Veel webwinkels lopen omzet mis doordat ze geen gebruik maken van gebeurtenisgedreven e-mails. Deze e-mails worden volledig geautomatiseerd verstuurd op het moment dat er een bepaalde gebeurtenis plaatsvindt. In dit artikel behandel ik 5 van deze gebeurtenissen.

Bij de inzet van gebeurtenisgedreven e-mails ligt de openratio, clickratio en het daaruit voortkomende conversiepercentage tot wel 4 keer hoger dan bij reguliere e-mailmarketingcampagnes. Na jarenlang voor verschillende webwinkels e-mailmarketing te hebben ingezet, ben ik tot de onderstaande 5 toppers gekomen. Dit zijn wat mij betreft de ‘must haves’ voor iedere webwinkel. Doe er je voordeel mee!

1. De ‘vergeten-winkelwagen-mail’

Gebeurtenis: een websitebezoeker heeft iets in je winkelwagen gezet, maar je website vervolgens verlaten zonder af te rekenen.

Veel websitebezoekers verlaten een webwinkel nadat ze iets in de winkelwagen hebben geplaatst. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Denk bijvoorbeeld aan een technisch probleem in de webwinkel, geen betaalgelegenheid omdat ze op het werk zijn of hoger uitvallende verzendkosten dan verwacht. Door bezoekers een mail te sturen nadat ze een volle winkelwagen achterlaten, krijg je mogelijk feedback. Met deze feedback spoor je eenvoudig knelpunten en drempels in jouw webwinkel op.

Daarnaast is de mail een trigger om alsnog de aankoop te voltooien. Met de ‘vergeten-winkelwagen-mail’ heb ik 10% tot 30% van de websitebezoekers terug weten te leiden naar de betreffende webwinkels. Deze mail kan dus een echte booster zijn voor je totaalomzet!

2. Felicitatie of presentje bij een verjaardag

Gebeurtenis: een klant is jarig.

Veel webwinkels zijn in het bezit van de geboortedatum van hun klanten. Door klanten een mail te sturen op hun verjaardag, krijgen ze een positieve associatie met jouw webwinkel. Je denkt namelijk aan ze op een (voor hen) belangrijke dag in het jaar.

Mijn advies is om een felicitatiemail zo persoonlijk mogelijk te maken. Je kunt hierbij in ieder geval denken aan een aanhef met een naam en een afsluiting namens het bedrijf. Vergeet ook niet een presentje toe te voegen, dit is vaak een korting voor een volgende aankoop. Om te voorkomen dat je mail alsnog overkomt als een commerciële mailing, adviseer ik om geen voorwaarden te stellen aan het gebruik van het presentje (zoals een minimaal orderbedrag).

3. Verzoek tot een shopreview of een productreview

Gebeurtenis: een websitebezoeker heeft enige tijd geleden een bestelling geplaatst.

Jouw bezoekers lezen graag ervaringen van anderen met jouw webwinkel. Op deze manier komen ze te weten of je een betrouwbare partij bent. Daarnaast willen bezoekers graag weten of de producten die jij aanbiedt anderen goed bevallen. Dit laatste is zeker van belang als je unieke producten aanbiedt. Je bezoekers kunnen dan namelijk nergens anders ervaringen met jouw product vinden.

Het verzamelen van shopreviews en productreviews zal dus de conversieratio verhogen. Kortom, een echte ‘must have’.

4. “Wij leren u graag beter kennen!”

Gebeurtenis: een websitebezoeker heeft zich ingeschreven voor de nieuwsbrief.

Heeft iemand zich ingeschreven voor je nieuwsbrief? Stuur dan een welkomstmail met daarin de vraag of diegene direct persoonlijke voorkeuren wil aangeven. Het inschrijven voor de nieuwsbrief zit op dat moment nog vers in het geheugen en iemand is daardoor sneller bereid zijn of haar voorkeuren in te vullen.

Middels deze voorkeuren kun je mails segmenteren en de boodschap in de mail afstemmen op specifieke interesses en/of voorkeuren. Dit laatste zal een aanzienlijke bijdrage leveren aan de resultaten van je e-mailmarketing.

5. Korting op een volgende aankoop of korting om weg te geven

Gebeurtenis: een websitebezoeker heeft enige tijd geleden een bestelling geplaatst.

Heb je een webwinkel waarin je producten aanbiedt die klanten met een periodiek karakter aanschaffen (bijvoorbeeld: scheermesjes)? Geef een bezoeker dan een stimulans in de vorm van een korting op de volgende bestelling. Hierdoor zullen meer klanten nogmaals een bestelling plaatsen.

Wees wel kritisch bij het evalueren van je resultaten. Je geeft namelijk marge weg die je wel weer wilt terugverdienen. Bepaal daarom van tevoren goed wat een terugkerende bestelling voor jou waard is. Als je geen producten aanbiedt met een hoog retentiegehalte, kun je de korting ook aanbieden als een cadeau waarmee de klant een familielid of vriend een genoegen kan doen.

Meer weten?

De bovenstaande 5 toppers kunnen volledig geautomatiseerd worden verstuurd. Hierbij maakt het niet uit op welke software je webwinkel draait. Benieuwd waar specifiek voor jouw webwinkel nog kansen liggen op het vlak van eventgedreven e-mail? Of heb je andere vragen? Laat hieronder een reactie achter.

Ben je een starter op het gebied van e-mailmarketing en wil je meer leren? Lees dan ook het artikel ‘7 tips om te starten met e-mailmarketing‘.

Delen
Reacties
  • Bas 27 oktober 2016 om 15:29

    Er zitten er een paar tussen die wij nog niet gebruiken. We gaan ermee aan de slag!

Reageer

Praat mee over dit onderwerp