Jammer genoeg maken relatief weinig bedrijven gebruik van e-mailmarketing. Terwijl e-mailmarketing eigenlijk thuishoort in elke online marketingmix. In dit artikel leer je de basis van e-mailmarketing en hoe je dit succesvol toepast.

De definitie van e-mailmarketing

Binnnen marketing circuleren er vaak talloze definities van bepaalde begrippen. In jip-en-janneketaal is e-mailmarketing communicatie door middel van e-mails met voor het bedrijf relevante partijen zoals mogelijke klanten.

E-mailmarketing is een relatief goedkope vorm van marketing waarvan de resultaten goed zijn te meten. Het doel is om een band te creëren met de personen die op de mailinglijst staan.

Mailinglijst opbouwen

Zonder mailinglijst kun je geen e-mailmarketing toepassen. Eén van de eerste stappen is daarom het opbouwen van een mailinglijst. Als je e-mailmarketing wilt toepassen, moet je wel rekening houden met de Nederlandse wetten.
Je mag namelijk niet zomaar iedereen mailen van wie je toevallig een e-mailadres hebt bemachtigd. Tegenwoordig moet je gebruikmaken van een ‘dubbele opt-in’.

De dubbele opt-in

Je dient het gebruik van e-mailadressen eerst te bevestigen. In de praktijk worden e-mailadressen vaak verzameld door inschrijving voor een nieuwsbrief of het aanbieden van een gratis e-book of whitepaper.

Voordat iemand een gratis whitepaper kan ontvangen, moet hij zijn e-mailadres invullen. Daarna ontvangt hij een mailtje met daarin een link waarop hij moet klikken als een bevestiging (dubbele opt-in). Zodra hij deze bevestiging geeft, mag je hem op je e-mailmarketinglijst zetten.

Vaak wordt dit als een omslachtige methode gezien. Toch is het logisch, want anders zou iedereen jouw e-mailadres online kunnen invullen. Waarop jouw e-mailbox zou uitpuilen van de (ongewenste) e-mails.

Vanuit mijn eigen marketingbureau maak ik ook gebruik van e-mailmarketing. Wij bieden op onze website een gratis e-book aan dat mensen kunnen downloaden in ruil voor hun naam en e-mailadres.

7 tips om meteen mee aan de slag te gaan

Voor succesvolle e-mailmarketing is het slim om in elk geval de volgende 7 tips in acht te nemen.

1. Wees persoonlijk

Over het algemeen zorgen persoonlijkere e-mails voor meer resultaat. Vraag je af of je de doelgroep met ‘je’ kunt aanspreken. Lezers ervaren dit namelijk als persoonlijker dan het afstandelijke ‘u’.

2. Bied écht waarde

Je mag een klein beetje commercieel zijn. Maar dan met de nadruk op een klein beetje. Jouw lezers zijn niet achterlijk en prikken daar snel doorheen. Als je je mailingslijst continu blijft berichten hoe geweldig je producten zijn of welke aanbieding de klant absoluut niet mag missen, dan sla je de plank behoorlijk mis.

De ontvangers zitten te wachten op waardevollere zaken. Zo kun je als accountantkantoor interessante artikelen sturen over veranderde wet- en regelgeving of een checklist posten voor het aannemen van nieuw personeel.

3. Word geen ‘spammer’

Er is geen vaste regel voor de frequentie van jouw mails. Probeer je eens in te leven in jouw lezers en vraag ze gerust wat zij een prettige frequentie vinden.

Te weinig mailen kan zorgen dat jouw ‘top-of-mindpositie’ in gevaar komt. Als accountantkantoor wil je dat als iemand jouw lezer vraagt of hij nog een goede accountant weet, dat hij aan jouw accountantkantoor denkt. En niet aan jouw concurrent. Anderzijds zorgt vaak mailen natuurlijk voor ergernis en zul je zien dat men jouw mails nauwelijks opent of zelfs meteen verwijdert.

4. Automatiseer het proces

De keuze in e-mailmarketingsoftware is tegenwoordig enorm. De meeste software biedt je ook de mogelijkheid een reeks e-mails te verzenden met een bepaald interval.

Zodra je een e-mailadres heb toegevoegd, zal deze persoon volgens een vast patroon de e-mails ontvangen die jij vooraf al hebt gemaakt. Bij veel bedrijven ontvang je na je inschrijving op hun nieuwsbrief een geautomatiseerde reeks e-mails over een periode van 3 weken.

5. Verleid de lezer met het onderwerp

Ontvangers van jouw e-mails zien naast de afzender ook het onderwerp van de e-mail. Zorg dus dat het onderwerp prikkelt om de mail te lezen. Een groot bekend bedrijf stuurt mij nog steeds e-mails met de titel ‘nieuwsbrief 12’. Deze verwijder ik meteen zonder hem te openen. Als zij de titel ‘Wist jij dit al?’ hadden gekozen, dan was de kans vele malen groter geweest dat ik de e-mail had geopend.

6. Kwaliteit boven kwantiteit

Een grote mailinglijst zegt vrij weinig. Je wilt liever 100 lezers die mogelijk klant bij je worden, dan 900 lezers die eigenlijk buiten je doelgroep vallen. Dit klinkt logisch, maar in de praktijk verliest men dit vaak uit het oog.

7. Vraag jouw lezers om te delen

Je hebt waarschijnlijk veel moeite gestoken in het maken van relevante e-mailmarketing voor je doelgroep. Waarom vraag je dan niet aan je lezers om het te delen. Uit onderzoek blijkt dat je een groter bereik hebt wanneer je je netwerk vraagt te delen.

Delen

Marketinglegende Gary Vaynerchuk doet het altijd op een hele sympathieke manier.

Aan de slag

Nu je de basis van e-mailmarketing begrijpt, kun je echt beginnen. Twijfel niet te veel, maar probeer het gewoon eens uit. Leer van de resultaten en probeer het proces continu te verbeteren. Ik weet zeker dat jouw bedrijf hier vroeg of laat de vruchten van kan plukken.

Wat zijn jouw ervaringen?
Maak jij al gebruik van e-mailmarketing of heb je tips voor andere ondernemers? Laat het mij weten in een reactie.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp