De zoektocht naar producten of diensten begint vaak bij Google. Daarom is het slim om met Google AdWords in deze zoekmachine te adverteren. Voor veel bedrijven heeft AdWords al een groot verschil gemaakt voor hun business. In dit artikel lees je meer over Google AdWords en de voordelen.

Wat is Google AdWords?

Google AdWords is het advertentieprogramma van Google. Via deze online tool kun je online campagnes opzetten en beheren. Je kunt op talloze manieren invulling geven aan het adverteren in Google, mogelijkheden genoeg.

Waarom adverteren in Google?

Stel, jij zoekt een bedrijf of product. Bijvoorbeeld een goedkoop hotel in Amsterdam of die ene zwarte Adidas-sportschoen die je zo mooi vindt. Waar start jij dan jouw zoektocht? De kans is groot dat je hiervoor een zoekmachine zoals Google gebruikt.

Nadat je jouw zoekterm hebt ingetypt, toont Google je een lijst met zoekresultaten, geordend op mate van (geschatte) relevantie. Google-advertenties hebben in deze lijst een prominente vaste plek gekregen. Wanneer je op de juiste wijze adverteert, verschijnt jouw website op een van de meest prominente plekken binnen Google, zoals op de afbeelding hieronder.

goedkoop hotel in amsterdam_google_adwords

Kenmerken van adverteren in Google

Adverteren in Google is een waardevolle manier van online adverteren dankzij een aantal kenmerken:

  • Betalen per klik – Dit is een groot voordeel ten opzichte van andere vormen van adverteren. Je betaalt namelijk alleen wanneer iemand daadwerkelijk op je advertentie klikt. Dit zijn dus vrijwel altijd mensen die meer dan gemiddeld geïnteresseerd zijn in jouw advertentie.
  • Relevant adverteren – Als je je campagne goed hebt ingesteld, toont Google je advertenties alleen aan relevante personen. Bijvoorbeeld aan personen die een voor jou relevante zoekterm hebben ingetypt of in een bepaalde regio wonen.
  • Controle over de kosten – Voor de kosten van je campagnes heb je de keuze uit diverse instellingen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een maximaal (dag)budget in te stellen. Tevens heb je talloze statistieken om je campagnes te optimaliseren.

Google AdWords opzetten

Een ander groot voordeel van Google AdWords is dat in principe iedereen zonder ervaring een campagne opzetten in Google AdWords. Waarom zou je dan nog een ‘AdWords-specialist’ inhuren? Een AdWords-specialist kan zorgen dat je het maximale uit de mogelijkheden van het programma haalt. Om de kwaliteit van deze specialisten te kunnen waarborgen, geeft Google certificeringen uit. Heeft Google een bedrijf of persoon gecertificeerd, dan mag je ervan uitgaan dat hij of zij dit programma van begin tot eind goed beheerst. Dit zie je dan ook veelal terug in de resultaten die een échte Adwords-specialist voor jouw bedrijf zal realiseren.

Benieuwd waar voor jouw bedrijf kansen liggen binnen Google AdWords? Of heb je hierin al ervaring opgedaan? Laat dan hieronder een reactie achter!

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp