De meesten van ons hebben wel eens van een positionering gehoord. Vaak wordt deze term verward met een zogenaamde ‘propositie’, dit is echter niet één en hetzelfde begrip. In dit artikel leer je wat een positionering precies is en wat de meerwaarde hiervan is voor jouw bedrijf.

Wat is een positionering?

Een positionering is een (gewenste) breinpositie bij mensen van jouw bedrijf, product of merk ten opzichte van jouw concurrenten. Het gaat dus over bepaalde ideeën en associaties die mensen daarbij hebben. Jouw hersenen roepen bij het horen van merken als Apple, Jaguar en Media Markt ongetwijfeld bepaalde associaties op. Deze associaties zijn ons grotendeels door marketing en communicatie ‘aangeleerd’.

Wat is het verschil met een propositie?

Een propositie is in feite het concreet maken van de positionering in een bepaalde communicatie-uiting. Een propositie kan per gebruikt kanaal verschillen. Zo kan een bepaald bedrijf de ene keer ‘2 halen 1 betalen’ als propositie hebben, terwijl ze tijdens een andere communicatie-uiting ‘snelle bezorging’ als propositie inzetten. Het is wel belangrijk dat de propositie altijd past binnen de gekozen positionering, om verwarring te voorkomen.

Stel dat een keten als Zeeman in een bepaalde communicatie-uiting zou zeggen: “Voor kleding van zeer hoge kwaliteit met een perfect en modern design moet je bij Zeeman zijn”, dan past deze claim niet bij hun positionering en ontstaat bij mensen zeker verwarring. Dit moet je natuurlijk altijd zien te voorkomen.

Waarom is een positionering van belang?

Een bekende uitspraak van autofabrikant Henry Ford was: “Wij kunnen onze auto’s elke kleur maken die de klant wenst, zo lang het maar zwart is”. Als een merk tegenwoordig een dergelijke uitspraak zou doen, zou het merk geen lang leven zijn beschoren. De tijden van massaproductie zijn dan ook (grotendeels) voorbij. Het aanbod van producten is tegenwoordig enorm en daarmee ook de concurrentie. Wil je je als bedrijf écht onderscheiden dan moet je een onderscheidende positionering hebben die mensen ‘leert’ hoe jouw aanbod zich verhoudt ten opzichte van jouw concurrenten.

Het is belangrijk dat je de gekozen positionering integreert binnen je gehele bedrijf. Zo snapt iedereen dat een duur en luxe horlogemerk, dat de wijze van productpresentatie en winkelinrichting van een Aldi of Kruidvat hanteert, weinig kans van slagen heeft. Het geheel moet gewoonweg ‘kloppen’.

Marketingstrategieontwikkeling en positionering bedenken

Idealiter zou elk bedrijf (naast een positionering) over een gedegen marketingstrategie moeten beschikken. De positionering vormt binnen een marketingstrategie een belangrijk onderdeel.

Een slimme en onderscheidende positionering bedenken is niet zo eenvoudig als het wellicht lijkt. Omdat een positionering jouw bedrijf moet zien te onderscheiden van concurrenten, is het belangrijk de positioneringen van je concurrenten zo helder mogelijk te krijgen. Probeer hierbij breder te kijken dan alleen directe concurrenten.

Zo zal een brasserie in het stadscentrum zich al snel vergelijken met andere brasserieën in de buurt. Terwijl bijvoorbeeld de AH to go die om de hoek zit ook een (grote) concurrent kan zijn.

En nu…?

Neem je huidige positionering eens opnieuw onder de loep:

  • Start met het inventariseren van de positioneringen van je concurrenten en vergelijk deze met je eigen positionering. Voldoet deze nog en is deze nog steeds onderscheidend genoeg?
  • Ga ook eens na in hoeverre je de gekozen positionering hebt ‘vertaald’ binnen je gehele bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan jouw website, klantenservice, marketingacties, communicatie-uitingen, personeelsbeleid, vestigingslocatie, prijzen et cetera.

In een volgend artikel zal ik nog een aantal tips geven die je kunt gebruiken om tot een onderscheidende positionering te komen. Loop je nu al ergens tegenaan bij het ontwikkelen van een goede positionering? Laat dan een reactie achter onder dit artikel om hulp en advies te krijgen van andere ondernemers.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp