn er meerdere praktijkvoorbeelden die ervoor zorgen dat veel mensen hier anders over denken.

Een van deze voorbeelden is het succesverhaal Coffee.club: een website met een nieuwe domeinextensie. De website klom in één week naar de eerste pagina in de zoekresultaten van Google US. In veel gevallen kost het veel tijd om in Google US op de eerste pagina te komen, zelfs als een website al autoriteit heeft opgebouwd. Voor een nieuwe website zonder autoriteit is het over het algemeen onbegonnen werk om dit op korte termijn te realiseren.

De domeinnaam Coffee.club werd in november 2014 gekocht en ontving diverse links van autoritaire websites die de koop bekendmaakten. De backlinks hadden voor 80% ‘coffee.club’ als klikbare tekst en niet, zoals je zou verwachten ‘coffee club’. Een week na de lancering stond de website al op pagina 1 voor de term ‘coffee club’. Concluderend is dus te zeggen dat wanneer een gTLD (gedeeltelijk) overeenkomt met een zoekwoord waarop je wilt matchen in Google, links met alleen de domeinnaam in de klikbare tekst ook meetellen. Het lijkt er dan ook op dat ‘coffee.club’ door Google wordt geïnterpreteerd als ‘coffee club’. Als dat klopt, heeft een TLD met een relevant zoekwoord een SEO-voordeel ten opzichte van een traditionele TLD zoals .com.

Ondanks dit succesverhaal geeft ook Google’s John Mueller aan dat er geen voordeel (of nadeel) is aan het hebben van een nieuwe gTLD. Google publiceerde zelf een soortgelijk bericht op het Webmaster Blog. Elke gTLD heeft volgens dit bericht evenveel kans om goed te ranken. Het is met een gTLD wel mogelijk om in Google Search Console aan te geven voor welk land de website bedoeld is. Dit kan door gebruik te maken van internationale targeting. Let wel op dat wanneer je je website uitbreidt met een andere taal, je niet vergeet om de internationale targeting aan te passen of uit te schakelen.

Internationale targeting

Wil je meer weten over internationale targeting en over het implementeren van meerdere talen in jouw website? Lees dan ook het artikel ‘SEO voor multiregionale en meertalige website‘.

Hoe kies je de meest geschikte domeinextensie?

Welke TLD je moet kiezen, hangt van een aantal factoren af. Wil je scoren in Google.com? Dan is het verstandig het algemene topleveldomein .com te kiezen. Als je daarentegen alleen producten verkoopt binnen Nederland, kun je kiezen voor de .nl extensie. Hiermee begrijpt Google dat je website bestemd is voor de Nederlandse markt en dat je in Google.nl wilt scoren.

Bij het kiezen van de juiste TLD wordt vaak geen rekening gehouden met SEO. Zo zijn er websites die een ccTLD kopen, zodat de website een leuke naam heeft en makkelijk te onthouden is. Ter illustratie: je werkt voor een autoschadebedrijf en je wilt graag een website maken. Doordat domeinnamen als ‘autoschade.nl’ en ‘autoschade.com’ bezet zijn, kies je de domeinnaam ‘autoscha.de’. Ondanks dat je bezoeker direct begrijpt waar jouw website over gaat, scoor je waarschijnlijk niet goed in Google.nl. Dit komt doordat je richting Google met de .de extensie aangeeft dat je website gericht is op de Duitse markt.

Tips voor het kiezen van de juiste TLD

Er zijn dus twee verschillende typen TLD’s te onderscheiden:

  • een generieke TLD;
  • een country code TLD.

Wanneer je website gericht is op een specifiek land, is het aan te raden om de ccTLD van dat land te kiezen. Hierbij geldt wel dat je bij eventuele internationale uitbreiding een nieuw domein met een andere TLD moet aanschaffen. Een ccTLD heeft dus invloed op jouw zoekmachineresultaten.

Wanneer je kiest voor een gTLD, zou het volgens Google niet uitmaken of dit een .com, .pizza of .museum is. GTLD’s hebben volgens Google evenveel kans om goed te scoren en hebben dus geen invloed op de zoekmachineoptimalisatie van jouw website. Ondanks deze bewering van Google zijn er cases, zoals die van coffee.club, die aantonen dat links met alleen de domeinnaam in de klikbare tekst wel meetellen in de zoekresultaten in Google. Dit is het geval wanneer een gTLD (gedeeltelijk) overeenkomt met een zoekwoord waarop je wilt matchen.

Waar je verder rekening mee moet houden bij het gebruik van een gTLD, is dat je dit richting de consument communiceert. Nederlanders zoeken vaak naar ‘bedrijfsnaam.nl’ en Duitsers naar ‘bedrijfsnaam.de’. Als je een gTLD kiest, zorg er dan voor dat je dit in jouw communicatie goed overbrengt op jouw doelgroep. Let er ten slotte ook op dat je de internationale targeting op het juiste land instelt.

Delen
Reacties
  • Tammo Peters 24 maart 2017 om 15:05

    Mooi voorbeeld van de Coffee.club. Dit bevestigt maar weer dat anchor teksten heel belangrijk zijn en dat je daar met je domeinnaamkeuze al invloed op hebt.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp