In deel 1 schreef ik: “Ik zie organisaties worstelen met de zakelijke inzet van social media. Ondernemers vragen me om advies over gebruik en toepassing van de kanalen.” Mijn advies is een vraag: “Waar en hoe is je markt actief? Daar moet je zijn!” Dit advies is echter niet bevredigend: zonder verder actie te ondernemen verdwijnt de ondernemer uit het zicht.

Sterker nog: het verwart de B2B-ondernemer (m/v) met plannen om social media in te zetten. Hij weet niet hoe en ziet vaker niet dan wel dat bedrijven in zijn branche actief zijn op de kanalen van zijn keuze. En van interactie is al helemaal geen sprake. Dus, waarom social media?

Dialoog via social media

Buitenlandse ondernemingen zetten Facebook in om te laten zien wie ze zijn en geven een kijkje in hun bedrijf. Bedrijven voeren dialogen met hun markt via Twitter en discussiëren ‘op niveau’ met branchegenoten op LinkedIn. In Nederland gaat dit echt anders.

Ik beperk me tot de in ons land meest gebruikte socialmedia-kanalen: LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram. Zoals in deel 1 beloofd, geef ik enkele voorbeelden van Nederlandse B2B-bedrijven die social media inzetten. Want: hoe doen zij dat dan?

De mogelijkheden met LinkedIn

Zakelijk gezien kun je als persoon en ondernemer (werknemer) niet zonder een LinkedIn-profiel. Iedere ondernemer heeft er wel één. En zo niet: maak er dan vandaag nog één aan. Zonder LinkedIn-profiel besta je niet.

Een bedrijfspagina is iets heel anders: hij gaat over je bedrijf en niet over de persoon als functionaris. Zo’n bedrijfspagina op LinkedIn heeft veel voordelen, zowel voor de lezer als voor de zender. Zo is het vaak een betere ‘Over ons’-pagina dan de eigen bedrijfswebsite. En het is een uitstekende manier om LinkedIn-gebruikers (je netwerk) de gelegenheid te geven je bedrijf te volgen, bijvoorbeeld door marktrelevante publicaties (‘Recente updates’) van jezelf of van collega’s.

In de rechterkolom (ik ga even uit van de desktopversie) lees je af welke van je LinkedIn-connecties er bij het bedrijf werken, welke carrièremogelijkheden er zijn, je vindt er gerelateerde showcases, groepen en nog veel meer. Verdiep je er eens in (check het kopje ‘Interesses’ van je LinkedIn).

Ik kom wekelijks mensen tegen die geen idee hebben van de mogelijkheden op LinkedIn. Zonde, want LinkedIn biedt de actieve en marktgerichte ondernemer enorm veel kansen. FYI: mijn netwerk groeit wekelijks kwalitatief door reactie op mijn (prikkelende) reacties in discussies. Ik ben blij met deze leads. Ik kan me voorstellen dat een actief LinkedIn-beleid een bijdrage kan leveren aan je imago.

Voorbeelden AFAS en Exact

In de content- en inboundmarketing zijn 2 heel goede voorbeelden: AFAS en Exact Software. Beiden hebben hun LinkedIn-pagina’s goed voor elkaar.

AFAS toont een fijne stroom van thought leadership. Mooie artikelen waarvan telkens de laatste reacties zichtbaar zijn.

Op de Exact-pagina is het niet anders. Je krijgt direct een goede indruk van het bedrijf zonder de dwingende navigatie van een bedrijfswebsite. Er valt ook niet veel te kiezen: LinkedIn geeft de structuur aan.

Nog meer voorbeelden? Ik volg MVO Nederland, Royal IHC en BMC Advies en vind dat waardevolle pagina’s.

Mijn advies voor LinkedIn

Een voorwaarde voor een bedrijfspagina op LinkedIn is dat je als merk zinnige dingen meldt. Ik adviseer om minimaal 2 keer per maand een artikel te plaatsen en 2 keer per week de reacties in de gaten te houden. De LinkedIn-bedrijfspagina bijhouden lijkt me een werkje voor Sales. Als het goed is, doet Sales aan relatiemanagement (CRM).

De contentstrategie zou ik met Marketing afstemmen. Die mogen ook voor de artikelen zorgen. Ontvangergericht graag. Social media is voor de Awareness-fase.

Ga eens naar LinkedIn en kijk hoe bedrijven (bijvoorbeeld in je branche) het doen. Zij gingen je voor, leer ervan.

Ik maak graag reclame voor specialisten die veel beter zijn dan ik. Wil je alle ins & outs van ‘LinkedIn voor bedrijven’ weten? Lees dan de blogs van Corinne Keijzer.

De mogelijkheden met Facebook

De horror van elk bedrijf: wat moeten we in hemelsnaam op Facebook? Nou, als je markt er rondsnuffelt, vast meer dan je denkt. Vooral bedrijven die internationaal zijn, ontdekken dat een groot deel van de markt aan Facebook doet.

Waar LinkedIn meer informatief en zakelijk is, geeft Facebook de mogelijkheid om een verhaal te vertellen. Een beeldverhaal zelfs. Met korte en licht verteerbare berichten geef je een persoonlijke kijk in je bedrijf. Video’s zijn ook mogelijk.

Net als bij LinkedIn verschilt de opzet en werking van een persoonlijke pagina met een bedrijfspagina. In principe lijkt de structuur gelijk, the devil is in the details. Houd in de gaten dat je als bedrijf publiceert. Behandel je tijdlijn als een muurkrant. Publiceer marktgerichte artikelen en vermijd salesgerichte boodschappen.

Laat zien wat je werknemers doen: laat ze aan het woord en breng ze in beeld. Tevreden werknemers zijn de beste ambassadeurs van je bedrijf!

Social media als onmisbaar marketingkanaal

Nog niet zo lang geleden was ik te gast bij Rioned. Directeur Jan Pieters zei: “Onze social media zijn een onmisbaar marketingkanaal geworden. Wij delen informatie met de markt, maar zij praten ook terug. Ik vind het leuk om te zien wat klanten spontaan over ons vertellen in de reviews op Facebook. Tevreden klanten zijn goede online ambassadeurs. Hun woord heeft online een enorm bereik en waarde.”

Op de Facebook-tijdlijn kun je de (ongecensureerde) interactie terugzien. De publicaties zijn zo opgesteld dat ze zorgen voor dialoog. Het zijn vooral geen salesboodschappen.

Naast positieve berichten vallen er ook af en toe kritische noten. Je hebt je publiek niet in de hand. De webredactie bepaalt hoe ze hiermee omgaan.

Ik vind het geen goed idee om een junior medewerker de verantwoordelijkheid te geven over ‘het gezicht’ van de organisatie. Naast redactionele vaardigheden is enige mensenkennis en diplomatie vereist. Webredactie is in mijn ogen een functie voor een senior marketingcommunicatiemedewerker.

Retailpagina’s kom je op Facebook voldoende tegen. B2B-ondernemingen zijn dunner gezaaid. Jammer, want Nederland telt duizenden bedrijven met verhalen waar hun markt echt op zit te wachten. Wie pakt ’m op?

Voorbeelden Royal Boon en Interveste

Ik geef een aantal voorbeelden. Royal Boon uit Edam publiceert een fijne mix van bedrijfswetenswaardigheden, arbeidsmarktcommunicatie en product- en branche-innovatie. Ik kan me voorstellen dat je op ‘vind ik leuk’ klikt. Maak de vertaling naar je eigen bedrijf: dit is echt een prettig voorbeeld.

De Facebookpagina van Interveste is duidelijk over de propositie: verhuur van tijdelijke woningen en werkruimtes. Logisch dat de factor ‘mens’ niet in beeld komt, want welke tijdelijke bewoner wil er met z’n hele hebben en houden op Facebook staan? In de nieuwsbrief kom ik regelmatig een verhaal van een tevreden bewoner tegen. Zo’n case mag van mij ook op de Facebooktijdlijn.

Andere voorbeelden

Ik geef buitenlandse voorbeelden, gewoon omdat ze vaak zoveel beter zijn. Honeywell is informatief en perfect toegesneden op invulling van de Awareness-fase. De Nederlandse pagina van Cisco volgt haar Amerikaanse voorbeeld met lekkere informatie. Kijk eens naar de actiepagina’s van de Utrechtse Jaarbeurs: Beautybeurs, Motorbeurs , KreaDo et cetera. B2C, dat wel.

Facebook is een heerlijk kanaal om te laten zien wie je bent en wat je doet. Vertel het verhaal van je bedrijf, maak het persoonlijk.

6 tips voor Facebook

  1. Interactie op Facebook is publiek, houd daar rekening mee. Zorg voor een positieve noot en houd het luchtig, daar houden mensen van.
  2. Beeld en video zijn belangrijk op Facebook. Plaats geen scheve en gelige kiekjes. Investeer in een goede smartphone, dat werkt sneller en fijner dan een camera. Zorg dat werknemers toestemming geven voor publicatie.
  3. Facebook kan een dynamisch en actief medium zijn. Net als Twitter verwacht je publiek dat je als merk snel reageert. Denk na wat er kan en wie de Facebook-bedrijfspagina kan verzorgen.
  4. Een creatieve marketingmedewerker met voldoende empathisch vermogen en enige ervaring met beeld en geluid is fijn.
  5. Laat je markt aan het woord en trap niet in de val van familie-, kennissen- en collegareacties. Geef het tijd.
  6. Facebook werkt alleen als dit een voor je markt waardevol kanaal is. Blijkt het dit niet te zijn: over en sluiten en op een later moment opnieuw proberen.

Social media en bedrijven: deel 3
Volgende keer (in deel 3) geef ik voorbeelden om als B2B-bedrijf Twitter en Instagram in te zetten. Heb je vragen? Stel ze gerust.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp