Een website bestaat uit plaatjes, filmpjes en tekst. Goede teksten schrijven voor je website is lastig. Je moet met veel zaken rekening houden. Zo neem je de ideale klant in gedachten als je schrijft. Je schrijft naar de lezer toe. Wil je de klant overtuigen, dan gebruik je de structuur van overtuigend schrijven. Daarnaast is een klantgerichte tekst belangrijk, wil je klantvriendelijk en klantgericht overkomen. Over klantgerichte teksten gaat dit artikel. Want klantgerichte webteksten krijg je met een paar simpele stijlaanpassingen makkelijk voor elkaar.

Schrap hulpwerkwoorden

De truc om klantgerichte teksten te krijgen, is door op het gebruik van hulpwerkwoorden te letten. Je hebt hoofdwerkwoorden en hulpwerkwoorden. Een hulpwerkwoord is een werkwoord dat een betekenis toevoegt aan een ander werkwoord en daardoor niet zelfstandig voorkomt. Laat ik dat met een voorbeeld duidelijk maken: “Ik heb een niet-klantgerichte tekst geschreven.” Het woord ‘heb’ is een hulpwerkwoord bij het werkwoord ‘geschreven’. Als je veel hulpwerkwoorden gebruikt, maak je zinnen onnodig lang en saai. De truc is om ze te schrappen. Dus: “Ik schreef een niet-klantgerichte tekst.”

De lijdende vorm

Je hebt de bedrijvende vorm en de lijdende vorm. De bedrijvende vorm is actief en de lijdende vorm is passief. Het hulpwerkwoord voor de lijdende vorm is ‘worden’ en soms ‘zijn’. De lijdende vorm heeft een aantal nadelen. Als je vaak de lijdende vorm toepast, worden teksten saai en onpersoonlijk. Het klinkt vaak ook ouderwets. Een voorbeeld: “De schoenen worden binnen een dag geleverd”. ‘Worden’ is het hulpwerkwoord en ‘geleverd’ het hoofdwerkwoord. Deze zin maak je bedrijvend (actief) door te vragen ‘Door wie?’. Het antwoord op die vraag verwerk je in de zin. Dus dan wordt de actieve zin: “Wij leveren de schoenen binnen een dag.”

Zullen

Om aan te geven dat iets in de toekomst gebeurt, gebruik je het werkwoord ‘zullen’. Vaak is dit werkwoord overbodig, omdat uit de context blijkt dat iets in de toekomst plaatsvindt. Bijvoorbeeld: “U heeft de goederen teruggestuurd, wij zullen de goederen crediteren.” Dit schrijf je klantgerichter door ‘zullen’ weg te laten: “Wij hebben de goederen ontvangen. U ontvangt een creditnota.”

Door te letten op de hulpwerkwoorden en deze te schrappen, zijn je teksten helderder en directer. Dit is een gemakkelijke manier om je webteksten klantgerichter te maken.

Delen
Reacties
  • Rebekka Spaans 16 juni 2016 om 14:04

    Super van je. Dank je wel. Hier heb ik wat aan.

  • Jenny Smets 29 juni 2016 om 14:55

    Bedankt René, direct toepasbaar. Erg fijn. Ik wilde je een foto sturen van mijn pas geprinte flyer (had ik toch eerder moeten weten 😉 met correcties naar aanleiding van je artikel maar dat lukt hier niet.

    Bedankt

  • Esther Bos - managed services gebruiker 13 juli 2016 om 15:32

    Goedemiddag René, fijn artikel. Dank je! Ik heb een aantal van mijn teksten nagelopen aan de hand van jouw tips en zie inderdaad punten ter verbetering. Heel fijn om mijn werk kritisch te kunnen bekijken vanuit een ander perspectief!

Reageer

Praat mee over dit onderwerp