Ja, je leest het goed, ik gebruik het L-woord, linkbuilding: het laten plaatsen van links naar jouw website op andere websites zodat jouw website hoger komt in Google.

Als je artikelen over SEO leest, lijkt het af en toe alsof het niet meer mag, het niet meer zou werken. Maar de mensen die met hun schoenen in de dagelijkse SEO-modder staan, weten dat je website zonder backlinks niet gaat ranken.

Goede posities in Google

Voor de duidelijkheid: goede posities in Google beginnen met zoekwoordonderzoek en zorgen dat de site technisch in orde en geoptimaliseerd is voor jouw belangrijkste termen. Dit heet ‘on-page SEO’ en wordt steeds belangrijker. Maar daar gaat dit artikel niet over.

Dit artikel gaat over wat je makkelijk zelf buiten je eigen website kunt doen om hoger te komen in Google. Dat noemen ze ‘off-page SEO’, en werd vroeger dus ‘oneerbiedig’ linkbuilding genoemd.

Wat kun je zelf doen?

Er is veel over te lezen, misschien wel té veel. Maar dit artikel gaat dus over wat je makkelijk zelf kunt doen, en dan valt er een hoop af! Want als je het al eens geprobeerd hebt, weet je het. 90% van wat je online leest over linkbuilding is voor de meeste lezers van dit artikel onbruikbaar:

  • Het is niet in Nederland mogelijk.
  • Je hebt nog geen ‘top content’.
  • Je hebt die dure tool niet tot je beschikking.
  • Je hebt geen netwerk van eigen websites voor linkruil.
  • Je hebt geen honderden uren beschikbaar.
  • Je hebt niet het budget om een bureau in te schakelen.

Contentmarketing

Door bovenstaande redenen is contentmarketing voor veel website-eigenaren niet haalbaar. Begrijp me niet verkeerd; ook ik ben van mening dat contentmarketing de drijvende kracht achter je online aanwezigheid zou moeten zijn. Als je het goed doet, ontstaan vanzelf relevante en sterke backlinks.

Je kunt nu al veel doen om je rankings te verbeteren zonder een uitgebreide contentstrategie op te zetten. Daarom heb ik de methoden die ik ken voor je op een rij gezet.

Zaken om op te letten

Om geen rode vlaggen bij Google omhoog te laten gaan, is het in 2016 belangrijk om op de volgende punten te letten:

  • Ga niet voor volume – Ga voor relevantie en reputatie. 20 tot 30 relevante links van verschillende websites van een beetje redelijke kwaliteit zijn in Nederland vaak genoeg om op de meeste zoektermen hoog te ranken.
  • Let op je onderaannemer – Geef geen opdracht aan iemand om te linkbuilden als je niet 100% zeker weet dat hij of zij geen software gebruikt om automatisch een groot aantal links voor je te bouwen.
  • Probeer links te krijgen van ‘respectabele’ websites – Bekijk de website en volg je gevoel; is dit spammerig of niet? (Of vraag een SEO-specialist hun backlinkprofiel te checken.)
  • Probeer links van verschillende websites te krijgen – Let op dat het niet veel links van dezelfde website zijn, maar maak je aanwezigheid niet te ‘dun’ op fora en socialmedia-sites.
  • Varieer de anchortekst – Gebruik de zoekterm in niet meer dan 30 à 40% van de backlinks.
  • Gebruik tools voor beter resultaat – Om te kijken hoe ‘sterk’ pagina’s zijn waarvandaan je een link krijgt, kun je de Moz-toolbar gebruiken. Deze is gratis te installeren voor Chrome en Firefox. Door deze toolbar zie je hoe sterk een pagina is door middel van de Page Authority (PA) en Domain Authority (DA). Om te zien welke sterke backlinks je concurrent heeft, kun je de Open Site Explorer van Moz gebruiken.

Bestaande relaties en diensten die je gebruikt

Maak een lijst van bedrijven waar je mee werkt, en bedenk hoe je een link kunt ontvangen van ze. Je kunt leveranciers vragen om een testimonial te ruilen voor een link. Prent het bij de inkoper of netwerker van de zaak (dat ben je misschien zelf wel) in dat hij of zij steeds op zijn vizier houdt linkjes te bemachtigen.

Claim je link

Google je bedrijfsnaam, en kijk waar je naam staat zonder dat ze een link naar je website hebben geplaatst. Mail de eigenaar met het verzoek er een linkje van te maken. Zo gepiept, grote kans op succes!

Socialmedia-profielen

Meld je aan bij relevante socialmedia-websites. Op je profielpagina kun je een link naar je website maken. Denk in ieder geval aan Google+, YouTube, Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest.

Persberichten

Minder moeilijk dan het lijkt, en als je er vaak één uitgooit, zul je zeker resultaat zien. Denk aan onderwerpen zoals innovaties, productlanceringen, wedstrijden, lezingen, bedrijfsnieuws, et cetera. Je kunt voor ieder bedrijf iedere maand een persbericht bedenken!

Verdiep je eens in wat een persbericht succesvol maakt door dit artikel te lezen. En zorg dat er op jouw blog een achtergrondartikel staat waar je in het persbericht naar verwijst. Bijvoorbeeld de resultaten van de enquête of de voorwaarden voor de wedstrijd. Dan krijg je met een beetje geluk in één keer een hoop backlinks.

Maak een lijst met adressen aan van de voor jou relevante media. Denk hierbij aan de reguliere kranten en bladen, maar zeker ook de specifieke vakbladen uit jouw branche, of de branche van je klanten.

Denk ook aan lokale publicaties, zowel op papier als online. Maak gebruik van online verspreiding via Nieuwsbank. Of via het ANP als je een keer wilt uitpakken.

Forumlinks

Zoek welke fora in jouw markt relevant zijn. Google anders de naam van jouw markt met ‘forum’ erachter. Voor dienstverleners kun je denken aan Higherlevel. Doe mee met discussies op die fora. Reageer op nieuwe berichten, het liefst als één van de eerste. Geef, indien mogelijk, het definitieve antwoord. Doe dit zo uitgebreid mogelijk en eventueel met links naar onderbouwing op andere sites.

Op fora bevatten die reacties vaak een link naar je profielpagina waar de link naar jouw website staat. Reageren is dus eigenlijk intern linkbuilden op dat forum, en dat maakt de link naar jouw website steeds sterker!

Bloggers

Maak een lijst met bloggers uit je niche. Zoek het e-mailadres van de blogger op. Bouw een relatie op door te zorgen dat ze je naam kennen, ze iets te geven. Stuur daarna subtiel op het plaatsen van een link aan. Bouw eerst een (online) relatie met ze op:

  • Reageer een paar keer op hun blogs of retweet iets.
  • Promoot een keer een blog op Twitter of je eigen blog, en meld het ze.
  • Doe ze na een aantal contacten een voorstel:
    1. Bied ze gratis jouw product of dienst aan, zeg wat het normaal kost en vraag in ruil er iets over te melden op hun blog
    2. Scan hun site op gebroken links met de Broken Link Checker, en meld het ze.
    3. Stel een gastblog voor. Daar staan bloggers meestal voor open.

Links kopen

Google vindt links kopen niet oké. Dus je kunt het beter niet doen. Maar de praktijk is dat je linkprofiel een handjevol wat sterkere en relevante links hard nodig heeft. Dus wat ik aanraad, is:

Kijk naar de sterkste backlinks van de websites die al hoog ranken op jouw zoekwoord. Gebruik hiervoor de Open Site Explorer in het gratis 30 dagen trialabonnement Moz Pro. Stuur een bericht naar de website-eigenaar en vraag of je een ‘do follow’-link op hun website kunt krijgen (want je hebt een belangrijke website die daar thuishoort et cetera).
En je zult ontdekken dat het bij een groot aantal van die sites geld kost.

Verzamel een aantal aanbiedingen, vergelijk de Page en Domain Authority met Open Site Explorer of de toolbar van Moz, onderhandel als je kunt en kies. Vaak moet je per jaar betalen, en als je meer links koopt, krijg je korting. Zorg dat je niet meer dan 10 à 15 links op deze manier verzamelt om de risico’s beperkt te houden.

Bonus: lokale zoekresultaten

Als het voor jouw website belangrijk is om in de lokale zoekresultaten in Google omhoog te gaan, meld dan je adres aan op zoveel mogelijk websites.

Zorg dat overal precies dezelfde naam en adres staat, dat is belangrijk. Ik heb een lijst online gezet waar je mee aan de slag kunt.

Nog een kleine kanttekening…
Ik raad aan om voordat je begint eerst door een SEO-specialist je uitgangspositie te laten checken:

  • op welke zoektermen je je zou moeten richten;
  • of je website technisch in orde is;
  • of je on-page SEO goed staat;
  • of de backlinks die je al hebt in orde zijn.

Als daar problemen in zitten, zal je werk weinig resultaat opleveren! Het kan ook geen kwaad de linkbuildingaanpak met de specialist door te spreken, hij heeft vast waardevolle tips. Met een paar uur advies moet hij al een eind komen.

Succes!

Delen
Reacties
  • Roderik 11 november 2016 om 19:23

    Erg goed artikel. Zoals het artikel aangeeft behoud linkbuilding zijn belangrijke waarde. Dit merk ik ook voor diverse blog artikelen, waarbij ik deze strategie heb ingezet. Een voorbeeld van een pagina is deze: https://www.marketingscriptie.nl/product/strategisch-marketingplan-voorbeeld-scriptie/.

    Top artikel waar ik verder nog wat van kan leren is om niche blogs te vinden en daarmee in contact te komen op een subtiele manier.

  • Daniel Ter Mors 21 november 2016 om 08:58

    Ik heb dit allemaal ook toegepast op mijn website douglas tuinhuis kopen http://www.douglastuinhuis.nl .
    Erg goed artikel dus, word een hoop aangegeven over het linkbuilden zelf. Het was een prettig leesbaar artikel

  • Tuintechniek Winsum 21 december 2016 om 13:03

    Heel goed artikel. Ook goed dat je aangeeft dat niet alle backlink strategieën mogelijk zijn in Nederland of voor kleinere bedrijven. Wij hebben bijvoorbeeld een branche waar nauwelijks blogs over zijn. Er schrijven namelijk maar weinig mensen over tuinmachines.
    https://www.tuintechniekwinsum.nl
    Hierdoor is het uitwisselen van links helaas een stuk moeilijker dan in andere gevallen.

  • Bart van Zetten 13 april 2017 om 21:32

    Heel goed artikel met hele goeie tips.
    Met name over het linkbuilden zelf. Het was een prettig en goed leesbaar artikel.
    We gaan er mee aan de slag om onze site http://www.handwerk-hobbyzaak.nl op een betere positie te krijgen op bepaalde zoekwoorden.

  • Martin 12 juni 2017 om 12:52

    Misschien helpt dit artikel mij om onze site http://www.ledinbouwspotsleds.nl naar de top 3 te brengen.

  • Praktijkbewust Nance 02 oktober 2017 om 11:24

    Geweldig artikel, dit gaat zeker helpen om mijn site http://praktijkbewustnance.nl hoger te ranken!

Reageer

Praat mee over dit onderwerp