Sinds zoekmachines bestaan, hebben webmasters geprobeerd om hun website daarin zo hoog mogelijk te laten verschijnen. Tijdens de lancering van de bekende Google-zoekmachine in 1997 lag de focus op 12 factoren. Experts schatten nu in dat Google 200 rankingfactoren gebruikt.

Om ervoor te zorgen dat je als ondernemer (nog) hoger gaat scoren in Google, hebben we voor jou de beste SEO-trends voor 2016 op een rijtje gezet.

1. Mobiel

De toptrend voor 2016 is mobiel. In 2015 heeft mobiel desktop ingehaald op het gebied van zoekopdrachten. Google voorspelt zelfs dat binnen 5 jaar desktop-zoekresultaten helemaal verdwijnen. Het is duidelijk dat je in 2016 met mobiel aan de slag moet.

Om hoger te ranken op mobiel moet je in 2016 de volgende zaken doen:

Maak je website responsive

Google heeft een handige gids online staan met alle informatie over het responsive maken van je website.

Zorg dat je website snel laadt

Vermijd grote afbeeldingen en onnodige mediabestanden. Hierdoor zal de mobiele site sneller laden.

Optimaliseer titels en meta-omschrijvingen

Op mobiel heb je minder ruimte. Maak daarom je titels en meta-omschrijvingen korter.

Bekijk de infographic op onze Pinterest-pagina voor nog meer tips.

2. Content

De afgelopen 2 jaar is het duidelijk geworden dat de zoekmachine van Google een voorkeur heeft voor omvangrijkere content. Uit onderzoek blijkt dat de best rankende content in Google gemiddeld nu tussen de 1140 en 1285 woorden bevat. In 2014 was dit gemiddelde nog 902 woorden.

Dit zorgt ervoor dat de zoekmachine meer data en factoren heeft om mee te werken als de pagina’s worden geïndexeerd. Deze trend bevestigt dat Google toegaat naar een meer content gedreven ‘model’. Het is belangrijk dat je als ondernemer zorgt voor unieke content en begrijpelijk schrijft.

3. Lokaal

Lokale SEO is het optimalisatieproces om lokaal beter in Google vindbaar te zijn. Als je een loodgieter bent in Amsterdam, dan heb je lokale SEO nodig voor online zichtbaarheid binnen de stad. Mensen zoeken namelijk op ‘loodgieter Amsterdam’.

Lokale SEO

Lokale SEO is belangrijk in 2016 omdat 50% van de consumenten binnen 24 uur een locatie bezoekt die ze zochten op hun mobiel. En dit doen zij vooral bij locaties die zich op maximaal 5 kilometer afstand bevinden.

Om in 2016 beter lokaal te worden gevonden in Google moet je de volgende zaken doen:

Maak een lokaal bedrijf aan

Als eerste moet je je bedrijf registreren in Google.

Zorg voor reviews van lokale vestigingen

Je vergroot je zichtbaarheid in Google als je positieve reviews krijgt van 4 sterren of meer.

Meld je bedrijf aan bij lokale sites

Zorg ervoor dat je je bedrijf aanmeldt bij lokale sites. Dit zal je zichtbaarheid in je eigen regio online enorm vergroten.

Bonustip:

Als je WordPress hebt, dan is het aan te raden om de lokale SEO-plugin van Yoast te installeren.

4. Longtail-trefwoorden

Trefwoorden blijven ook in 2016 enorm relevant. 75 procent van de zoekopdrachten bestaat uit 3 tot en met 5 woorden. Mensen worden slimmer met het zoeken in Google. Ze ontdekken dat je met 3 tot 5 woorden veel betere resultaten krijgt. Binnen je SEO-strategie moet je met dit veranderde zoekgedrag rekening houden.

Om beter in Google te worden gevonden, moet je content maken die aansluit op de vragen en het zoekgedrag van je doelgroep. Lees deze blogpost van SEO Zwolle om te ontdekken hoe je onderzoek doet naar longtail-trefwoorden.

5. Social media

De 5e trend voor 2016 is duidelijk social media. Het afgelopen jaar heeft Google een deal gesloten met Facebook en Twitter waardoor content in de zoekmachine verschijnt. Als je zoekt in Google zie je waarschijnlijk steeds meer tweets.

Het wordt steeds belangrijker dat je ook op Twitter en Facebook nadenkt hoe je bepaalde SEO-trefwoorden inzet.

Heb jij nog tips?
Missen we nog trends of heb jij andere tips? Schroom niet en deel ze in een reactie.

Delen
Reacties
  • Kyrill Poelmans 14 januari 2016 om 22:03

    Een mooi overzicht!

    Aansluitend op de trend m.b.t. de longtail trefwoorden, vind ik de ontwikkeling m.b.t. gesproken zoekopdrachten erg interessant. Volgens diverse onderzoeken praten we steeds meer tegen onze smartphones via Siri, Cortana en Google Now. Dat levert echte longtail keywords op en is iets waar je alvast mee aan de slag kan. Zie b.v. ook http://www.prnewswire.com/news-releases/teens-use-voice-search-most-even-in-bathroom-googles-mobile-voice-study-finds-279106351.html

    En video is natuurlijk ook nog belangrijker aan het worden. Youtube is enorm en groeit door, ook qua zoekopdrachten. Maak niet alleen je video’s goed vindbaar (tagging, categorien, etc.), maar dit kan ook een groeiende bron zijn van verkeer naar je website (embedden van url’s).

    En daarnaast is video ook een

    • Rudi de Groot 15 januari 2016 om 09:12

      Hi Kyrill,

      Dank voor de toevoegingen. Mooie insights!

      Groet,

      Rudi

  • Albert Mensinga 15 januari 2016 om 10:16

    Goeie samenvatting van de kennis die een ondernemer nodig heeft om zijn of haar markt (via online) te bereiken. Tot mijn grote verbazing zijn deze thema’s al jaren de speerpunten van Moderne Marketeers en worden ze mondjesmaat opgepakt door de organisaties waar zij voor of bij werken. Ik schrijf er sinds 2010 over.
    Leuk, het voorbeeld van lokale SEO. Door je markt kleiner te maken en gericht te publiceren haal je resultaten waar je markt blij van wordt. Zie ook deze blog: http://albertmensingacreative.nl/wat-is-inbound-marketing/
    Met de handvatten kunnen ondernemers aan de slag: ze weten vaak niet waar te beginnen. Mijn tip: lees je een blog met kennis die je aanspreekt? Benader dan de schrijver (m/v) > die helpt je vast verder.

  • Nathan Veenstra 02 februari 2016 om 13:11

    Tja. Wat moet ik zeggen? Allereerst zie ik deze zaken niet als “trends”. Maar eigenlijk begint het met de definitie van het woord “trend”. Is dat een ontwikkeling die ingezet is en een bepaalde groei doormaakt of is het een trend als in modegril en dus van voorbijgaande aard?

    Mobiel, content, lokale vindbaarheid en longtail zoektermen zijn voor degenen die zich al langer bezighouden met SEO geen nieuwe ontwikkelingen. Lokaal en longtail spelen al zeker sinds 2013 een belangrijke rol en ook de mobielvriendelijkheid van een website is al langer een belangrijke factor. Niet voor SEO overigens, vooral voor de websitebezoeker. En geen enkele website kan zonder content.

    Tussen lengte van content en posities in de zoekmachines is overigens geen causaal verband aangetoond. Er is vooralsnog enkel sprake van correlatie. Schrijf dat wat je moet schrijven en maak het zo lang (of kort) als nodig is. Ga vooral niet langere stukken tikken ‘omdat’ die beter zouden scoren in de zoekmachines.

    En dan sociale media: die spelen voor SEO geen directe rol. Ja, leuk als je tweets of Facebookberichten gevonden worden in de zoekmachines. Prima om daar rekening mee te houden als je daar echt op gevonden wilt worden. Aan de andere kant: het is een duurzamere strategie om dat te doen voor je website, aangezien sociale media zo vluchtig zijn dat deze berichten logischerwijs ook snel weer uit de SERPs verdwijnen.

    Wellicht is het voor veel ondernemers nieuwe kennis, in dat geval zou ik echter wel twijfelen aan de marketingafdeling (of externe adviseurs) van zo’n onderneming. Niks nieuws onder de zon namelijk.

    • Rudi de Groot 02 februari 2016 om 13:55

      Hi Nathan,

      Dank voor je reactie. Goed om te zien dat wij kritische lezers hebben.

      Hierbij een antwoord op je vragen/stellingen:

      1. Zijn de punten in het item trends?
      Als je kijkt naar de Wikipedia-definitie van een trend dan zie je dat een trend staat voor een ontwikkeling die al een tijdje gaande is, maar in de komende tijd extra aandacht krijgt of meer gebruikt of geconsumeerd gaat worden. Als je kijkt naar de 5 onderwerpen dan kun je bij elk onderwerp concluderen dat de focus erop ligt het komende jaar.

      2. Lengte van de items
      Ik ben het met je eens dat je niet maar content moet schrijven om het content schrijven. Alles wat je schrijft moet relevantie en waarde bieden voor de lezers. Als je item geen waarde biedt dan zal het ook niet gelezen worden en zeker niet gedeeld.

      3. Social media
      Door middel van social media wordt je als bedrijf beter gevonden en krijg je meer backlinks als je het goed doet. In mijn mening zijn dit wel factoren die met SEO te maken hebben.

      4. Nieuwe kennis
      Dit item is inderdaad geschreven voor beginnende ondernemers. Dus de doelgroep is niet de doorgewinterde SEO-specialist of marketeer.

      Nogmaals dank voor het lezen en je reactie.

      Groeten,

      Rudi

    • Albert Mensinga 02 februari 2016 om 14:12

      Nathan, mijn reactie:
      Lokaal en longtail spelen al zeker sinds 2013 een belangrijke rol > Nee, dit is al veel langer een issue. Lees wat Matt Cutts er voor 2010 over schreef en zei (YouTube).

      Schrijf dat wat je moet schrijven en maak het zo lang (of kort) als nodig is. > Eens! Schrijf voor je publiek.

      En dan sociale media: die spelen voor SEO geen directe rol. …aangezien sociale media zo vluchtig zijn dat deze berichten logischerwijs ook snel weer uit de SERPs verdwijnen. > Des te meer reden om periodiek en kwalitatief op social media aanwezig te zijn.

      Wellicht is het voor veel ondernemers nieuwe kennis, in dat geval zou ik echter wel twijfelen aan de marketingafdeling (of externe adviseurs) van zo’n onderneming. > Dat zou ik maar doen ja. Ik richt me (al 25 jaar) op BtB-ondernemers en daar gaan de ontwikkelingen niet zo ‘snel’.

      Rudi:
      Experts schatten nu in dat Google 200 rankingfactoren gebruikt. > Google gebruikt kunstmatige intelligentie en het aantal factoren ligt veel hoger dan 200.

      …een trend staat voor een ontwikkeling die al een tijdje gaande is… > Voor de meeste NLse ondernemers zijn dit eye-openers ja. Het lijkt erop dat marketing een generatie heeft overgeslagen.

      Dit item is inderdaad geschreven voor beginnende ondernemers. > Keep up the good work. Aan dergelijke artikelen is zoveel meer behoefte da de meeste (cutting edge hitech) marketeers denken.

      Zo, en nu ga ik mijn blog voor jullie afmaken 😉

  • Ronny van Dooren 08 februari 2016 om 09:16

    Goed artikel, dat prima samenvat waar website-eigenaren op moeten letten. Wat ik er goed aan vind: er wordt gekeken vanuit het perspectief van mensen die zich niet iedere dag met SEO bezighouden.

    Nathan en Albert hebben helemaal gelijk met hun opmerkingen, maar zijn duidelijk vakmensen die iedere dag op het scherp van de snede bezig zijn om het website-bezoek voor hun klanten met hogeschool-SEO nog eens 0,5 tot 1 % te verhogen – wat voor big players als bol, coolblue, wehkamp etc. tot miljoenen extra omzet kan leiden.

    98 tot 99% van de website-eigenaren hebben een klein bedrijf dat niet met e-commerce bezig is. Zij zien hun website vooral als een uithangbord dat wordt geraadpleegd NADAT er is kennisgemaakt. Juist die doelgroep krijgt in Rudi’s artikel handvatten aangereikt, om het website-bezoek organisch te doen groeien.

    ZZP-ers en MKB-ers beseffen nog te weinig, dat search engine optimization voor hun website ontzettend belangrijk is. Ik zal proberen uit te leggen waarom. Stel je bent fietsenmaker of dagvoorzitter. Dan doe je jezelf enorm tekort als je niet alles in het werk stelt om in je niche – waartoe ik ook een lokaal of regionaal afzetgebied reken – zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen. Want juist als de behoefte groot is, gaan mensen gericht via Google (of een andere zoekmachine) zoeken: je hebt een kapotte versnelling en je hebt morgen een fietstochtje. Je dagvoorzitter heeft zich zojuist ziek gemeld en je event is overmorgen. En als je dan je basis-SEO goed voor elkaar hebt, is de kans veel groter dat je wordt gevonden door degene die snel zaken moet doen. En dat terwijl die persoon met die directe koopwens nog nooit van je bedrijf had gehoord!

    Als je een klein bedrijf hebt, zal het aantal website-bezoeken heus niet dramatisch toenemen met SEO die aan de basisvoorwaarden voldoet (zie o.a. dit artikel). Maar de kans dat je in jouw niche wordt gevonden op het moment dat mensen direct zaken willen doen, neemt met goede basis-SEO wel enorm toe. En voor kleine bedrijven kan dat qua omzet nu net het verschil zijn tussen een gewone maand en een hele leuke maand.

    Mijn advies aan ZZP-ers en MKB-ers: ga voor jezelf na, of je website nog van deze tijd is. Heb je al een paar jaar niet serieus omgekeken naar je website (en dat geldt voor de meesten van ons)? Kijk dan of je website met enkele eenvoudige maatregelen kan worden geactualiseerd:

    – Pakkende teksten die zijn afgestemd op de doelgroep. Niet te kort, maar ook niet kunstmatig lang.
    – Aantrekkelijke afbeeldingen die (let op!) ook snel laden op mobiel: 1 beeld zegt meer dan 1.000 woorden.
    – Website- en paginastructuur zie zoekmachine-vriendelijk is.
    – Duidelijke focus op je kernproduct(en) of dienst(en).
    – Trefwoorden / -begrippen die je in een (groot) aantal niches een hogere zoekpositie kunnen opleveren. Zie bijv. “dagvoorzitter sociale media”, “dagvoorzitter online marketing” en “dagvoorzitter LinkedIn”.

    Heb je de smaak te pakken? Ga je website dan verder optimaliseren, met adviezen van experts als Albert en Nathan 🙂

    • Albert Mensinga 08 februari 2016 om 12:44

      Ronny, ik gebruik SEO niet als leidraad maar als vanzelfsprekend onderdeel van Digital Marketing. Tussen 1998 en 2006 begreep ik de ontwikkeling van het ‘semantisch zoeken en vinden’ en de waarde van serendipiteit in de kopersreis. SEO is een eenvoudig middel waar ‘klanten’ snel de waarde van inzien. De realiteit is veel complexer: probeer je markt te begrijpen en sluit je marketing aan op de kopersreis.
      Grappig dat je denkt dat ik voor mega-ondernemingen werk. Een aantal ja, maar meer als consultant dan als marketeer. MKB+ heeft behoefte aan handvatten en strategie-tactiek-pragmatische operatie. Die aanreiken is een dankbare taak: aangeven langetermijn en quick wins en aan de slag!
      Alles is marketing het het start met het snappen van je markt. Een marketingmiddel (ontwikkelen en inzetten) komt in een later stadium. Ik werk voor en met bedrijven die dat snappen en willen.

      • Ronny van Dooren 08 februari 2016 om 14:45

        Albert, ik geloof dat we het eens zijn 🙂

  • Rudi de Groot 08 februari 2016 om 09:22

    Hi Ronny,

    Dank voor je compliment en waardevolle toevoeging!

    Groet,

    Rudi

  • Julien 23 oktober 2016 om 11:04

    Zeer goed artikel, met plezier gelezen. Dank je.

  • WiSEO 07 januari 2017 om 20:34

    Anno 2017 zeker nog actueel. Knap artikel Rudi!

Reageer

Praat mee over dit onderwerp