Bijna elk bedrijf heeft een account op Facebook, Twitter of LinkedIn. Zo’n account is leuk, maar wat moet je ermee? Hoe zet je het in als instrument om het succes van je bedrijf te vergroten? Door je blog, nieuwsbrief en social media slim met elkaar te combineren, bereik je meer. Er zijn slechts 4 stappen nodig om dat voor elkaar te krijgen.

Deze 4 stappen hebben als doel om je naamsbekendheid te vergroten, klanten naar je website te trekken, zodat ze daar iets kopen, contact met je opnemen of iets downloaden. Je website is de plaats waar de transactie plaatsvindt.

Stap 1: start met bloggen

Je blog is de basis om je website met social media te combineren. In een blog vertel je iets over je producten, geef je bezoekers advies, of geef je uitleg over een nieuw product. Dit kan een geschreven blog zijn, maar ook een videoblog. En soms kan zelfs een fotoblog al genoeg zijn. Om te starten met een blog kun je kiezen uit de Website Maker-functie of een WordPress-pakket.

Zet onderaan je blog een call-to-action. Dat kan een link naar een bestelpagina zijn, een link naar een download of iets anders. Nog slimmer is het als je een call-to-action plaatst, waarbij je iets weggeeft in ruil voor lidmaatschap op je nieuwsbrief.

Stap 2: gebruik e-mailmarketing

Verstuur een nieuwsbrief met daarin de aankondiging van je blogartikel en de link naar het artikel. Je trekt hiermee potentieel geïnteresseerden naar het artikel en daardoor naar je website en de call-to-action. In je nieuwsbrief maak je ook promotie voor andere zaken, zoals speciale aanbiedingen, andere interessante artikelen, et cetera.

Een nieuwsbrief is nog steeds één van de beste manieren om prospects en klanten aan je te binden. Denk eraan dat je altijd de nieuwsbrieflezer de mogelijkheid biedt zich uit te schrijven.

Stap 3: schakel social media in

Als je een nieuw blogitem geschreven hebt, laat je dat via social media aan alle volgers weten. Schrijf een kort artikel, waarin je het nieuwe item aankondigt en er direct naar linkt. Verwerk in het artikel een trigger, zoals een prikkelende stelling of een vraag, zodat je interactie oproept.

Als je goede artikelen plaatst, gaan je volgers deze vanzelf delen. Zo reikt je blogartikel verder dan alleen je eigen volgers. Het gevolg ervan is dat je naamsbekendheid toeneemt en wie weet besluit iemand contact met je op te nemen of zelfs een product of dienst van je af te nemen.

Stap 4: controleer in Google Analytics

Als je veel moeite doet om je bedrijf zo te promoten, wil je natuurlijk ook weten wat het je oplevert. Via Google Analytics (GA) zie je precies hoe vaak je artikelen worden gelezen en gedeeld.

Ga daarvoor in GA naar Aquisitie > Alle verkeer > Kanalen. Kies vervolgens voor social. Kijk vervolgens naar de datum waarop je je nieuwsbrief verstuurde en waarop je je blog via social media communiceerde. Dan zie je precies hoeveel bezoekers het je opleverde.

De lange weg

Als je je website en social media inzet om commercieel succes te halen, bedenk dan dat dit een lange weg is. De weg is niet alleen lang, maar het vergt ook discipline: immers de kracht van reclame is herhaling. Het is een indirecte manier om nieuwe klanten te vinden en bestaande klanten aan je te binden. Wil je snel nieuwe klanten binnenhalen, dan is telefonische acquisitie een snellere manier.

Zijn er nog vragen?
Ik hoop je met dit artikel handvatten te geven om meer succes te halen door het combineren van je kanalen.

Als je vragen hebt over het artikel, dan hoor ik het graag in een reactie.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp