Als website-eigenaar is SEO vast bekend terrein voor je. Maar, dragen je SEO -activiteiten bij aan jouw online doelen? Dan bedoel ik niet alleen geoptimaliseerde webpagina’s, maar ook organisch verkeer en conversies. In dit artikel geef ik je 3 tips waarmee je jouw SEO-activiteiten naar een hoger niveau tilt.

Let op organische concurrentie

Het is heel belangrijk om goede zoekwoorden te vinden om je content mee te schrijven en te optimaliseren. De zoekwoordplanner van Google Adwords wordt bij deze zoekwoordanalyses veel gebruikt. Deze tool is superhandig om zoekvolumes te bepalen en om inspiratie op te doen voor nieuwe zoekwoorden. Je leert hiermee echt hoe je doelgroep op Google zoekt.

De concurrentie die de zoekwoordplanner toont, is echter concurrentie in een aantal Google-advertenties. Dit is iets anders dan de organische concurrentie. Tools zoals SEMrush geven inzicht in het organische zoekvolume. Ook in de Keyword Suggestion Tool van Webtexttool wordt de organische concurrentie weergegeven. Houd bij je zoekwoordenonderzoek ook rekening met deze organische concurrentie.

Voeg intenties toe aan je zoektermen

Aan bepaalde termen kun je zien in welke fase van het koopproces iemand zit. Deze termen kun je slim gebruiken bij het uitkiezen van je zoekterm en het inrichten van je landingspagina. Woorden zoals ‘vergelijking’ en ‘review’ tonen aan dat iemand zich in de oriënterende fase bevindt. Een koopintentie is herkenbaar aan termen als ‘kopen’, ‘korting’ of ‘coupon’.

Stel dat jouw website draait om houtkachels van het merk Altech. Je kunt dan inspelen op verschillende intenties door het als volgt in te richten:

SEO

Combineer Google Search Console met webanalytics

Nog een quickwin om het optimale uit je organische verkeer te halen, is om data uit Google Search Console en je webanalytics te combineren. In Google Search Console kun je zien op welke organische zoektermen je vindbaar bent. Naast de organische zoektermen is het interessant om te kijken naar de bestemmingspagina’s, de bounce rate en de doelen die worden behaald.

Word je vaak gevonden op een zoekterm, maar is je bounce rate hoog? Mogelijk sluit de pagina niet aan bij de verwachtingen van de bezoeker. Is de bounce rate van een bepaalde pagina goed, maar blijft het organische verkeer achter, dan kun je onderzoeken of je de pagina kunt optimaliseren.

Heb je aanvullingen?
Dit zijn 3 praktische tips om meteen toe te passen en SEO bij te laten dragen aan jouw online doelen. Heb jij aanvullingen? Wij lezen ze graag!

Delen
Reacties
  • Albert Mensinga 25 februari 2016 om 11:35

    Dank je Kyrill, B2B zoekt anders dan B2C. Heb je tips voor B2B-ondernemers?

  • Kyrill Poelmans 03 maart 2016 om 23:27

    Hi Albert,

    dat is een goeie vraag! 😉

    Vaak zal een B2B verkoopproces wat anders in elkaar zitten dan een B2C sale. Een B2B sale gebeurt minder vaak direct online. In je SEO strategie zou je daar op in kunnen spelen. Meer op de content en keywords werken die in de lead-fase relevant zijn. Waar zijn prospects naar op zoek, wat willen ze weten en wat kun je daarover vertellen in het traject voor de echte sale. Dit zou zich kunnen vertalen in (veel) vrij specifieke zoektermen waar je content op gaat maken en gaat optimaliseren (longtail).

    • Albert Mensinga 07 maart 2016 om 11:04

      Klopt. In NL zo goed als NIET online zelfs. Awareness, Awareness en Awareness dus. Werk aan de winkel! De taal van de branche spreken en de juiste snaar raken zijn nog wel dingetjes. Wil je geloven dat ik wekelijks (via inbound) minstens 2 calls krijg die hierover gaan?

Reageer

Praat mee over dit onderwerp