In de verkoop is een aantal krachtige psychologische principes geldig. Deze principes zorgen ervoor dat iemand onbewust iets koopt. Eén van deze principes is het principe van wederkerigheid. Mits goed toegepast, leidt dit tot meer verkopen via je website.

Wat houdt wederkerigheid in? Het principe van wederkerigheid is gebaseerd op het feit dat mensen graag in balans zijn. Voordat ik daarop doorga, vertel ik eerst wat wederkerigheid inhoudt. Wederkerigheid houdt in dat als je iets geeft, je eerder iets terug mag verwachten of zelfs vragen. Cruciaal is daarbij dat je eerst iets dat waardevol voor de ander is, weggeeft. Het liefst geef je dit waardevolle gratis weg. Als de ander dit aanneemt, creëert deze een ‘schuld’ bij jou. Die ander voelt die schuld ook. Dat komt doordat mensen van balans houden. En als iets uit balans is, willen we dat zo snel mogelijk weer in balans brengen.

Hoe pas je wederkerigheid toe?

Als je eenmaal van dit principe op de hoogte bent, kun je hier gebruik van maken. Je gaat bewust disbalans creëren en vervolgens bied je een optie aan om deze disbalans op te heffen. Hoe doe je dat? Je biedt iets gratis en waardevols op je website aan. Dat kan van alles zijn. Denk daarbij aan whitepapers, e-books, checklists, quickscans, testjes, et cetera. De bedoeling erachter is dat je potentiële klant het downloadt of invult. Het moet een gevoel geven van ‘Ongelofelijk dat iemand dit gratis weggeeft.’

Het vervolg: e-mailmarketing

Als je klant dit heeft ingevuld of gedownload, vraag je iets terug. Dat kan van alles zijn, maar op een website zijn het vaak persoonlijke gegevens. Deze gegevens vormen de basis waarop je een e-mailmarketingcampagne opstart. In de praktijk blijkt dat e-mailmarketing nog steeds één van de krachtigste middelen is om meer te verkopen.

Hoe pas jij het principe van wederkerigheid toe op je website?

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp