Ondernemers weten dat zenden niet meer werkt. En toch blijven ze het doen. Uit gewoonte of omdat ze niet weten hoe het anders kan. Natuurlijk kun je het anders doen. En eenvoudiger dan je denkt. Door te delen via social media. Ik leg uit hoe je dat doet.

Hoe zet je social media in voor contentmarketing?

In mijn vorige artikel heb je kunnen lezen hoe 2 ondernemers uit de autobranche contentmarketing inzetten voor hun bedrijfsresultaat. Kort en goed komt het hierop neer: plaats voor afnemers relevante informatie op geïndexeerde en geoptimaliseerde landingspagina’s en deel deze via social media.

Doe het gewoon

Effectief, eenvoudig te beheren en uit te voeren en voorlopig gratis. Met een extra investering kun je socialmedia-advertenties inzetten. Nu werk ik samen met ondernemers die de mogelijkheden van online zien en willen benutten. Ze vragen mij om een visie, inspiratie of voor projectmanagement.

Meestal komt het neer op het schrijven van content zoals webpagina’s, whitepapers en blogs. Ik moet bij nieuwe klanten altijd zeggen: “Maak je de pagina’s deelbaar en zorg je dat je ze deelt met je achterban?”

2 zaken blijken hardnekkig:

  • Landingspagina’s zijn vaak niet deelbaar via social media.
  • Pagina’s die deelbaar zijn, worden niet gedeeld.

Niet delen via social media?

Onbegrijpelijk. Heb je goed je best gedaan om voor je ideale klant relevante informatie te plaatsen, en dan staat het er maar. Een eenzame pagina verloren op het wereld wijde web. Beste ondernemer, inbound marketing gaat niet vanzelf. Daar is een hele berg inzicht en begrip van je markt voor nodig. En een heel klein beetje kennis van techniek.

Voor de ondernemer van nu blijkt het een heel gepuzzel en zonder marketingafdeling is het bijna onmogelijk om op te vallen. Business bestaat wat mij betreft uit marketing en innovatie, dus zonder marketing blijf je met je product, dienst of event zitten. Maak jezelf kenbaar, laat zien wie je bent en wat je te bieden hebt!

Huh, ordinaire reclame?

Nou, zo zie ik het niet, al denken collega-marketeers er soms anders over. Ik vind het volkomen legitiem om je producten of diensten deelbaar aan te bieden en zelf te delen met je achterban. Zolang de informatie relevant is en de koopboodschap er niet bovenop ligt, lijkt mij delen via social media een logische vorm van online marketing.

Maar dan moeten je webpagina’s deelbaar zijn. Heb je een website en heb je geen idee hoe je je pagina’s deelbaar maakt, reageer dan onderaan dit artikel.

In het kort zal ik je uitleggen hoe je dit voor jouw situatie aanpakt. Schot voor de boeg: het CMS van je website heeft de mogelijkheid om functionaliteit toe te voegen. ShareThis-buttons zijn er in vele soorten en maten. Via de handleiding in de link kun je je weg vinden en de buttons toevoegen in je CMS. Zo maak je het voor websitebezoekers mogelijk om webpagina’s eenvoudig te delen via social media en e-mail.

Gaan we nog delen of hoe zit het?

Je pagina’s worden niet gedeeld. Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn:

1. Je (bedrijf) deelt zelf niet

Zonde, een gemiste kans. Vraag je eerst af waarom je eigen bedrijf zelf de content niet via social media deelt. Misschien geef je zelf geen goed voorbeeld en deel je niet? Of weten je collega’s niet wat er van hen wordt verwacht? Misschien werkt het bedrijfsaccount niet soepel? Op persoonlijke titel twitteren werkt vaak beter.

Afhankelijk van de branche en de markt kun je als bedrijf dagelijks content delen via social media. Richt je qua boodschap dan ook op dat publiek. Bedenk wat je klanten op hun tijdlijn willen zien en lezen.

2. Je lezers delen niet

Als je pagina’s worden gelezen, maar de deelfrequentie valt tegen, dan moet je kritisch naar je content kijken. Blijkbaar is het de moeite van het delen niet waard. Voegt het waarde toe? Is het relevant genoeg? Het kan ook zijn dat de webpagina niet fijn leest of dat de website niet responsive (geschikt voor gebruik op mobiele apparaten) is.

Optimalisatie van klantreizen kan op papier geweldig zijn en online in duigen vallen door een beperking in de uitvoering. Besteed tijd aan redactionele vormgeving. Probeer de tekst optimaal aan te bieden aan je lezers. Gebruik duidelijke koppen, beelden, korte alinea’s etcetera.

3. De knoppen werken niet

Tja, dat kan natuurlijk ook nog. Ik maak het iedere week mee. Ik lees een artikel en wil het vervolgens delen via Twitter of LinkedIn. Ik druk op de deelknop en krijg een brij aan code in een venster. Of erger, er gebeurt niets. Tip: Test altijd. Met name nieuwe plugins, nieuwe pagina’s, embedded clipjes etcetera.

Het kan geen kwaad om derden (lees: collega’s die niet met de website bezig zijn) iedere week een halfuurtje door de content te laten browsen. Het staat enorm knullig als een prospect je moet wijzen op een niet werkend onderdeel van je website.

4. De pagina’s worden niet gevonden

Vul je je meta descriptions correct in? Pas je SEO toe in je teksten? Is je website geschikt voor weergave in de zoekresultaten van Google? Zet je inbound marketing in? Ik beperk me in deze artikelen tot social media.

Zet jij al online marketing in?
Zet jij al inbound marketing en contentmarketing in via social media? Of loop je tegen zaken aan? Laat het weten in een reactie, ik help je graag verder!

En sharing is caring, dus deel dit bericht 😉

Delen
Reacties
  • Caroline Brons 24 oktober 2015 om 14:29

    Hier heb ik iets aan gehad, met dank!

  • Albert Mensinga 26 oktober 2015 om 09:02

    Goed zo Caroline, wil je meer weten? Don’t be a stranger 😉 Fijne dag, Albert

  • Cees CE Marketing 07 maart 2016 om 17:08

    Hier heb je zeker iets aan. super duidelijk.
    Ga zo door!
    Groet Cees

  • Albert Mensinga 08 maart 2016 om 09:54

    Dank je Cees. Op mijn website tref je meer blogs aan. En de links naar de online platforms waarop ik blog. Genoeg te lezen.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp