Je kennis delen via een e-zine is de makkelijkste en goedkoopste manier om klanten te krijgen. Door regelmatig interessante artikelen voor je doelgroep te schrijven, maak je je expertise zichtbaar. Bovendien bouw je automatisch een mailinglijst op van potentiële klanten waarmee je contact mag en kunt onderhouden.

Maar het regelmatig schrijven van artikelen lijkt je misschien enorm veel werk. De ervaring die je hebt met schrijven, is gebaseerd op doorwrochte analyses, perfecte grammatica en een standaard ‘goede’ opbouw. Een artikel dreigt daardoor lang en saai te worden. Bovendien is het zoveel werk om het volgens ‘de regels’ te doen, dat je er bijna niet aan durft te beginnen. Het zou me dan ook niet verbazen als jij bij het schrijven van een aantrekkelijk artikel denkt: een berg werk! Waardoor je er niet aan wilt denken om dat op regelmatige basis voor een e-zine te moeten doen.

Of je hebt het idee dat een e-zine of nieuwsbrief verschillende onderwerpen moet bevatten. Een hoeveelheid en variëteit aan tips, onderwerpen en weetjes waarvan je vermoedt dat je ze niet bij elkaar kunt bedenken.

Het gevolg is dat je niet begint aan een e-zine óf dat jouw e-zine niet gelezen wordt omdat het veel te lang en/of te saai is. Doordat je te veel wilt vertellen in 1 artikel, nieuwsbrief of e-zine mis je de kans om potentiële klanten op een waardevolle manier kennis te laten maken met jouw expertise. En mis je dus de kans dat zij ervaren hoe waardevol jouw dienstverlening voor hen kan zijn.

Dit voorkom je door het onderwerp van een artikel voor je e-zine sterk af te bakenen. Je hoeft niet alles wat je weet in een artikel te plaatsen. Een e-zine is een snel medium. Lezers willen een kort en krachtig antwoord op een vraag, een interessant weetje of een waardevolle tip. Maak het voor jezelf niet ingewikkelder dan het is. Mensen zoeken in jouw e-zine een waardevolle tip, geen roman.

Dit zijn 5 tips om een e-zine leesbaar én schrijfbaar te houden:

  1. Beperk je e-zine tot 1 hoofdartikel per nummer – En houd het bij dat ene artikel. Dat is overzichtelijk voor je lezers. En behapbaar voor jezelf.
  2. Beperk een artikel tot zo’n 500 tot hooguit 750 woorden  Houd het dus kort. Een lengte van 500 tot 750 woorden leest een lezer met een gemiddelde leessnelheid in 2 tot 3 minuten. Dat is een hoeveelheid tijd die bijna iedereen kan en wil opbrengen voor jouw informatie.
  3. Beperk het artikel tot 1 onderwerp – De kans is groot dat dit voor jouw gevoel een deelonderwerp is van alles waar je mee bezig bent. Realiseer je bij het schrijven dat jij de expert bent. En dat jij dus heel veel meer weet over het onderwerp dan jouw lezers. Wat voor jou een subonderwerp of een detail is, is voor hen volstrekt nieuwe informatie.
  4. Zorg ervoor dat je lezers kunnen ‘koppensnellen’ – Misschien is het je al opgevallen dat je mijn artikelen kunt volgen door alleen de (vetgedrukte) eerste zin van elke alinea te lezen. Hiermee geef ik je de kans om razendsnel een gevoel te krijgen bij de inhoud van het artikel. Je scant de hoofdlijnen en kunt daarna beslissen of het interessant genoeg is om meer de diepte in te gaan en ook de rest te lezen. Dat is handig voor jou als lezer, maar heeft voor mij als schrijver ook voordelen:
    – Het vergroot de kans dat je in tijden van drukte mijn mail opent omdat je weet dat het je hooguit 30 seconden kost om de inhoudelijke hoofdlijnen tot je te nemen.
    – Als je alleen de hoofdlijnen leest, krijg je een gevoel voor wat ik je te bieden heb.
    Die wetenschap kun je in jouw artikelen ook gebruiken!
  5. Houd je niet te sterk vast aan de Nederlandse les – Perfecte grammatica is onnodig. Keurige zinnen zijn saai. Schrijf zoals je praat en alsof je tegen je lezer praat. Daarmee maak je contact en zorg je ervoor dat je epistel leesbaar is voor je doelgroep. Kort en krachtig!

Kortom: het schrijven van een e-zine-artikel is minder werk dan je denkt zolang je het beperkt tot een deelaspect dat je kort en krachtig beschrijft. Artikelen schrijven is de beste en goedkoopste manier om je expertise zichtbaar te maken en een mailinglijst op te bouwen van potentiële klanten waarmee je contact mag en kunt onderhouden. Je netwerkt vanachter je bureau! De ideale manier om met minder moeite meer klanten te krijgen.

Hoe doe jij dat met artikelen schrijven? Heb je nog tips voor de lezers?

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp