2,8 miljard dollar. Dat is wat Instagram volgens Emarketer wereldwijd aan advertentie-inkomsten moet gaan opbrengen in 2017. En voor iedereen die staat te springen om bij te dragen aan deze hoge verwachting, volgen hier 5 belangrijke vragen die elke adverteerder zichzelf nú moet stellen.

1. Wat biedt Instagram mij als adverteerder?

Instagram heeft meer dan 400 miljoen actieve gebruikers per maand. Hiervan bevindt ruim 75% zich buiten de VS. In totaal gebruiken 2,1 miljoen Nederlanders Instagram, waarvan 992.000 dagelijks. Instagram is vooral populair onder Nederlandse jongeren. Zo blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2016 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy dat de helft van de Nederlandse scholieren en studenten Instagram gebruikt.

Het grote en toenemende aantal actieve gebruikers benadrukt het belang van Instagram. Daarnaast wint mobiel adverteren ook steeds meer terrein in Nederland. Zo voorspelt Emarketer dat een derde van de mobieletelefoon-gebruikers zich op Instagram bevindt in 2016. Instagram biedt de ideale manier om jongeren mobiel te bereiken met visueel schermvullende advertenties. Door het enorme bereik en de specifieke targetingmogelijkheden is Instagram Advertising dan ook een waardevolle toevoeging voor je online marketingmix.

Qua targeting heeft Instagram het goed bekeken. Die vindt namelijk plaats via de bijzonder specifieke Facebooktargeting. Hiermee kun je, naast demografische kenmerken, ook inspelen op (Facebook-)likes en interesses. Uiteraard behoort ook remarketing tot de mogelijkheden.

2. Wat zijn mijn mogelijkheden op Instagram?

Instagram biedt 3 verschillende soorten advertenties: Image Ads, Video Ads en Carousel Ads.
Image Ads bestaan hoofdzakelijk uit een foto en een kleine tekst. Je kunt ze zowel voor het communiceren van een CTA (Call-to-Action) als voor een brandingcampagne gebruiken. Het is voor gebruikers mogelijk om de post te liken en om erop te reageren. Rechts onder de foto is een duidelijke CTA-knop aanwezig.

Instagram ads_weblog Hostnet

De Video Ads lijken erg veel op de Image Ads, maar tonen een video van maximaal 30 seconden. Ook hier is de CTA-knop mogelijk.

Carousel Ads kennen we natuurlijk al van Facebook. In dit format kunnen we niet 1, maar 5 foto’s toevoegen. Hierdoor wordt het makkelijker om een verhaal te vertellen en de gebruiker aan te zetten tot actie.

3. Wat ga ik bereiken op Instagram?

Op Instagram kun je een aantal ‘objectives’ kiezen. De belangrijkste zijn ‘Clicks to Website’, ‘Video Views’, ‘Mobile App Installs’ en ‘Mass Awareness’.

De meeste objectives spreken voor zich. Instagram zet de advertenties aan de hand van de gekozen objective zo goed mogelijk in. ‘Mass Awareness’ is een bijzondere. Instagram garandeert impressies door de ads hoog in de feed te plaatsen. Op dit moment is ‘Mass Awareness’ alleen nog beschikbaar via een salespartner.

4. Hoe zet ik Instagram goed in?

Het is belangrijk om te beseffen dat in Nederland voornamelijk jongeren advertenties op Instagram zien. Aanprijzingen voor een zakelijk softwarepakket zijn waarschijnlijk dus nog niet erg effectief.

Daarnaast draait Instagram om beeld en kwaliteit. Instagram zal er veel aan gelegen zijn om de kwaliteit hoog te houden. Via een ‘Relevance Score’-systeem krijgt kwaliteitscontent een groot voordeel ten opzichte van de rest. Het nieuwe algoritme dat Instagram dit voorjaar introduceerde, versterkt dit effect. Sindsdien zie je bovenaan niet langer de meest recente posts, maar de meest relevante posts.

Wij adviseren onze klanten om een ietwat ‘kunstzinnige’ insteek te kiezen, die dicht bij het bedrijf staat en bijdraagt aan de boodschap. Gebruik dus net even een ander slag afbeelding dan op Facebook, maar let op dat ze wel bij het merk passen. De afbeelding moet op zichzelf de kracht hebben om de aandacht meteen te trekken. Kijk bijvoorbeeld eens bij @suitsupply voor een best practice. Via een slimgeplaatste link leidt Suitsupply gebruikers naar hun ‘Instagram Shop’, waar ze alle kleding van de foto direct kunnen aanschaffen.

suitsupply_weblog hostnet_instagram

Onze ervaring met Facebook leert dat het belangrijk is om de interesses van de doelgroep goed voor ogen te hebben. Facebook en Instagram bieden prachtige targetingopties, dus maak daar goed gebruik van!

5. Wat zijn de verwachtingen?

Er wordt in de Verenigde Staten al een tijd geadverteerd op Instagram en de resultaten zijn goed. Instagram heeft een aantal mooie resultaten op een rij gezet. In Nederland is adverteren op Instagram sinds september 2015 mogelijk. Ook hier zien steeds meer bedrijven de mogelijkheden van het populaire netwerk.

Wat moet ik verder nog weten

Het plaatsen van Instagram-advertenties loopt geheel via Facebook. In de Power Editor van Facebook is sinds kort de optie voor Instagram zichtbaar als extra placement-optie. Ook het advertentiebudget loopt dus via Facebook.

Heb je nog vragen over Instagram Advertising? Stel ze dan gerust onder dit artikel.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp