Markten en marketing veranderen constant. Om concurrerend te blijven met je bedrijf en website moet je elke dag verbeteren. Door middel van testen en optimaliseren kun je ervoor zorgen dat je website zo goed mogelijk converteert bij potentiële klanten.

Hoe beter de boodschap op je website is, hoe duidelijker het pad naar de aankoop is, hoe meer resultaat je zult behalen. In dit artikel leer je de basis van conversieoptimalisatie.

Het doel van conversieoptimalisatie

Het doel van conversieoptimalisatie is het verhogen van het aantal bezoekers dat een bepaalde actie uitvoert. Stel, je bent de eigenaar van een website met 300 bezoekers per dag. Gemiddeld neemt 4% van die bezoekers contact met je op via het contactformulier. Dit is belangrijk, want dit zijn leads voor jouw product of dienst.

Om meer leads te verzamelen, kun je aan de ene kant zorgen voor meer relevante bezoekers (4% neemt gemiddeld contact met je op). Aan de andere kant kun je ervoor zorgen dat je meer ingevulde contactformulieren krijgt.

Stap 1 – Verbeterpunten signaleren

Om het aantal mensen dat converteert te verhogen, moet je weten waar verbeterpunten liggen. Je kunt veel uit bestaande data halen. Hoe komt men op de contactpagina? Welke pagina’s zien bezoekers als ze een contactformulier invullen? Welke uitingen staan op die pagina’s? Wat is het gedrag van bezoekers die geen contact opnemen?

Een andere methode is je gezonde verstand gebruiken en een brainstorm houden met collega’s en/of een marketingbureau. Daarin kun je de volgende vragen behandelen:

  • Welke drempels zie je zelf al?
  • Is je informatievoorziening vaag?
  • Zijn teksten goed leesbaar?
  • Is jouw toegevoegde waarde duidelijk?
  • Is je contactformulier toegankelijk?

Meer mogelijkheden om verbeterpunten te vinden, zijn enquêtes, usability-onderzoek en heatmaps.

Stap 2 – Aannames stellen

Je kunt oplossingen creëren als je verbeterpunten hebt gevonden. Stel aannames bij alle verbeterpunten en bedenk hoe dit beter, makkelijker of behulpzamer kan.

Wanneer je alle aannames hebt gesteld, zet je deze in een testplan. In dit testplan kun je ook je bevindingen zetten, waardoor je uiteindelijk een compleet rapport krijgt van het gehele traject.

Stap 3 – A/B-testen

Je kunt je aannames in de praktijk brengen als het testplan klaar is. Een A/B-test werkt simpel. Wanneer een bezoeker op de website komt, kan hij variant A, de normale website zonder aanpassing, te zien krijgen. Hij kan echter ook op variant B terechtkomen, de variant met de aanpassing aan de hand van jouw aanname.

Een A/B-test is een zuivere test omdat het alle bezoekers evenredig verdeelt op het moment van bezoek. Er zijn namelijk geen seizoensinvloeden die de data onbetrouwbaar kunnen maken.

Hieronder vind je een aantal goede A/B-testingtools

Stap 4 – De waarde van een test meten

In de A/B-testingtool kun je zien of een test significant is. Dit betekent dat een variant beter presteert dan een andere variant en dat het met een beduidend percentage (%) zekerheid te zeggen is.

VWO heeft hiervoor een tool ontwikkeld waarmee je vooraf een indruk kunt krijgen of je data significant zijn. Deze kun je hier vinden.

Stap 5 – Rapporteren

Als de A/B-testtool aangeeft dat jouw test significant is, dan verwerk je dit in je testrapport. Dit doe je bij een positieve en negatieve uitkomst van je test. Na verloop van tijd blijkt zo’n rapport erg belangrijk. Het rapport is belangrijk omdat je op deze manier constant leert van je markt.

Stap 6 – Wijziging doorvoeren

Is de test afgerond en positief? Dan voer je variant B door op je website. Deze zorgt immers voor verbetering. Niet positief? Dan doe je niets en test je door.

Stap 7 – Doorgaan!

Gefeliciteerd! Je hebt zeer waardevolle informatie opgedaan met je conversieoptimalisatietest. Hopelijk was je test positief en is het conversiepercentage gestegen.

Zo niet, dan gaat dat ongetwijfeld komen. Het is belangrijk om door te gaan met testen en de stappen vanaf stap 3 te herhalen.

Conclusie
Met conversieoptimalisatie is zeer veel winst te behalen. Er zijn stijgingen van 20% of meer te halen bij een reeds goede website. Bij websites waar minder focus lag op conversie is vaak nog meer winst te behalen.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp