Er zijn enorm veel gratis WordPress-thema’s te vinden op internet. Hetzelfde geldt voor betaalde WordPress-thema’s. Maar wat zijn eigenlijk de voordelen en de nadelen van een betaald thema? In dit artikel leg ik het je uit.

Voordelen van betaalde WordPress-thema’s

1. Bouw pagina’s op als een blokkendoos

Thema’s waarvoor je moet betalen, bevatten vaak de plug-in Visual Composer. Deze plug-in is ideaal voor mensen die veel verschillende webpagina’s willen bouwen. Met Visual Composer bouw je jouw pagina’s als een blokkendoos op. Hier komt geen HTML en CSS aan te pas. Wel is het optioneel om zelf CSS en HTML toe te voegen aan de bestaande blokken, zodat je je website meer kunt stijlen.

2. Support

Bij de meeste betaalde thema’s ontvang je gratis support. Als je een vraag hebt over het thema, kun je bij de maker van het thema terecht. Daarnaast worden er ook vaak handleidingen bij een betaald thema geleverd. Hierin vind je uitleg over hoe je het thema kunt opbouwen en welke functies het thema bevat.

3. Updates & nieuwe functionaliteiten

Betaalde thema’s worden vaak doorontwikkeld. Dit houdt in dat de makers het thema maandelijks verbeteren en aanvullen met nieuwe functies. Daarnaast worden betaalde thema’s ook voorzien van updates die nodig zijn wanneer WordPress zelf een update uitbrengt. De meeste themamakers bieden deze updates gratis aan na aankoop van het thema. Het enige wat je zelf hoeft te doen, is de oude bestanden overschrijven. Ik adviseer wel om altijd eerst een back-up te maken voordat je een update uitvoert.

4. Flexibel

Betaalde thema’s hebben tegenwoordig meerdere lay-outs en ‘skins’, waarmee je het thema met slechts één muisklik om kunt vormen naar een totaal andere lay-out. Betaalde thema’s zijn daarmee een stuk flexibeler en ogen ook unieker dan gratis WordPress-thema’s.

Ook bij deze flexibiliteit speelt de plug-in Visual Composer een grote rol. Met Visual Composer kun je per pagina blokken (widgets) inladen. Per blok pas je naar eigen smaak de achtergrond, de achtergrondafbeelding of de tekst aan.

5. Premium plug-ins

Bij veel betaalde thema’s ontvang je ingebouwde premium plug-ins. Een aantal veelvoorkomende premium plug-ins zijn:

  • Layerslider Met Layerslider kun je grote slider-afbeeldingen bouwen.
  • Revolution slider – Revolution slider helpt je mooie sliders te creëren. De plug-in lijkt enigzins op Layerslider.
  • Contactform 7 – Contactform 7 is op maat ingebouwd in je thema en laat gebruikers eenvoudig contactformulieren of bestelformulieren ontwikkelen.
  • Visual Composer – Dit is de eerdergenoemde plug-in waarmee je pagina’s opbouwt als een blokkendoos.

De meerwaarde van deze plug-ins? Ze bieden je meer variatie voor het bouwen van webpagina’s. Daarnaast zijn deze premium plug-ins gebruiksvriendelijker dan de meeste gratis plug-ins. Een ander voordeel is dat de meeste premium plug-ins doorontwikkeld worden. Hierdoor blijft de plug-in altijd werkzaam bij een nieuwe update van WordPress.

Nadelen van betaalde WordPress-thema’s

1. Kostprijs

De kostprijs van een premium thema ligt gemiddeld tussen € 40 en €
60. Heb je interesse in een bepaald thema? Bedenk dan vooraf goed of dit thema voor jou geschikt is. Ik adviseer je om met name te kijken naar de features die bij het thema worden geleverd. Als deze overeenkomen met jouw wensen, kun je overgaan tot de aankoop van het thema.

2. Ondersteuning is meestal tijdelijk (1 jaar gratis)

Vaak is de support bij een aangekocht thema beperkt tot 1 jaar. Dit houdt in dat je technische vragen over het aangekochte thema binnen een jaar moet stellen. Na het eerste jaar dien je vaak te betalen voor technische ondersteuning.

3. Originaliteit

De populairste premium thema’s worden heel veel verkocht. Websites die hetzelfde thema gebruiken, hebben een soortgelijke uitstraling. Mensen met WordPress-kennis kunnen daardoor vaak de websites eruit pikken die zijn gebouwd met hetzelfde thema.

Doordat de populairste thema’s honderdduizenden keren verkocht worden, kan het voorkomen dat de website van je buurman wel heel veel overeenkomsten vertoont met je eigen website. Dit risico kun je gelukkig wel verkleinen. Bijvoorbeeld door niet de standaardinstellingen te gebruiken, maar je website te personaliseren. Ook kun je kiezen voor een thema dat iets minder vaak verkocht wordt. Zo verklein je de kans dat je een andere website tegenkomt die duidelijk hetzelfde thema gebruikt.

4. Teveel functionaliteiten

Sommige premium thema’s hebben zoveel aanpasbare functies, dat het onduidelijk is wat je waar kunt aanpassen. Hierdoor gaat het gebruiksgemak achteruit en kunnen gebruikers de weg kwijtraken in WordPress.

Bekijk daarom van tevoren hoe een thema is opgebouwd en hoeveel functionaliteiten het bevat. Als tip geef ik je mee om de ervaringen van andere gebruikers te lezen. Dit geeft meestal een goede indicatie van de gebruiksvriendelijkheid van het thema.

Selectie van 5 populaire premium WordPress-thema’s

De onderstaande premium thema’s heb ik op basis van hun populariteit en mijn eigen ervaringen geselecteerd. Daarnaast heb ik gekeken naar de beoordelingen van gebruikers.

1. Avada

Het premium thema Avada is wereldwijd het meest verkochte WordPress-thema. Het thema heeft een eigen Content Management Systeem, waarmee je eenvoudig een website opbouwt. Voor dit thema heb je geen enkele CSS- of HTML-kennis nodig. Avada onderscheidt zich daarnaast door de geweldige support die de makers leveren. Vragen over het thema worden binnen 24 uur beantwoord.

Avada wordt al jarenlang doorontwikkeld, waardoor het thema altijd voorzien is van de laatste updates. Ook worden er regelmatig nieuwe functies toegevoegd, waarmee je je website verder kunt uitbouwen. Recentelijk is Avada begonnen met het uitrollen van verschillende skins. Er zijn nu 18 kant-en-klare skins voor organisaties zoals sportscholen, sauna’s, bouwbedrijven en reclamebureaus.

Meer informatie over Avada

 

2. BeTheme

BeTheme onderscheidt zich door de enorme hoeveelheid skins. Je kunt met 1 klik kiezen uit maar liefst 220 verschillende stijlen. Hierdoor bouw je heel gericht een website op die qua vormgeving goed aansluit op je onderneming. Nadat je jouw skin hebt gekozen, kun je deze naar eigen wens aanpassen. Bij BeTheme heb je zo nu en dan wel HTML- en CSS-kennis nodig, mocht je veel zelf willen aanpassen.

Conclusie: de mogelijkheden met BeTheme zijn enorm, maar voor grote aanpassingen heb je wel wat HTML- en CSS-kennis nodig.

Meer informatie over BeTheme

 

3. Newspaper

Als je op zoek bent naar een premium thema dat zich leent om een serieuze blog of nieuwssite te starten, dan raad ik Newspaper aan. Het thema bevat meer dan 10 verschillende lay-outs, waarmee je nieuwsartikelen overzichtelijk op je site verschijnen. Het thema heeft ook een reviewmodule. Hiermee kun je reviews schrijven over producten en per review een score toevoegen. Newspaper is qua vormgeving flexibel aan te passen. Voor de meeste functies is geen HTML- en/of CSS-kennis vereist.

Meer informatie over Newspaper

 

4. Bridge

Het thema Bridge richt zich net als BeTheme op skins. Nadat je het basisthema hebt geïnstalleerd, kun je via een dropdown-menu eenvoudig kiezen uit 200 skins. Voor bijna iedere bedrijfstak is er een skin beschikbaar. Deze skin kun je vervolgens naar eigen wens vormgeven. Het thema maakt verder gebruik van de eerder besproken plug-in Visual Composer.

Bridge onderscheidt zich in het visuele gedeelte. Dankzij het goede ontwerp zien afbeeldingen en video’s er zeer fraai uit op je scherm.

Meer informatie over Bridge

 

5. Shopkeeper

Als je op zoek bent naar een thema dat zich voornamelijk richt op de verkoop van producten, doe je er goed aan om te kiezen voor Shopkeeper. Shopkeeper is een mooi vormgegeven thema, dat ontwikkeld is met het oog op de gebruikerservaring van websitebezoekers. Zo kunnen websitebezoekers eenvoudig producten bestellen en deze snel afrekenen. Het thema bevat 9 verschillende homepagina-indelingen. Ook beschik je over de volgende functionaliteiten:

  • ingebouwd bestel- en trackingsysteem;
  • een couponfunctie;
  • winkelmanagement;
  • een ratingsysteem voor bezoekers;
  • een wensenlijst;
  • uitgebreide statistieken van verkochte producten.

Meer informatie over Shopkeeper

 

Ben je van plan een eigen website te gaan maken? Kijk dan hier voor meer informatie over een WordPress-website en de verschillende opties. Succes!

Delen
Reacties
  • Martin 30 september 2016 om 01:17

    Punt 3 van de nadelen ‘Orginaliteit’, is dat niet juist een nadeel van de gratis thema’s (of uberhaupt van WordPress)? De gratis thema’s worden meer gebruikt dan de betaalde.

  • Jordy Muller 30 september 2016 om 14:28

    Hi Martin,


    Leuk dat je hebt gereageerd. Om je vraag te beantwoorden: je hebt zeker gelijk dat zowel gratis thema’s als betaalde thema’s veel gebruikt worden. Dit is eigenlijk een nadelige bijkomstigheid voor beide soorten. Wel is het een stuk eenvoudiger om betaalde thema’s aan te passen, omdat ze meer opties in het admingedeelte hebben. Hierdoor oogt een thema minder generiek. Heel veel gratis thema’s hebben deze opties niet. Wil je deze thema’s qua lay-out en vormgeving aanpassen, dan heb je redelijk wat kennis van PHP, HTML en stylesheets nodig.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp