Growth hacking als alternatief voor marketing?

Rudi de Groot
leestijd
Growth hacking als alternatief voor marketing?

Growth hacking is geen nieuwe term. Het werd al voor het eerst gebruikt in 2010 door Sean Ellis. Wel heeft het in 2015 een omslagpunt bereikt. In Amsterdam is er zelfs al een heuse ‘growth hacking’-academie opgericht. Omdat jullie waarschijnlijk nog niet precies weten wat growth hacking inhoudt, heb ik alle informatie op een rijtje gezet.

In dit artikel ga ik in op wat growth hacking is, wat je er als ondernemer mee kunt en wat goede voorbeelden van growth hacking zijn.

Wat is growth hacking?

De beste manier om growth hacking te snappen, is om eerst de term ‘hacker’ te begrijpen.

Een hacker is iemand die meer bezig is met het halen van een doel dan het volgen van een voorgeschreven proces. Met andere woorden: hackers geven meer om wat er gedaan moet worden, dan hoe het gedaan moet worden. Hackers verzinnen daarom vaak vernieuwende en innovatieve oplossingen om dingen gedaan te krijgen.

Voorbeeld: een hacker zal proberen toegang te krijgen tot een computersysteem. Het maakt hierbij echter niet uit hoe hij het doet, en vaak is er niet 1 bepaalde methode, als hij er maar in slaagt om toegang tot het systeem te krijgen.

Neil Patel legt in zijn gesprek met Vishen Lakhiana voor @Mindvalley goed uit hoe een growth hacker denkt. Neil geeft aan dat als het startpunt A is en C het eindpunt is, dat hij er direct wil komen en niet via B. Dus zo snel mogelijk naar het doel, en daar alles voor doen.

Een growth hacker is dus iemand die met de stijl van een hacker probeert om het aantal mensen dat een product of dienst gebruikt te laten groeien.

Ontwikkel websites op betrouwbare en stabiele webhosting. Inclusief SSL en zakelijke e-mail.

Growth hacking en marketing

Growth hacking is nu een verzamelnaam geworden voor een aantal nieuwe en soms ook technische marketingmanieren, met als doel in een korte tijd veel leads of gebruikers binnen te halen voor je platform of dienst.

Dit nieuwe concept wordt nog voornamelijk toegepast in de wereld van de start-ups, omdat die geen grote marketingbudgetten hebben. Echter, je ziet nu al een doorbraak van bedrijven die bepaalde technieken overnemen.

Growth hack

Hoe doe je growth hacking?

Growth hacking kun je op meerdere manieren doen. Als growth hacker moet je vooral creatief bezig zijn. Toch is het handig om houvast te hebben, dus heb ik op basis van de beste growthhacking-voorbeelden een aanpak geformuleerd voor growth hacking.

1. Stel doelen zo simpel en slim mogelijk op

Het is bijna een no-brainer om te beginnen met het vaststellen van je doelen. Een doel zo simpel mogelijk formuleren is een kunst en onderdeel van het succes van growth hacking. Als je doelen simpel opstelt, zorg je voor focus, begrip in de organisatie en urgentie.

Voorbeeld:
Algemeen doel: groei e-mailabonnees
Slim doel: haal 20 – 50 e-mailabonnees per dag

Zorg dat je de doelen tijdig analyseert, zodat je een duidelijk bewijs hebt van wat er niet en wel werkt. Hierdoor krijg je in de loop van tijd waardevolle data waar je aan kunt refereren.

2. Analyseer de data

Elke marketeer is het erover eens dat je je klant goed moet kennen om succesvol te zijn. Maar hoe krijg je een goed begrip van de klant? Hierbij komt een bekende uitspraak om de hoek kijken: meten is weten. Growth hackers doen alles aan de hand van data. Gebruik dus datasets om het gedrag van je doelgroep te begrijpen en te testen.

Stel vragen zoals:

  • Wie is je doelgroep?
  • Wat zijn hun kenmerken?
  • Waar bevinden ze zich, wat is hun (beslissings)gedrag?
  • In welke mate dragen ze bij aan de bedrijfsdoelstelling?

Als je de data echt begrijpt, dan ben je beter voorbereid om growth hacking te gebruiken om de gebruikers van je product of dienst te laten groeien.

Data draait niet altijd om nummers. Data is informatie. Je wilt weten wat goed scorende content is (Buzzsumo), waar je klanten online over praten, wat je klanten vinden van je product (Usabilla) en andere data waar je actie op kunt nemen. Met Google Analytics alleen kom je er niet meer.

Onderstaande quote – gemaakt door Sean Ellis en gebruikt in een presentatie door David Arnoux over growth hacking – somt het eigenlijk op.

Growth hacking quote

3. Manieren om klanten te krijgen

Als je klaar bent met het opstellen van de doelen en je de data hebt vergaard, dan kun je aan de slag met het krijgen van groei/klanten voor je bedrijf.

Er zijn een aantal methoden om bezoekers te krijgen. Het mooie van growth hacking is dat je er meerdere bekende nieuwe en oude marketingtechnieken voor kunt gebruiken. Als er nog geen manier voor is dan verzin of hack je het wel. Toch zijn er een aantal technieken die tot nu toe het meest gebruikt zijn.

Referral marketing
Referral marketing is de term die aangeeft dat je met ‘send-a-friend’-achtige tactieken heel snel je klantenbase kunt vergroten. De beste voorbeelden van bedrijven die deze tactieken gebruiken, zijn Hotmail en Dropbox.

Hotmail:
Hotmail laat een klassiek voorbeeld van growth hacking zien. De simpele strategie die Hotmail gebruikte, was het toevoegen van een tagline onderaan de bevestigingsmail die ze stuurden naar nieuwe klanten: ‘get your free Email at Hotmail’. Hierdoor werd een vorm van digitale mond-tot-mondreclame getriggerd, want mensen waren zo enthousiast over de dienst dat ze het doorstuurden naar hun vrienden.

De combinatie van gratis en ‘send-a-friend’ heeft hier wonderen verricht, want ze gingen van twintigduizend naar een miljoen gebruikers binnen een half jaar.

Dropbox:
Een recent voorbeeld is Dropbox. Growth hackers halen Dropbox aan als 1 van de beste voorbeelden van de techniek. Dropbox kwam erachter dat ze met normale reclame te veel kosten maakten en hun doelen niet bereikten. Toen hebben ze bedacht om serverruimte aan te bieden als je een vriend aandraagt voor de service. Door deze en andere slimme ‘growth hacks’ gingen zij van honderdduizend gebruikers naar 4 miljoen gebruikers binnen 15 maanden.

Dropbox growth hacking

Piggybacking
Piggybacking is een andere growthhacking-techniek die start-ups vaak toepassen. In het kort komt het erop neer dat je de kracht en grootte van een ander netwerk gebruikt om je eigen gebruikers te bereiken. Airbnb geldt als het beste voorbeeld op dit gebied.

Airbnb:
De gouden growthhacking-truc van Airbnb was meeliften op de populariteit en het netwerk van een ander groot kanaal. Ze plaatsten 1 van de eerste Airbnb-advertenties op Craigslist. Wil je meer over piggybacking lezen? Lees dan dit artikel.

E-mailmarketing
Omdat growth hackers weten dat e-mailmarketing nog steeds 1 van de meest succesvolle manieren van marketing is, wordt het vaak ingezet. Als je e-mailmarketing laat doen door een growth hacker zorgt dit dus vaak voor slimme en orthodoxe manieren om je e-maillijst te laten groeien. Wij hebben zelf ook een growth hack toegepast om onze gebruikers toe te laten nemen.

Hostnet:
Om de doelgroep te vergroten voor onze horeca-domeinextensies zoals .cafe en .restaurant hebben we contact gezocht met bekende start-upper Tim de Kraker (onder meer bekend van BarDoggy). We hebben afgesproken dat we acties ondernemen om elkaar onder de aandacht te brengen bij de doelgroep. Zo nemen wij BarDoggy mee in e-mails en content en neemt Bardoggy Hostnet weer mee in de e-mailmarketing.

Dit houdt een klassieke win-win in: Tim is bekend geworden onder de Hostnet-doelgroep en wij zijn bekend geworden bij zijn horecanetwerk.

4. Optimaliseren

Het werk stopt niet als je begint met growth hacking. Een kenmerk van growth hacking is dat je blijft optimaliseren. Optimaliseren begint met het vastleggen van wat je wilt optimaliseren. Growth hackers optimaliseren alles binnen de customer lifecycle.

Dit houdt in dat growth hackers van tevoren alle belangrijke data van de marketingfunnel identificeren en de voortgang daarvan monitoren.

Pirate Metrics
Dave McClure’s Pirate Metrics Funnel

Growth hackers passen A/B-testen toe voor optimalisatie. Alles wat je doet qua marketinginspanning kun je testen. Zoals e-mailonderwerpregels, call-to-action-buttons, beelden, achtergrondkleuren, teksten et cetera. Op de site van Visual Website Optimizer staat een goede handleiding over A/B-testen. Meet alles met Google Analytics en de voorbeelden van punt 2.

5. Herhalen

Er is een reden waarom Facebook nog steeds een ‘growth’-team heeft. Zij weten dat de kracht van herhaling tot succes leidt. Nadat je hebt geoptimaliseerd, ga je door met zaken die goed werken en blijf je experimenteren met nieuwe manieren om je bezoekersaantallen te laten groeien.

Nederlandse voorbeelden van growth hacking

Zoals vaak het geval is, loopt Amerika voor met vernieuwende manieren van marketing . Gelukkig zijn er ook 2 hele goede Nederlandse voorbeelden van growth hacking.

Peerby

Peerby is 1 van de weinige Nederlandse bedrijven die een growth hacker in dienst hebben. Gerben van Zuilen gaf op Emerce aan dat Peerby er alles aan doet om de gebruikers zo snel mogelijk met Peerby aan de slag te laten gaan. Zo hebben ze een video gemaakt met een uitleg van de service. Dit proces heet onboarding.

Human.co

Human.co is een groot Nederlands succes op de app-markt. Paul Veugen, founder van Human.co en ook oprichter van Usabilla, heeft enorm veel ervaring met het meten van marketingeffecten. Hij is een echte metrics-junkie. De marketeers van Human.co verzamelen enorm veel statistieken om de gebruikerservaring continu te verbeteren.

Zijn er ook fysieke growthhacking-manieren?

Om de bovenstaande vraag te beantwoorden: die zijn er zeker. Bekijk de presentatie van Neil Patel voor een aantal goede voorbeelden. En lees het onderstaande voorbeeld van HelloFresh.

HelloFresh

HelloFresh heeft niet zomaar een enorme groei doorgemaakt sinds de lancering in Nederland. De marketeers achter HelloFresh trekken alles uit de kast om nieuwe klanten te vinden. De fysieke groeihacks die ze inzetten, zijn: kortingskaartjes, proefstalletjes en posters.

HelloFresh growth hacking
HelloFresh growth hacking voorbeeld

Conclusie

De conclusie uit de bovenstaande informatie is eigenlijk dat growth hacking geen alternatief is voor marketing an sich, maar een andere manier van marketing doen. Filip Fučić vergelijkt het op Quora heel mooi: cruesli is ook geen vervanging voor het ontbijt.

Hoe denk jij over growth hacking?
Hopelijk heb ik je een beetje geïnspireerd met mooie voorbeelden op het gebied van growth hacking. Als je vragen hebt over growth hacking dan hoor ik het graag.

Vind je het artikel interessant voor je netwerk? Deel het dan gerust.

Product
v.a. 1 , p/m

Webhosting

Ontwikkel razendsnel websites op betrouwbare en snelle webhosting. Inclusief uitgebreide features.

  • 7 dagen p/w hostingsupport
  • Installeer in 1 klik WordPress
  • Gratis Wildcard SSL
  • Zakelijke e-mail
  • Stabiel en razendsnel platform
  • Direct opgeleverd
Delen
Rudi de Groot

Creatief en innovatief met een grote passie voor content- en socialmedia-marketing.

Reacties 2
Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Vul jouw naam in.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.

Hostnet