Als ondernemer wil je met e-mailmarketing graag snel en eenvoudig potentiële klanten benaderen. De vraag is echter: Hoe kom je aan een groot databestand met geschikte e-mailadressen? Je kunt ervoor kiezen om een adressenbestand te huren. Op internet zijn hier veel adviezen over te vinden. Ik ben van mening dat je het beste zelf kunt uitrekenen of dit voor jou een passende optie is.

Kopen of toch huren? Wat is het verschil?

Ik merk dat veel mensen het verschil tussen het kopen en het huren van mailadressen niet kennen. Daarom leg ik hieronder kort het verschil uit.

E-mailadressen aankopen

Het kopen van e-mailadressen gebeurt door middel van co-registratie. Co-registratie vindt bijvoorbeeld plaats wanneer iemand online een spelletje speelt en zich vervolgens inschrijft voor jouw adressenbestand. Deze persoon geeft dus expliciet toestemming om van jou een e-mail te ontvangen. Koop en gebruik je e-mailadressen zonder dat mensen toestemming hebben gegeven, dan kun je hoge boetes verwachten!

Het huren van e-mailadressen

Bij het huren van e-mailadressen maken bedrijven gebruik van aparte adreslijsten. De ontvangers die hierop staan, hebben aangegeven e-mail van partners te willen ontvangen. Als je vervolgens zo’n bestand huurt, wordt jouw e-mail verstuurd door het bedrijf dat eigenaar is van het adressenbestand. Je krijgt de e-mailadressen dus niet fysiek in handen.

Het huren van e-mailadressen is dus eenmalig en je krijgt de adressen niet in je bezit. Het voordeel is wel dat je in zeer korte tijd jouw e-mail kunt versturen naar potentiële klanten. Bij het kopen van e-mailadressen komt een langer proces kijken, maar daarna zijn de e-mailadressen wel echt van jou.

Hoe werkt het huren van e-mailadressen?

Mocht je besluiten te huren, dan is de kans groot dat je onderstaand proces doorloopt.

  1. Indien mogelijk (en zeker aan te raden) laat je de verhuurder een selectie maken op basis van kenmerken waaraan de lijst moet voldoen. Bijvoorbeeld: vrouwen tussen 18 en 40 jaar.
  2. Je levert een e-mailtemplate aan bij de verhuurder of je laat een template door de verhuurder maken.
  3. De verhuurder zet de e-mail in zijn systeem en voegt de verplichte kenmerken toe. Zo is de verhuurder wettelijk verplicht zichzelf kenbaar te maken in de e-mail. Daarnaast moet de ontvanger zich uiteraard in de e-mail kunnen uitschrijven uit het adressenbestand van de verhuurder.
  4. De e-mail wordt als test naar je opgestuurd en jij moet deze goed controleren! Kijk of alles klopt en werkt.
  5. Na jouw akkoord verzendt de verhuurder de e-mail op de afgesproken datum en tijd.
  6. Tot slot geeft de verhuurder de resultaten van jouw e-mail aan je door. Maar de belangrijkste resultaten heb je tegen die tijd waarschijnlijk allang in Google Analytics gezien.

Wat zijn de huurkosten?

De kosten voor het huren van e-mailadressen hangen van verschillende factoren af:

  • Gaat het om B2C- of B2B-adressen?
  • De selectiemogelijkheden: Wil je alleen mannen e-mailen of ook vrouwen? Wil je selecteren op een bepaalde leeftijd? Enzovoort.
  • De hoeveelheid e-mailadressen. Hierbij geldt in veel gevallen: neem je meer af, dan betaal je in verhouding minder.

Voor B2C-adressen betaal je € 0,01 tot € 0,50 per e-mailadres. Bij B2B-adressen zullen de kosten tussen € 0,20 en € 0,80 per e-mailadres bedragen.

Hoe weet ik of het huren van e-mailadressen voor mij gunstig is?

Om eerlijk te zijn: ik heb werkelijk geen idee. Dit kun je het beste zelf berekenen. Bepaal daarbij van tevoren altijd je doel, zodat je kunt berekenen of het rendabel is om gehuurde adressen in te zetten.

Hieronder geef ik een voorbeeld van zo’n berekening. Mijn doel in deze berekening is het verkopen van product X. Dit product verkoop ik via mijn webshop met € 50 winst per product.

Mijn kosten:

Ik wil 10.000 B2C-adressen huren. Deze e-mailadressen kosten mij € 0,10 per stuk. Alle overige kosten inclusief het maken van een e-mail schat ik op € 500. In totaal betaal ik dus € 1500 voor deze campagne.

Mijn opbrengsten:

Van de 10.000 ontvangers klikt 0% tot 5% op een link in de e-mail (reken eerder op 1% dan op 5%). In totaal komen er vanuit de e-mail dus 100 bezoekers op mijn website. Uit mijn webstatistieken blijkt dat de conversie op mijn website gemiddeld 4% bedraagt. Naar verwachting doen dus 4 bezoekers een aankoop.

Omdat mijn winst per product € 50 bedraagt, verdien ik dus € 200. Mijn kosten bedragen echter € 1500. Dit levert een verlies van € 1300 op. Het is aan jou om te bepalen of je het waard vindt om dit bedrag te investeren.

Belangrijk om hierbij nog wel te vermelden: in bovenstaande berekening zijn niet de indirecte verkopen of de toename van de naamsbekendheid meegenomen. Toch geeft deze rekensom je een eerste indicatie van de resultaten die je kunt verwachten.

Tips als je besluit te huren

  1. Controleer altijd of de bestanden legaal verkregen zijn.
  2. Laat je inlichten over het gemiddelde click- en openratio van de adreslijst(en).
  3. Schakel een listbroker in. Dit zijn bedrijven die van meerdere ondernemingen adressen tot hun beschikking hebben. Zij kunnen dus een betere selectie voor jou maken.
  4. Zorg voor een goede landingspagina vanuit jouw e-mail.
  5. Je mailt mensen die dit niet verwachten. Reken je dus niet rijk!

Naast het huren of kopen van e-maildatabases bestaan er uiteraard meer manieren om potentiële klanten te benaderen. Wat doe jij nog meer om nieuwe klanten binnen te halen? En over welke methodes zou jij meer willen lezen? Laat het weten in een reactie onder dit artikel.

Disclaimer: de genoemde clickratios in dit artikel zijn gebaseerd op mijn eigen ervaringen. Het is goed mogelijk dat er campagnes zijn die beter of slechter presteren.

Delen
Reacties
  • Jan Willem van Dorssen 19 januari 2017 om 20:07

    Leuk informatief stuk, Joris.
    Als een enthousiaste lezer een kleinere bandbreedte van de tariefstelling wilt hebben, dan is hij/zij welkom bij Mailbestand.nl.
    Misschien gek om de volgende tips van een verhuurder van emailadressen te krijgen, maar ook bij het huren van adressen gaat op dat je eerst 1 of meerdere tests kan (laten) uitsturen, voorafgaande aan de bulk. Van 25% opens naar 30% door een betere onderwerpregel is niet minder dan 20% beter resultaat. En sluit het goed aan bij de inhoud, is het ook geloofwaardig van onderwerp via het taalgebruik t/m de kleurstelling… het heeft zo zijn invloed.

    • Joris van de Wolfshaar 20 januari 2017 om 09:48

      Hallo Jan Willem,

      Bedankt voor je reactie. Fijn dat je het artikel waardeert. Goede aanvulling dat het A/B-testen (natuurlijk) mogelijk is. Het is zelfs, zoals je schrijft, sterk aan te raden om bij acquisitiecampagnes te testen net zoals bij de overige e-mailcampagnes. Dit zorgt ervoor dat je betere resultaten kunt behalen en meteen de gewonnen informatie kunt gebruiken bij eventuele volgende campagnes. Test dus inderdaad goed, maar zorg wel dat de testen van belang zijn. Onderwerpregeltesten zullen zorgen voor een beter openratio. Het testen van een CTA-button zorgt meestal voor een beter doorklikratio. Is dit de eerste keer dat je zoiets gaat testen? Zoek dan op internet meer informatie over AB-testen in e-mails. Zo kun je al een “beginpunt” vinden. Dit garandeert natuurlijk niet dat het bij jouw campagne ook werkt, maar je hebt in ieder geval wel een grotere kans op slagen!

      Groet,

      Joris

Reageer

Praat mee over dit onderwerp