Bij een domeinnaamregistratie kom je tegenwoordig voor een lastige keuze te staan: ga je voor een klassieke domeinextensie (zoals .nl) of toch voor een nieuwe domeinextensie (zoals .shop of .app)? Als je voor een nieuwe extensie kiest, zijn de mogelijkheden soms zeer bijzonder. In dit artikel daarom aandacht voor 10 verrassende domeinextensies.

Wat zijn nieuwe domeinextensies?

In Nederland zijn .com en .nl veruit de bekendste en populairste domeinextensies. Het domein .nl kent meer dan 5 miljoen registraties, .com kent zelfs meer dan 130 miljoen registraties. Door al deze registraties zijn veel gewilde .nl en .com domeinnamen inmiddels vergeven. Om iedereen toch een mogelijkheid te geven zijn of haar gewenste domeinnaam te registreren, geeft ICANN (de organisatie achter de toewijzing van generieke domeinnamen) sinds een aantal jaar nieuwe domeinextensies uit.

Inmiddels zijn er honderden nieuwe extensies beschikbaar voor registratie. En nog steeds worden er nieuwe extensies in de markt gezet. Denk bijvoorbeeld aan de populaire .shop extensie die je sinds 26 september overal ter wereld kunt registreren.

Ontdek 10 verrassende domeinextensies

Van .guru, .immo of .wang had je wellicht niet verwacht dat ze bestaan. Toch kun je ook deze extensies registreren. Maak kennis met 10 verrassende nieuwe domeinextensies en hun verhaal.

1. .GURU

De .GURU extensie is een van de eerste ‘nieuw’ uitgegeven extensies. Guru is de Engelse vertaling van goeroe: een meester of leraar op een bepaald gebied. Doordat .guru als eerste extensie ‘expertisegericht’ kon worden ingezet, was deze extensie wereldwijd erg populair. Inmiddels zijn er ook andere ‘expertisegerichte’ extensies verschenen zoals .coach, .training of .expert. Hierdoor is de populariteit van .guru afgenomen.

Mocht je interesse hebben in een expertise-extensie, dan adviseer ik je na te denken over wat je met je website wilt uitstralen. Met een .guru extensie valt je website mogelijk meer op, maar met een .coach of een .expert word je waarschijnlijk serieuzer genomen. Oordeel zelf: ‘Taal.guru’ of toch ‘Taal.coach’? En ‘Voetbal.guru’ of toch ‘Voetbal.expert’? Welke domeinnaam raadpleeg jij eerder voor advies?

2. .JE en .YOU

Met de extensies .je en .you kun je veel verrassende kanten op. Plaats maar eens ‘.je’ achter een willekeurig woord als ‘fiets’, dit levert je ‘fiets.je‘ op. Ditzelfde kun je doen met de extensie .you. Zo kun je ook buiten de landgrenzen je doelgroep bereiken.

Heb je dus een creatief idee, wil je een nieuw product lanceren of ben je bezig met het bedenken van een nieuwe campagne? Ga eens voor jezelf na of je .je of .you op een slimme manier kunt inzetten. It’s all about .you!

3. .IMMO

De .immo extensie is afgeleid van het Duitse woord ‘Immobilien’, dat vastgoed betekent. Wereldwijd spreken ongeveer 100 miljoen mensen Duits, waardoor deze extensie voor veel organisaties zeer waardevol is. Als je zelf werkzaam bent in de Duitse vastgoedsector, raad ik je ook zeker aan om na te gaan of de .immo domeinnaam voor jou interessant is.

Ook voor andere sectoren bestaan er specifieke extensies. Denk bijvoorbeeld aan .marketing, .food, .fashion of .music.

4. .SEX

Geloof het of niet, maar een van de populairste zoektermen op internet is ‘sex’. Hierdoor is het niet zo vreemd dat je ook een .sex extensie kunt registreren.

De .sex extensie is in het leven geroepen voor websites die een link hebben met de erotische entertainmentindustrie of voor websites die bestemd zijn voor seksuele voorlichting. Daarnaast is .sex ook een extensie die vaak geregistreerd wordt om een domeinnaam te beschermen tegen domeinkapers. Zo voorkomen veel organisaties dat iemand met hun merknaam in combinatie met de .sex extensie, aan de haal gaat.

Naast .sex kun je nog enkele andere ‘seksueelgetinte’ domeinnamen registreren zoals .porn, .xxx en .adult.

5. .WTF

‘WTF’ is een Engelstalige uiting die wordt gebruikt om verbaasdheid, boosheid of ongeloof te uiten. ‘WTF’ is ook in Nederland (voornamelijk onder de jongere generatie) goed ingeburgerd. Dit maakt de .wtf extensie heel nuttig als je wilt laten zien dat je het ergens niet mee eens bent of dat je ergens verbaasd over bent. Ook kun je de extensie inzetten als je bizarre feitjes of gebeurtenissen op je website verzamelt.

‘WTF’ is niet de enige ingeburgerde uiting of kreet die wordt gebruikt als domeinextensie. Ook .lol, .sucks en .rocks zijn domeinextensies die je kunt registreren.

6. .PRO

.PRO is niet zo nieuw als de overige domeinextensies in dit rijtje, maar is absoluut verrassend professioneel. .PRO kun je namelijk alleen registreren als je in het bezit bent van een beroepslicentie.

Na het vrijgeven van .pro in 2004 was de extensie uitsluitend te gebruiken door enkele beroepsgroepen. In 2008 is dit aangepast en kan iedereen met een beroepslicentie een eigen .pro registreren. Hierdoor is de populariteit van de extensie enorm toegenomen.

7. .HOTELES

‘Hoteles’ is de Spaanse vertaling van hotels. Ik geef toe, op het eerste gezicht is dit niet een hele verrassende extensie. De extensie wordt pas verrassend wanneer je deze in je winkelmandje gooit. Dan blijkt namelijk dat je voor deze extensie € 74.900 per jaar moet afrekenen.

De prijs van sommige extensies wordt erg hoog gelegd om zo de exclusiviteit te waarborgen. Zo is .hoteles voor bijvoorbeeld 5-sterrenhotels erg interessant: met een .hoteles extensie claimen zij hun exclusiviteit richting de consument. Daarnaast is de extensie ook praktisch. Door de hoge prijs worden er namelijk weinig verkocht, waardoor er meer keuzemogelijkheid in domeinnamen is.

Andere opvallend dure extensies zijn:

  • .spreadbetting (€ 24.900);
  • .cfd (€ 19.900);
  • .auto, .car en .cars (€ 2.999 per extensie);
  • .protection en .security (€ 2.999 per extensie);
  • .rich (€ 2.599).

8. .WANG, .TOP en .XYZ

De extensies .wang (Mandarijns voor website), .top en .xyz zijn de afgelopen jaren tegen een zeer lage prijs in de markt gezet waardoor ze erg gewild zijn. Door de vele registraties, hebben .wang, .top en .xyz domeinnamen inmiddels veel bekendheid verworven en daardoor bieden ze voor ondernemers verrassende nieuwe kansen.

Mocht je willen kiezen voor 1 van deze extensies en voornamelijk actief zijn op de Nederlandse markt, dan zou ik zelf gaan voor een .top extensie. Met deze extensie geef je namelijk aan dat jouw merk, product of dienst tot de absolute Nederlandse top behoort.

9. .BLACKFRIDAY

Black Friday (in het Nederlands ‘zwarte vrijdag’) is een Amerikaanse feestdag op de dag na Thanksgiving. Vele Amerikanen zijn vrij van hun werk en gaan massaal winkelen op deze dag. Winkels spelen hierop in door te stunten met flinke kortingen, met chaotische taferelen tot gevolg. Mocht je tijd over hebben, dan raad ik je zeker aan om in YouTube ‘Black friday USA’ in te typen.

Voor organisaties die zakendoen in Amerika en te maken hebben met Black Friday is de .blackfriday extensie zeker interessant. Daarnaast is ook in Nederland Black Friday in opkomst. Steeds meer winkels geven extra kortingen op deze dag. In de toekomst zal de populariteit van dit domein daardoor wellicht toenemen. Naast .blackfriday bestaan er ook andere domeinextensies om aanbiedingen te promoten zoals .bargains of .cheap.

10. .AMSTERDAM

Ben je een trotse Amsterdammer, is jouw bedrijf gevestigd in Amsterdam of heb je een andere link met Amsterdam die je graag wilt laten terugkomen op jouw website? Dan is wellicht een .amsterdam domein iets voor jou. Ook Hostnet is in het bezit van ‘een eigen .amsterdam domein’: Hostnet.amsterdam. Je kunt nu vast wel raden waar ons kantoor gevestigd is.

Sinds de uitgave van .amsterdam zijn in de media veel negatieve maar ook positieve berichten over de extensie verschenen. In zijn artikel ‘5 voor- en nadelen van het nieuwe .amsterdam domein‘ heeft Seph Fontane alle voor- en nadelen voor je op een rij gezet. Zelf ben ik het met zijn conclusie eens dat je bij je keuze voor .amsterdam altijd goed moet nagaan wat het doel is van jouw domeinregistratie. Zo kies je uiteindelijk het domein waarmee je jouw doelstellingen het best kunt behalen.

Claim je unieke plek op internet. Bekijk of jouw domein nog beschikbaar is.
Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp